Haaste

Linde (entinen AGA) on tuonut grillaajille uuden, kätevän tavan ostaa nestekaasua. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa ruokakauppojen pihoilla palvelevista nestekaasuautomaateista saa kaasua aina kun tarve vaatii, vaikka yömyöhällä kesken grillijuhlien.

Grillauskauden käynnistyessä keväällä 2020 Linde halusi nostaa automaattiensa tunnettuuden Suomessa ja Ruotsissa uudelle tasolle, saada automaateille uusia käyttäjiä ja lisätä nestekaasun myyntiä.

Erityisesti Suomessa nestekaasuautomaatti on grillaajille uusi tuttavuus. Vuonna 2020 tuotiin eri puolilla maata K-ruokakauppojen yhteyteen lukuisia uusia automaatteja, joille luonnollisesti haluttiin näkyvyyttä.

Ratkaisu

Rakensimme laajan ja näyttävän Facebook-mainoskampanjan, jota pyöritettiin Suomessa ja Ruotsissa huhtikuun lopulta juhannukseen saakka.

Kampanjan tyylikkäästi erottuva visuaalinen ilme ja vitsikkäät lausahdukset esittivät grillaamisen ja ruoasta nauttimisen hauskana seikkailuna agenttien ja astronauttien maailmoissa.

FB-sisällöistä grillaajia ohjattiin kampanjasivulle, jossa voi katsoa karttatyökalusta lähimmän automaatin sijainnin ja opetella kaasuautomaatin käytön hetkessä.

Yleisöä kehitettiin kampanjan edetessä jatkuvasti osuvuuden parantamiseksi. Kun kampanjasivulla oli saavutettu tietty määrä kävijöitä, kävijöistä luotiin näköisyleisöjä, joille alettiin myös kohdentaa mainontaa. 

Kampanja kohdennettiin maantieteellisesti nestekaasuautomaatteja ympäröiville alueille. Valikoiduille paikkakunnille luotiin myös tehokkaiksi osoittautuneita lokalisoituja mainoksia, joissa kerrottiin suoraan lähimmän automaatin sijainti ja puhuteltiin paikallisia asukkaita.

Grillaukseen otolliset juhlapyhät, kuten vappu, helatorstai, Ruotsin kansallispäivä ja juhannus, huomioitiin kasvattamalla edeltävän viikon mainosbudjettia ja yleisöä.

Sisältöä optimoitiin jatkuvasti valikoimalla mukaan parhaiten menestyneitä mainosversioita.

 

Tulokset

Kampanja tuotti yli kolme miljoonaa näyttökertaa ja tavoitti lähes miljoona Facebook-käyttäjää Suomessa ja Ruotsissa.

Klikkauksia kampanjasivulle saatiin yli 58 000, ja CTR oli 1,92 %. Karttatyökalua käytettiin kampanja-aikana yhteensä yli 46 000 kertaa. Hakujen määrä kasvoi Ruotsissa 95 %, Suomessa 100 %.

Kampanjasisältöjen kiinnostavuudesta kertoo se, että klikkausaste ylitti Facebookin vertailuarvot koko kampanjan ajan huolimatta kampanjan pitkästä kestosta.

Yhtenä keskeisenä tavoitteena oli pitää frekvenssi alhaisena eli varmistaa, ettei yksittäinen henkilö näe samaa mainosta turhan monta kertaa, ja tässä onnistuttiin äärimmäisen hyvin.

Suomessa, tuoreimmalla markkina-alueella, uudet nestekaasuautomaatit otettiin todella lämpimästi vastaan ja kaasun myynti ylitti odotukset selvästi. Ruotsissa nestekaasun keskimääräinen myynti automaattia kohden kasvoi kampanjaviikkoina 22 % verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon.

LISÄÄ MIELENKIINTOISIA ESIMERKKEJÄ TÖISTÄMME:

PUREVALLA KAMPANJALLA SOMENÄKYVYYS KATTOON – CASE RUUKKI

Kaunein katto -kisa villitsi Facebook-kommentoijat ja vauhditti Ruukin seuraajamäärän kasvua ennätyksellisesti. »

TERÄKSENLUJAA TARGETOINTIA JA SAUMATONTA SYNERGIAA – CASE OUTOKUMPU

Outokumpu voitti Suomen ensimmäisissä LinkedIn Awardseissa Markkinoinnin ja myynnin yhteistyö -kategorian. »

TÄSMÄTUOTTEEN LANSEERAUS TUULIVOIMATEOLLISUUDELLE – CASE TEKNOS

Paransimme Teknoksen uuden huipputuotteen tunnettuutta tuulivoimasektorin huoltoyrityksissä ympäri Eurooppaa ja Yhdysvaltoja. »