Skip to contentSkip to navigation
@

Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä!x

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

03.05.2017 - 13:00 Tero Rantaruikka

Luo kiinnostavaa sisältöä, toimita oikeille lukijoille

Sisältömarkkinointi on markkinoinnin automaation yleistyttyä entistä relevantimpi asia. Sisältömarkkinointi ei ole ehkä enää se kaikkein trendikkäin aihe ja voi tuntua jo loppuunkalutulta, mutta toimivan sisältöstrategian tärkeys kasvaa jatkuvasti.

Sisältömarkkinoinnin keskiössä on ajatus, että tarjoamalla potentiaaliselle asiakkaalle mielekästä, hänen ongelmiensa ratkaisun kannalta relevanttia sisältöä parannetaan myös yrityksen luomaa mielikuvaa. Sisällön jakelu markkinoinnin automaatiolla, oikeaan aikaan ja oikeanlaisena, juuri oikeille henkilöille, on modernin markkinoinnin ydinasia.

Kuitenkin juuri sisältömarkkinointi koetaan edelleen yrityksissä vaikeaksi. Syynä lienee sisällöntuotannon vaatima työmäärä – asiantuntijuutta on vaikea ulkoistaa – sekä sisällön markkinoinnin hankaluus.

Modernit työkalut käyttöön sisällön jakelussa

Lukemattomat tutkimukset ovat osoittaneet, että markkinointi toimii parhaiten, kun sisällössä otetaan huomioon vastaanottajan taustat ja markkinoinnin sisältö osuu oikeaan aikaan, oikealle ihmiselle. Kun viesti onnistuu täyttämään vastaanottajan tiedontarpeen jo ennen kuin tämä on tarpeensa hoksannut, ollaan jokaisen markkinoijan unelmien keskiössä.

Markkinoinnin automaatio antaa yrityksille mahdollisuuden tunnistaa, missä vaiheessa ostopolkua asiakas parhaillaan on, ja tarjota juuri kyseiseen vaiheeseen soveltuvaa sisältöä. Sisältöä tarvitaan paljon, ja mitä enemmän sisältöä on, sitä modernimpia työkaluja sen jakelu vaatii. Markkinoinnin automaatio auttaa lähettämään sisältöä oikeaan aikaan ja oikein kohdistettuna, mutta sisällön tuotannossa tarvitaan runsaasti asiantuntemusta. Sisällön hallinnan työkalut, kuten Compendium, auttavat sisällön suunnittelussa ja tuotannossa. Markkinoinnin automaation työkalut, kuten Eloqua, auttavat sisällön jakelussa.

Voit lukea lisää asiakkaan ostopolun huomioivan viestintästrategian suunnittelusta Asiakkaan matka -oppaastamme.

Reippaasti sisältöä tuottamaan

Yrityksen maineen hallinta ja asiantuntijamielikuvan ylläpito digitaalisessa markkinointiympäristössä vaatii jatkuvaa sisällön tuottamista ja nopeaa reagointia. Modernissa sisältömarkkinoinnissa markkinoinnin ammattilaisen tulee ottaa entistä vahvemmin rooli yrityksen sisällön päätoimittajana, joka tilaa sisältöä yrityksensä ammattilaisilta ja editoi sitä kiinnostavaan muotoon.

Tässä vaiheessa etenkin moni B2B-markkinoinnoinnin ammattilainen törmää ylitsepääsemättömän tuntuiseen seinään. Insinöörit ja myyjät voivat kiinnostua teknisten selostusten ja white papereiden kirjoittamisesta, mutta asiakkaan tarpeen ja näkökulman huomioivaa sisältöä voi olla vaikea tuottaa.

Tekstin tuottamisen ei kuitenkaan tarvitse olla hankalaa tai edes aikaa vievää. Se voi olla jopa hauskaa. Sisällön tuotanto lähtee helposti liikkeelle blogista. Tässä blogin kirjoittamiseen muutamia vinkkejä:

  • Yrityksessäsi on takuulla riittävästi asiantuntemusta, joka näytetään mielellään asiakkaille henkilökohtaisesti. Tämä asiakkaan huomioiva näkökulma pitää vain opetella tuomaan esiin myös kirjallisesti.
  • Kirjoittamisen taito ruostuu käytön puutteessa, mutta taito palautuu ja hioutuu helposti pienellä harjoittelulla ja apuvoimilla.
  • Etenkään blogeissa sisällön ei tarvitse olla viimeisen päälle hiottua, virheetöntä ja oikeaoppista. On suositeltua antaa persoonallisuuden näkyä ja mielipiteiden kuulua. Huumorikaan ei ole kielletty.
  • Blogisisältöjen ei tarvitse olla pitkiä. Verkossa riittää helposti muutama sata sanaa. Esimerkiksi tämän jutun mitta on 493 sanaa ja kirjoittaminen vei aikaa reilun tunnin.
  • Delegoi sisällön tuotantoa yrityksesi muille asiantuntijoille. Anna ihmisten kirjoittaa omalla nimellään ja tyylillään, jolloin verkossa julkaistu sisältö vahvistaa heidän henkilökohtaista asiantuntijarooliaan. Kun itse kirjoitettu artikkeli nousee toimialan avainsanalla Googlen kärkeen, hivelee se jokaisen asiantuntijan ammatillista egoa.
  • Käytä apuna asiantuntevaa kielen ammattilaista, joka voi tarkistaa nopeasti kirjoittamasi tekstin ja muokata sen sujuvammaksi muuttamatta varsinaista sisältöä.

Kun sisältöä on tuotettu riittävästi sähköiseen muotoon yrityksen verkkosivuille, on sisällöstä helppo koota vaikkapa e-kirjoja tai muita oppaita. Oppaan rakentaminen voidaan myös toteuttaa suunnittelemalla sisällön runko jo etukäteen ja tilaamalla lukuja pikkuhiljaa yrityksen asiantuntijoilta. Lukuja voidaan julkaista vaikka kerran kuussa yrityksen verkkosivuilla. Tällöin sisältöä syntyy säännöllisesti, ja kun sisältöä on julkaistu riittävästi, se voidaan editoida oppaan muotoon.

Tilaa ID BBN:n uutiskirje

Kehity mainostajana ja markkinoijana. Tilaa ID BBN:n uutiskirje ja pysyt ajan tasalla modernista markkinoinnista!

Kiitos!

Rekisteröinti onnistui.

About meTero Rantaruikka

Digitaalisen markkinoinnin sekatyömies ja automaatiokampanjoiden Yoda Tero kirjoittaa mieluiten markkinoinnin automaation Voimasta ja kuinka Voimaa voi käyttää päivittäisissä kampanjoissa. Vapaa-ajalla Tero hengaa jazz-klubeilla, levittää polkupyöräilyn ilosanomaa ja öljyää partaansa.

Asiakkaan matka - lataa opas

Millainen on sinun asiakkaasi matka?

“Opi tuntemaan asiakkaasi ja kuljettamaan häntä tuntemattomasta nettikontaktista ostavaksi asiakkaaksi"