Skip to contentSkip to navigation
@

Täytä lomake ja olemme sinuun yhteydessä!x

Kiitos!x

Kiitos viestistäsi!

27.05.2016 - 12:21 Susanna Juusti

Modernit markkinoijat inspiroivat toisiaan

Kirjoitin kuukausi sitten ajatuksistani moderneista markkinoijista LinkedInissä. Kyse ei todellakaan ole uuden ”modernin” etuliitteen lisäämisestä titteliin vaan siitä, miten meistä jokainen kehittää työtään ja kehittyy siinä.

Helppoa ja vaivatonta polkua ei ole, vaan uusien teknisten taitojen omaksumisen ohella tarvitaan niin omien kuin muun organisaation asenteiden muutosta. Moderni markkinoija toimii luovana muutosagenttina läpi organisaation ja hänen pitää myös innostaa ja motivoida muita ja sitouttaa koko organisaatio uudenlaiseen tekemiseen.

Powerlunchilla tahtoa ja tekemisen meininkiä

Savoyn Powerlunchilla minulla oli ilo tavata iso joukko näitä modernin markkinoinnin edelläkävijöitä. Yhteistä oli usko siihen, että markkinoinnin toteuttaminen metodilla, näin on aina ennenkin tehty, on tullut tiensä päähän. Markkinoinnin pitää olla muutakin kuin sarja tapahtumia, kivat verkkosivut ja hyvän näköiset myyntimateriaalit. Tahto nousta tukifunktiosta uuden toimintakulttuurin myötä yrityksen tulevaisuuden avainpelaajaksi resonoi huoneessa vahvana tunnetilana. Tahto, tunne ja asenne ovatkin ne katalysaattorit joilla prosessi saadaan käyntiin.

On mahtavaa havaita, kuinka paljon voimme oppia toisiltamme ja miten erilaisia polkuja ihmiset valitsevat päästäkseen samaan maaliin. Tulee vanha sanonta ”kaikki tiet vievät Roomaan” mieleen, kun kuuntelee kokemuksia siitä, miten b2b ammattilaiset rakentavat myynnin ja markkinoinnin symbioosia ja hyödyntävät siinä niin teknologiaa kuin luovaa hulluutta.

Markkinoinnin automaatiolla on keskeinen rooli

Powerlunchilla keskusteltiin markkinoinnin automaatiosta, sen käyttöönotosta ja niistä visioista, mihin markkinointi on strategisesti menossa. Itse automaation käyttöönottohan ei ole vielä mikään maali itsessään, eikä edes kovin kiinnostavaa, mutta kiinnostavaa on se, mitä mahdollisuuksia sillä luodaan ja miten monipuolisesti ja eritavalla järjestelmää käytetään yrityksissä. Voisin omalta osaltani tiivistää keskustelujen opit viiteen kohtaan:

  1. Myynti ja markkinointi rakentavat yhdessä vahvan kokonaisuuden
    Markkinoinnin automaatio rakentaa myyntiputken alkupään sitä paremmin, mitä selkeämmin loppupään prosessit ja mittarit on määritelty. Ajantasainen CRM tieto on avainasemassa siinä, että oikea viesti saadaan oikeille vastaanottajille. Myynnin ja markkinoinnin välinen keskustelu on tuloksekasta, kun käytössä on sama terminologia ja keskinäinen luottamus siihen, että molemmat osapuolet hoitavat oman osuutensa niin että kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa.
  2. Hyvät sisältökonseptit ovat avainasemassa
    Hyville sisällöille on valtava ja kasvava tarve. Sisällöt ovat paitsi tekstejä ja kuvia myös tapoja yhdistellä näitä luovasti ja kykyä rakentaa konsepteja, jotka herättävät kiinnostuksen ja vakuuttavat vastaanottajan. Usein myös itse asia on jo valmiina esim. www-sivuilla, mutta se pitää vaan jäsentää uudelleen ja tarjoilla eri muodossa ja ennen kaikkea varmistaa että vastaanottaja löytää sen oikeassa vaiheessa ostajan matkaa.
  3. Automaatiolla tuetaan toimivaa asiakaskokemusta
    Markkinoinnin automaation käyttömahdollisuudet ovat rajattomat. Kun tiimissä on intoa ja draivia miettiä, mihin kaikkeen voisimme järjestelmää hyödyntää, syntyy aivan uusia polkuja. Suunnittelu lähtee asiakaskokemuksen ja kosketuspisteiden määrittelystä, miten kohtaamme asiakkaamme ja millainen kuva näistä kohtaamisista jää. Miten voimme näitä kohtaamisia parantaa ja missä kohdissa otamme teknologian avuksi.
  4. Positiivinen asenne ja yhteistyö voimavarana
    Avain menestykseen on sellaisen ilmapiirin luominen, missä kaikki voittaa, yksilöiden panosta arvostetaan ja onnistumiset jaetaan yhdessä. Markkinoinnin automaation käyttöönotto ei ole markkinoinnin ja IT:n hanke vaan koko organisaatiota koskeva muutosprosessi. Kun haetaan uusia polkuja, valinnanmahdollisuudet ovat lukemattomat ja kaikille pitää antaa tilaa tuoda ajatuksensa ja ideansa julki. Moderni markkinoija visioi ja kehittää, mutta myös kuuntelee, sitouttaa ja ottaa toiset huomioon.
  5. Kohdentaminen kunniaan
    ”Blast is past!” – modernin markkinoijan repertuaariin ei kuulu massapostitukset sekalaiselle rekisterille, minkä jälkeen voi kädet ristissä toivoa edes parin prosentin avauslukuja ja alle parinkymmenen bounce back –prosenttia. Hyvin suunnitellut ostajan matkaa tukevat ohjelmat, selkeät KPI:t ja johdonmukainen analytiikkaan perustuva kehittäminen ovat modernin markkinoijan avainsanoja. Kun tahtoa löytyy saa ohjelman pystyyn vaikka viikossa!

Varmasti salissa olijoiden henkilökohtaiset opit ovat hyvin erilaisia ja jokainen meistä kuulee ja sisäistää ne asiat, jotka ovat mielessä pyörineet jo aiemmin. Tiedon ja kokemusten ohella tärkeää on jakaa innostusta – inspiroida ja inspiroitua!

Kiitokset vielä Millalle, Antille, Viljolle ja Maijalle siitä, että jaoitte kokemuksenne ja osaamisenne ja herätitte paljon ajatuksia!

Tilaa ID BBN:n uutiskirje

Kehity mainostajana ja markkinoijana. Tilaa ID BBN:n uutiskirje ja pysyt ajan tasalla modernista markkinoinnista!

Kiitos!

Rekisteröinti onnistui.

About meSusanna Juusti

Key Account Manager Susanna rakastaa hyvää markkinointia. Hänelle hyvän markkinoinnin määritelmä on yksinkertainen: se tukee myyntiä, eli sillä tehdään rahaa. Susanna tietää, miten se onnistuu parhaiten.

Susanna on yksi ID BBN:n perustajista, ja hän luotsaa kokemuksella ja kovalla draivilla asiakkaitaan ja firman tiimiä tuottamaan toimivia kampanjoita. Hänen blogistaan saat vinkkejä ja näkemystä siihen, kuinka markkinoinnista otetaan kaikki tehot irti.

Asiakkaan matka - lataa opas

Millainen on sinun asiakkaasi matka?

“Opi tuntemaan asiakkaasi ja kuljettamaan häntä tuntemattomasta nettikontaktista ostavaksi asiakkaaksi"