Skip to contentSkip to navigation
@

Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä!x

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

10.02.2017 - 10:21 Susanna Juusti

Creativity meets Data – markkinoinnin johtamisen haasteita ja hauskuutta

SEKin järjestämässä Creativity meets Data -seminaarissa 9.2. tarjoiltiin monipuolinen kattaus modernin markkinoinnin esityksiä. Osassa keskityttiin dataan ja rationaaliseen päätöksentekoon, osassa taas pääpaino oli luovuudessa ja oivalluksissa. Punaisena lankana läpi viiden erinomaisen puheenvuoron kulki asiakaskokemuksen tärkeys ja oikea asiakkaan ymmärtäminen.

Lapsikeskeinen ravintolakonsepti kahmi huomiota

Toimitusjohtaja Tomi Pulkin esittelemästä HopLopster-casesta päällimmäisenä mieleen jäi upean lapsikeskeisen konseptin ohella yrityksen vahva filosofia ”Lapsiystävällisemmän Suomen puolesta”, joka ohjaa niin HopLop-tilojen suunnittelua kuin kaikkea markkinointia. Kaikessa sisältömarkkinoinnissahan avain on siinä, että yritys osoittaa jonkin mielipiteensä. HopLopin tapauksessa tämä toteutuu upealla tavalla. HopLopster keräsi paitsi täydet ravintolasalit kahtena viikonloppuna myös puolen miljoonan edestä ansaittua mediatilaa, ja tammikuun 2017 myyntiluvut tuplaantuivat edellisvuoteen verrattuna.  

Markkinoinnin ja IT:n palkitsevaa yhteispeliä

Vuonna 2015 markkinoinnin automaation käyttöön ottanut Atea hyödyntää markkinointiteknologiaa laajasti ja useita järjestelmiä integroiden. Markkinointijohtaja Hanna Vesenterän mukaan yksi markkinoinnin haasteista onkin se, kuinka paljon markkinointiin yhdistyy tänä päivänä IT. Markkinointi tekee sekä IT-hommia että yhteistyötä IT:n kanssa. Haasteista huolimatta tämä on kiinnostavaa ja palkitsevaa. Monipuolisesti dataa hyödyntämällä Atea on nostanut vuosittaisen Focus-tapahtumansa markkinoinnin uusiin ulottuvuuksiin niin ennakkomarkkinoinnissa kuin tapahtuman jälkihoidossa ja liidien jalostuksessa. Vuonna 2016 rakennettu digi-infra luo pohjaa vuoden 2017 tapahtuman markkinoinnille ja antaa tänä vuonna mahdollisuuden panostaa luovuuteen ja itse tapahtuman uudelleenpositiointiin.

Datasta hyöty irti oikeilla mittareilla

Data ja mittaaminen yksinään eivät johda parempiin tuloksiin, vaan tarvitaan selkeät KPI:t ja niiden jatkuvaa seurantaa. Data-analyytikko Tuukka Hämeenoja painotti yhteisesti sovittujen KPI-tavoitteiden tärkeyttä: väärillä mittareilla saadaan väärää dataa, josta vedetään väärät johtopäätökset ja ryhdytään vääriin toimenpiteisiin. Liiketoiminnan kehityksen kannalta pitää tietää, mikä informaatio on relevanttia ja mikä ei. Pelkällä web-sivujen kävijädatalla ei pitkälle pötkitä, vaan mittareita tarvitaan usealla tasolla. Osaavalla analytiikalla luodaan pohja osuville näkemyksille, joiden pohjalta toimintaa voidaan kehittää luovasti ja tuottavasti.

Ingon luova johtaja Björn Ståhl keskittyi esityksessään luovuuteen. On helppo yhtyä Björnin näkemykseen siitä, että hyvä luova konsepti on paitsi riippumaton mediasta myös mediaa kiinnostava. Hyvän luovan konseptin avulla myös luodaan uusia sisältöjä ja uudenlaista dialogia brändin ja asiakkaan välille.

Markkinointijohtajan rooli vaihtunut

Todellinen markkinointijohtajan haaste on tänä päivänä se, miten tukea yrityksen kasvua ja kasvattaa tulosta. Joulukuussa 2016 julkaistussa raportissa ”The CMO shift to gaining business lift” kerrotaan, että markkinointijohtajan rooli on peruuttamattomasti muuttunut viimeisen 10 vuoden aikana. Vielä 2007 pääpaino oli markkinoinnin suunnittelussa ja luovuudessa, kun taas vuoden 2017 kynnyksellä rooli on vaihtunut business driveriin ja asiakaskokemuksen mestariin. Tämä muutos vaatii uutta asennetta ja yhteistyötä yrityksen sisällä. Dataa käytetään strategiatyöhön ja uusien liiketoimintamallien rakentamiseen. Markkinoinnin johdolta odotetaan jatkuvaa ja aktiivista osallistumista liiketoiminnan kehittämiseen ja uudistamiseen.

Menestyksen avain on asenteessa, ja fiksuimmat ovat oivaltaneet, että vain muutos on pysyvää. Ciscon CMO Martyn Etherington kuvasi, mitä tämän päivän markkinointijohtajalta vaaditaan: ”Markkinoinnin johtotehtävissä toimivien velvollisuus on kasvattaa rooliaan, olla tilivelvollisia tuloksesta ja luoda kasvua. Jos tuotat tulosta, menestyt, jos et, niin joku toinen sen tekee.”

Voit katsoa koko tapahtuman tallenteen täältä.

Tilaa ID BBN:n uutiskirje

Kehity mainostajana ja markkinoijana. Tilaa ID BBN:n uutiskirje ja pysyt ajan tasalla modernista markkinoinnista!

Kiitos!

Rekisteröinti onnistui.

About meSusanna Juusti

Key Account Manager Susanna rakastaa hyvää markkinointia. Hänelle hyvän markkinoinnin määritelmä on yksinkertainen: se tukee myyntiä, eli sillä tehdään rahaa. Susanna tietää, miten se onnistuu parhaiten.

Susanna on yksi ID BBN:n perustajista, ja hän luotsaa kokemuksella ja kovalla draivilla asiakkaitaan ja firman tiimiä tuottamaan toimivia kampanjoita. Hänen blogistaan saat vinkkejä ja näkemystä siihen, kuinka markkinoinnista otetaan kaikki tehot irti.

Asiakkaan matka - lataa opas

Millainen on sinun asiakkaasi matka?

“Opi tuntemaan asiakkaasi ja kuljettamaan häntä tuntemattomasta nettikontaktista ostavaksi asiakkaaksi"