Skip to contentSkip to navigation
@

Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä!x

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

08.11.2016 - 10:46 Marjut Herranen

Avaimet onnistuneeseen tietosuojaviestintään

Starttasimme pimeän marraskuun uudella ja energisellä Power Breakfast -tapahtumakonseptillamme. Ensimmäisessä aamutilaisuudessa pureuduimme yhdessä Asianajotoimisto Boreniuksen ja SEK Helsingin kanssa uuden EU:n tietosuoja-asetuksen tuomiin viestinnällisiin haasteisiin.

Tietosuoja-asetus  aiheena nousee tällä hetkellä esiin monessa eri kanavassa, ja monelle on ollut vaikea hahmottaa, mistä itse asetuksessa on oikeastaan kyse ja miten se vaikuttaa konkreettisesti yritysten tekemiseen. Onko enää mahdollista tehdä profiloivaa markkinointia, tai ylipäätään lähettää mitään viestejä maailmalle ilman, että viestin vastaanottaja on täyttänyt lupakaavakkeita?

Tilaisuuden puheenvuoroista varsinkin Samuli Simojoen selkeä esitys asetuksen vaatimista informointivelvoitteista ja käytännön haasteista hälvensi pelkoja ja antoi perspektiiviä; kyse ei olekaan niin suuresta ja pelottavasta asiasta, kuten moni on sen ymmärtänyt olevan.

Samuli korosti puheenvuorossaan yhteistä tekemistä yrityksen sisällä. Hyvä tietosuojaviestintä tarvitsee kaikkien panosta. Onnistunut tietosuojaviestintä täytyy tehdä yhdessä lakiosaston ja markkinoinnin kanssa, jotta se olisi sisällöltään oikea, mutta kuitenkin helppo ja ymmärrettävä. Mahdollisissa viranomaisten tietojenkäsittelyn arviointitilanteissa myös palvelumuotoilu, eli se millä tavalla tietosuojaviestintä tehdään asiakkaille, on keskeisessä roolissa. Esitystavan täytyy olla tarpeeksi selkeä.

Asian viestimisestä syntyy varmasti keskustelua, siksi listasin muutaman ohjenuoran siitä, kuinka informointi tulisi hoitaa.

 Informoinnin tulisi:

Kattaa kaikki henkilötietojen käsittelyä koskevat tiedot

Olla saatavissa läpinäkyvässä, helposti ymmärrettävässä muodossa

Tapahtua selkeällä ja yksinkertaisella kielellä

Tähänkin saattaisi päteä monelle tuttu periaate: keep it simple. Miksi se kuitenkin niin monesti meiltä unohtuu?

Tilaa ID BBN:n uutiskirje

Kehity mainostajana ja markkinoijana. Tilaa ID BBN:n uutiskirje ja pysyt ajan tasalla modernista markkinoinnista!

Kiitos!

Rekisteröinti onnistui.

About meMarjut Herranen

Energinen ja superpositiivinen Marjut on markkinoinnin, myynnin ja tapahtumien ammattilainen ja parhaimmillaan hän onkin hoitaessaan useaa eri projektia pitäen kaikki langat käsissään. Hänen motivaationsa kumpuaa aina asiakkaan auttamisesta. Koska Marjut rakastaa ideointia ja uuden luomista, ja hänellä on jatkuva tiedonjano, hänen kirjoituksensa aiheet liittyvät ja kumpuavat usein tapahtuma- sekä markkinoinnin ihmeellisestä maailmasta.

Asiakkaan matka - lataa opas

Millainen on sinun asiakkaasi matka?

“Opi tuntemaan asiakkaasi ja kuljettamaan häntä tuntemattomasta nettikontaktista ostavaksi asiakkaaksi"