Haaste

Outokumpu on maailmanlaajuisesti toimiva ruostumattoman teräksen valmistaja, jolla on maailman laajin ruostumattoman teräksen tuotevalikoima. Ruostumaton teräs ei ole yksittäinen tuote – markkinoilla on tuhansia eri laatuja.

Outokumpu halusi vahvistaa Prodec®-terästankojen imagoa Yhdysvalloissa ja Kanadassa, säilyttää ja lisätä markkinaosuuttaan ja kannustaa jälleenmyyjien loppuasiakkaita jatkamaan Prodecin® käyttöä muiden vaihtoehtojen sijaan.

Ratkaisu

Monikanavainen kampanja, jolla markkinoitiin Outokummun Prodec®-tuotteiden helposti työstettäviä, ruostumattomasta teräksestä valmistettuja tankoja sorvaus- ja konepajateollisuudelle sekä nykyisten jakelijoiden loppuasiakkaille Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

Prodec®-sarjan tuotteille tehtiin omat kampanjasivut ja laadittiin ladattavaa materiaalia. Kampanjan viestiä välitettiin kohderyhmälle sähköpostitse ja sosiaalisessa mediassa – sekä orgaanisesti että sponsoroiduin mainoksin.

Kampanjamateriaaleja tuotettiin myös Outokummun jakelijalle, joka käytti niitä orgaanisissa viesteissä omissa kanavissaan. Lisäksi yhdysvaltalainen sorvausyhdistys ohjasi jäseniään kampanjan aloitussivulle.

LinkedIn-kampanja toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensin se kohdistettiin rajatulle, sorvaamisesta kiinnostuneelle kohderyhmälle Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Ryhmälle näytettiin sekä LinkedInin sponsoroituja sisältömainoksia että LinkedIn Lead Gen -mainoksia.

Koska kampanjan ensimmäisen aallossa yleisökoko oli melko pieni, kampanjan toisessa vaiheessa mainontaa kohdistettiin käyttäjien luettelemien, sorvaamiseen liittyvien taitojen ja kiinnostuksen kohteiden perusteella.

Kampanja-alue: Yhdysvallat ja Kanada

Kohdeyleisö: CNC- eli Computer Numerical Control Machine -ammattilaiset Pohjois-Amerikassa. Myöhemmin kampanja laajennettiin koskemaan myös henkilöitä, jotka olivat ilmoittaneet omaavansa CNC-taitoja.

LinkedIn-mainosmuodot: LinkedIn Lead Gen Ad, LinkedIn sponsoroidut kuva- ja videomainokset.

Orgaaninen sosiaalinen media: LinkedIn ja Facebook

Tulokset

Outokummun Prodec®-kampanja LinkedInissä oli ensimmäinen laatuaan Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Markkinointi lisäsi Outokummun ja Prodec®-tuotteiden näkyvyyttä kohderyhmissä ja tuotti merkittävän määrän liidejä, jotka konvertoituivat eli latasivat ilmaisen oppaan.

Kampanja osoittautui menestykseksi kaikilla mittareilla – sen tulokset ylittivät kaikki vertailuarvot reilusti.

"Kampanja on ollut yksi Outokummun menestyneimmistä, kun tarkastellaan sen tuottamaa liidimäärää ja kampanjan generoimaa liikennettä Prodec®-kampanjasivulle. Liidit edustavat juuri sitä yleisöä, jonka halusimmekin tavoittaa, joten uskomme, että olemme onnistuneet vahvistamaan imagoamme ja asemaamme Yhdysvaltain ja Kanadan markkinoilla.”

Nina Lappalainen, Senior Manager – Marketing & Business Excellence

LinkedIn-kampanjan tulokset:

• CTR eli klikkausprosentti oli yli 0,6 % koko kampanjan ajan (Sponsoroitu sisältö, globaali Q2-vertailuarvo: 0,51 %)

• 12,4 % Liidien konversio Lead Gen -lomakkeesta (Lead Form Fill Rate, globaali Q2-vertailuarvo: 9,38 %)

• Liidin keskihinta oli noin 37 % globaalia keskiarvoa alhaisempi

• 53 % kampanjan liideistä tuli LinkedInistä

 

LISÄÄ MIELENKIINTOISIA ESIMERKKEJÄ TÖISTÄMME:

TERÄKSENLUJAA TARGETOINTIA JA SAUMATONTA SYNERGIAA

Outokumpu voitti Suomen ensimmäisissä LinkedIn Awardseissa Markkinoinnin ja myynnin yhteistyö -kategorian. »

PUREVALLA KAMPANJALLA SOMENÄKYVYYS KATTOON – CASE RUUKKI

Kaunein katto -kisa villitsi Facebook-kommentoijat ja vauhditti Ruukin seuraajamäärän kasvua ennätyksellisesti »

KAASUAUTOMAATIT GRILLIKANSAN SUOSIOON – CASE LINDE

Taitavasti hallitulla ja lokalisoidulla Facebook-kesäkampanjalla tehtiin tunnetuksi AGA-nestekaasuautomaatteja Suomessa ja Ruotsissa »