Skip to contentSkip to navigation
@

Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä!x

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

04.01.2017 - 10:58 Markku Alikoski

DMP taipuu mainonnan täsmäaseeksi

Kohderyhmätietojen äärimmäisen tarkka hallinta tuo digitaaliseen markkinointiin huimat mahdollisuudet.

DMP eli Data Management Platform on tietovarasto, jota käytetään lukemattomista eri lähteistä kerätyn kohderyhmätiedon luokitteluun, analysointiin ja käsittelyyn. DMP:n sisältämä data jaetaan kolmeen pääluokkaan:

  • Ensimmäisen tahon data: yrityksen itse luoma tai keräämä data. Lähteenä ovat sivuvierailut www-sivuilla tai sosiaalisessa mediassa, nettikaupasta katsotut ja ostetut tuotteet sekä markkinointiautomaatio-, CRM- tai ERP-järjestelmistä tuodut asiakastiedot. Data on jaoteltu itse luodun taksonomian mukaisesti eri luokkiin.
  • Toisen tahon data: jonkun muun ensimmäisen tahon dataa, johon toiselle on annettu käyttöoikeus.
  • Kolmannen tahon data: DMP-datapartnereiden (yritysrekisterit, mediat, luottokorttiyhtiöt, verkkokaupat jne.) keräämä anonymisoitu kohderyhmätieto miljoonilta sivustoilta. Sisältää mm. tietoa mediankäytöstä, kiinnostuksen kohteista, ostoaikeista, ostohistoriasta ja demografioista. Tiedot on luokiteltu tuhansiin sisäkkäisiin dataluokkiin.

Tiedon anonymisoinnin avulla voidaan muodostaa kohderyhmiä yli dataluokkarajojen. Voidaan poimia vaikkapa tällaiset kohteet:

  • Suomalaisten yli 500 henkeä työllistävien yritysten ylimmät päättäjät, joiden joukosta on poistettu omat asiakkaat ja myynnin parhaillaan käsittelemät liidit. Koska kohderyhmä evaluoidaan päivittäin, tiedot ovat aina ajan tasalla eikä jo myynnin putkessa oleville kontakteille kohdisteta uusasiakasmainontaa.
  • Kaikki omistusasunnossa asuvat yli 40-vuotiaat Android-käyttäjät, joilla on tuote A, mutta ei tuotetta B.

Kohderyhmiä voidaan rakentaa myös näköisyysmallinnuksen (look-alike modeling) avulla. Tällöin pyritään esimerkiksi hakemaan kolmannen tahon datasta omia asiakkaita eniten muistuttavia, ennestään tuntemattomia kohdeyleisöjä. Tämä lienee helpoin keino tavoittaa kilpailijan asiakkaat.

Ohjelmallisesti ostettu mainos löytää kohteensa

Huolellisesti kerättyä ja luokiteltua dataa voidaan käyttää monella tavalla. DMP:n paras kaveri on DSP (Demand Side Platform), jonka avulla on mahdollista ostaa display-, some- tai hakukonemainontaa ohjelmallisesti. Ohjelmallisen ostamisen keskeinen etu on, että mainosta ei tarvitse kohdistaa tietyille sivuille, vaan se löytää kohdeyleisönsä missä nämä sitten surffailevatkaan. Aluksi luodaan DMP:llä haluttu kohdeyleisö, jonka jälkeen se aktivoidaan integraation kautta valitun ohjelmallisen kampanjan kohderyhmäksi. Kun kohderyhmään kuuluva henkilö saapuu esimerkiksi uutissivustolle, jolla mainoksia näytetään, DSP osallistuu mainoshuutokauppaan. Jos hinta on kohdillaan, mainos näytetään.

DMP ohjelmallisen ostamisen apuvälineenä mahdollistaa mainosnäyttöjen kohdistamisen vain valitun kohderyhmän jäsenille, jolloin hukkanäyttöjä ei tule. Paljon mainostavalle yritykselle DMP tuo huomattavia säästöjä tehokkaamman mainosostamisen kautta. DMP-pohjainen kohdistaminen mahdollistaa myös mainoksen vaihtamisen lennossa tai mainostamisen lopettamisen, kun asiakas on ostoksensa tehnyt. Myös erilaisten ristiinmyyntiohjelmien toteutus on helppoa. Vaikka yhä useampi DSP nykyään sisältää myös DMP-ominaisuuksia, oma DMP mahdollistaa järjestelmäriippumattoman toiminnan.

DMP:n ja markkinointiautomaatiojärjestelmän yhdistelmällä voidaan hallita kaikkia digitaalisen markkinoinnin kanavia kokonaisvaltaisesti, helposti ja äärimmäisen tarkasti. Tämä on historiallinen muutos, jonka tarjoamat mahdollisuudet ovat vielä toistaiseksi jääneet meiltä moderneiltakin markkinoijilta pääosin hyödyntämättä. Reaaliaikainen data mahdollistaa ennennäkemättömän luovan tarinankerronnan ja huikeat asiakaskohtaamiset.

Kerron mielelläni lisää aiheesta, ota ihmeessä yhteyttä:
markku.alikoski@idbbn.fi tai soita +358 40 5718172

Tilaa ID BBN:n uutiskirje

Kehity mainostajana ja markkinoijana. Tilaa ID BBN:n uutiskirje ja pysyt ajan tasalla modernista markkinoinnista!

Kiitos!

Rekisteröinti onnistui.

About meMarkku Alikoski

Modernin markkinoinnin taustalla on huikean monimutkaista järjestelmäarkkitehtuuria, jossa tieto viuhuu järjestelmästä toiseen liki reaaliaikaisesti. Vaikka koneisto voi vaikuttaa monimutkaiselta, sen suunnitteluperiaatteet eivät sitä ole. Modernit tietojärjestelmät rakennetaan paremman asiakaskokemuksen varaan, ja yksi automaation tehtävistä on helpottaa asiakkaan, markkinoinnin ja myynnin arkea. Näistä asioista kirjoittaa Markku.

Vapaa-aikansa Markku viettää 10-vuotiaan tyttärensä varttumista seuraten. Markun harrastuksia ovat ruuanlaitto, viinit, musiikki ja pelaaminen.

Asiakkaan matka - lataa opas

Millainen on sinun asiakkaasi matka?

“Opi tuntemaan asiakkaasi ja kuljettamaan häntä tuntemattomasta nettikontaktista ostavaksi asiakkaaksi"