Haaste

Pukkila on keraamisten laattojen suunnittelun, valmistuksen ja asennuksen edelläkävijä, joka palvelee sekä ammattilaisia että kuluttajia. Yritys perustettiin jo vuonna 1874, jolloin se kantoi nimeä Turun Kaakelitehdas Oy. Nyt Pukkila kuuluu kansainväliseen Ricchetti Group -konserniin, joka on yksi Euroopan suurimmista keraamisten laattojen valmistajista.

Pukkila halusi aktivoitua LinkedInissä ja monipuolistaa näin markkinointiviestintäänsä. Tavoitteena oli lisätä Pukkilan tunnettuutta, parantaa brändimielikuvaa B2B-kohderyhmissä, tavoittaa kohdeyleisö kustannustehokkaasti mainoskampanjoilla ja kaksinkertaistaa Pukkilan LinkedIn-tilin seuraajamäärä muutamassa kuukaudessa.

LinkedIniä haluttiin myös hyödyntää rekrytoinnissa.

Ratkaisu

ID BBN konsultoi Pukkilaa LinkedInin parhaista käytännöistä ja teki yritykselle selkeän aktivointisuunnitelman, jonka mukaan edettiin vaihe vaiheelta.

ID BBN perusti Pukkilalle LinkedIn Campaign Manager -tilin, hallinnoi kampanjoita, hoiti laskutuksen, seurasi analytiikkaa ja raportoi Pukkilalle tuloksista säännöllisesti.

Käyttöön otettiin sekä orgaaniset että sponsoroidut julkaisut.

LinkedInin eri mainosmuotoja käytettiin monipuolisesti ja mainosten kohdistamisessa hyödynnettiin LinkedInin tarjoamien kohderyhmien lisäksi Pukkilan oman CRM:n dataa.

ID BBN ryhtyi myös tuottamaan blogikirjoituksia Pukkilan sivuille, joihin ohjattiin LinkedInistä orgaanisten päivitysten avulla.

Pukkilalla on monipuoliset ja näyttävät nettisivut, jotka on suunniteltu palvelemaan sekä kuluttajia että ammattilaisia. Olemassa olevaa teksti- ja kuvamateriaalia pystyttiin tehokkaasti hyödyntämään myös LinkedInissä.

Pukkilan työntekijöille kerrottiin LinkedInin hyvistä käytännöistä, ja heitä kannustettiin aktivoitumaan LinkedInissä ja reagoimaan julkaisuihin. Se kasvatti Pukkilan orgaanista näkyvyyttä entisestään.

Tulokset

Vajaan kuukauden kestäneen, ensimmäisen awareness-kampanjan tavoitteena oli saavuttaa laaja näkyvyys valitussa kohderyhmässä kustannustehokkaasti. Samalla aloitettiin datan kerääminen Pukkilan mainostilille myöhempiä toimenpiteitä varten.

Kahdelle eri ostajapersoonalle suunnitellut mainokset pärjäsivät tasavertaisesti, ja mainosnäyttöjen toistomäärä saatiin koko kohderyhmässä halutulle tasolle. Kampanjan CPM-hinnaksi (hinta per tuhat mainosnäyttöä) muodostui 13,39 €, eli tavoiteltu laaja näkyvyys saavutettiin kustannustehokkaasti.

Samaan aikaan awareness-kampanjan kanssa oli käynnissä engagement-kampanja. Sen LinkedIn-mainosten klikkiprosentti oli 0,89 %. (LinkedInin Suomen Q4-vertailuarvo oli 0,43 % vuonna 2020.) Klikkihintaa saatiin laskettua kampanjan aikana manuaalisella hinnoittelulla, seuraamalla dataa ja optimoimalla kampanjaa sen mukaisesti. Mainosten lopullinen CPC (hinta per klikkaus) oli 3,23 €. Eniten mainoksia klikkasivat rakennusmateriaalien myyjät. Tämä oli toivotuin kohderyhmä.

Onnistuimmeko lisäämään Pukkilan LinkedIn-tilin seuraajamäärää? Kyllä. Vajaan kuukauden kestäneen kampanjan aikana seuraajamäärä lisääntyi 75 %. Nyt seuraajamäärä on tasaisessa kasvussa ja uskomme, että alkuperäinen tavoite täytyy lähikuukausien aikana.

Laadukas sisällöntuotanto ja uusien kampanjoiden suunnittelu jatkuvat nyt hyväksi havaitun mallin ja jo toteutuneista kampanjoista saatujen oppien mukaisesti.

Engagement-kampanja:

LinkedIn-mainosten klikkiprosentti 0,89
LinkedInin Suomen Q4-vertailuarvo 2020 0,43
Pukkilan LinkedIn-tilin seuraajamäärän kasvu 75 %

 

LISÄÄ MIELENKIINTOISIA ESIMERKKEJÄ TÖISTÄMME:

MONIKANAVAINEN PRODEC®-KAMPANJA – CASE OUTOKUMPU

Outokumpu halusi vahvistaa Prodec®-terästankojen imagoa Yhdysvalloissa ja Kanadassa. »

PUREVALLA KAMPANJALLA SOMENÄKYVYYS KATTOON – CASE RUUKKI

Kaunein katto -kisa villitsi Facebook-kommentoijat ja vauhditti Ruukin seuraajamäärän kasvua ennätyksellisesti. »

TÄSMÄTUOTTEEN LANSEERAUS TUULIVOIMATEOLLISUUDELLE

Paransimme Teknoksen uuden huipputuotteen tunnettuutta tuulivoimasektorin huoltoyrityksissä ympäri Eurooppaa ja Yhdysvaltoja »