Skip to contentSkip to navigation
@

Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä!x

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

09.01.2017 - 09:57 Julius Murtojärvi

5 vinkkiä parempaan call-to-actioniin

Puhelimen sähköpostisovellus kilahtaa, olet saanut uuden viestin. Avaat sähköpostin, silmäilet sitä ja huomaat nappulan, joka kehottaa sinua tekemään jonkin pienen asian, esimerkiksi lataamaan ilmaisen ebookin. Koska aihe vaikuttaa kiinnostavalta, klikkaat nappia ja siirryt sinulle räätälöidyssä kampanjassa seuraavaan vaiheeseen. Näin toimii sähköpostien tärkein osa eli call-to-action (CTA).

Tässä kirjoituksessa on koostettuna yksinkertaisia suunnittelijan vinkkejä, joilla saat työstettyä lähes täydellisen CTA-nappulan. Kun otat nämä huomioon, konversiot huutavat hallelujaa ja kaikki ovat tyytyväisiä.

1. Valitse oikea väri
Eri värien tuottamien tuntemusten ja mielikuvien psykologiaa on tutkittu kauan. Siinä missä oranssi ja punainen ovat hätäisiä päätöksiä tuputtavia ärsykevärejä, korostavat sininen ja vihreä luotettavuutta, rauhallisuutta ja maltillisuutta. On ymmärrettävää, että tietty brändi vaatii tietyn värin, mutta jos on varaa valita, niin valitse sen pohjalta, kuinka nopeita ratkaisuja haluat lukijan tekevän.

2. Kirjoita helposti klikattava teksti
CTA:n pointti on houkutella lukija toimintaan, esimerkiksi lataamaan jotain tai lukemaan lisää. Tästä syystä on luonnollisesti hyvä käyttää toimintaan kehottavia verbejä. Kannattaa myös olla spesifi, ”lataa esite” toimii varmasti paremmin kuin ”klikkaa tästä”. Puhuttele lukijaa, kirjoita lyhyesti ja koeta luoda kiireen tuntua. Aiheesta on kirjoitettu blogiimme hauska mutta hyvin asiapitoinen artikkeli, voit lukea sen täältä: http://idbbn.fi/blogi/lue-tunnustus-pakaroiden-synk%C3%A4t-mieliteot-%C2%BB

3. Kiinnitä huomiota kokoon ja muotoon
Teräväkulmainen suorakulmio on ehdottomasti CTA-nappulan suosituin muoto. Mitä jos lähtisikin rikkomaan sitä pehmentämällä reunoja tai tekemällä vaikka kokonaan ympyrän muotoisen nappulan? Houkuttelisiko se paremmin painamaan, kun se muistuttaisikin enemmän fyysistä nappia? Ja mitä isompi nappi, sitä todennäköisemmin sitä painetaan. Vuonna 2015 peräti 55 % kaikista emaileista avattiin mobiililaitteella*. Kokoon kannattaa siis kiinnittää erityistä huomiota, tai nappi voi jäädä niin pieneksi, ettei paksusorminen lukija pysty sitä kännykällään helposti klikkaamaan.

4. Nosta CTA framille
CTA-napin ei pitäisi kilpailla muiden linkkien tai sisällön kanssa huomiosta, vaan sen pitäisi olla sähköpostin tärkein asia. Sillä kuljetetaan lukijaa kampanjaa pitkin aina maaliin asti. Jos suurin osa ihmisistä ei jaksa lukea koko mailia loppuun asti, olisi CTA:n hyvä olla heti mailin yläosassa nähtävillä, eikö? Lisäksi sen ympärille kannattaa jättää ilmaa, jotta se pistää mahdollisimman hyvin silmään eikä sekoitu muun sisällön joukkoon.

5. Testaa, testaa ja sitten vielä testaa
Loppuun disclaimer-lässähdys. Ylläolevat neljä tapaa eivät ole mitään taikakeinoja saada automaattisesti tehokkaita call-to-actioneita, vaan omat parhaat keinot löytyvät yksinkertaisesti A/B-testaamalla. Mutta onneksi hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, eli miettimällä yllä olevat kohdat mahdollisimman tarkkaan pääsee jo aika lähelle maalia.

Tämä teksti on kirjoitettu Emma Email Marketingin tarjoaman ilmaisen ebookin pohjalta. Vaikka se onkin pari vuotta vanha, on sen sisältö edelleen relevanttia ja mukavan yksinkertaistettua: http://myemma.com/the-psychology-behind-a-call-to-action

Lähteitä:
* https://litmus.com/blog/we-analyzed-13-billion-opens-to-discover-where-subscribers-read-email-infographic

Tags: 

Tilaa ID BBN:n uutiskirje

Kehity mainostajana ja markkinoijana. Tilaa ID BBN:n uutiskirje ja pysyt ajan tasalla modernista markkinoinnista!

Kiitos!

Rekisteröinti onnistui.

About meJulius Murtojärvi

Graafisen suunnittelun ammattilainen, Julius, on luova ja lahjakas moderni markkinoija. Hän tietää visuaalisen maailman trendit ja surffaa digitaalisen aallon harjalla. Blogissa hän ruotii ID BBN:n kilpailumenestystä ja ihmettelee mitä kaikkea uuttaa maailmalla tapahtuu.

Asiakkaan matka - lataa opas

Millainen on sinun asiakkaasi matka?

“Opi tuntemaan asiakkaasi ja kuljettamaan häntä tuntemattomasta nettikontaktista ostavaksi asiakkaaksi"