Haaste

DIA, eli diplomi-insinööri- ja arkkitehtikoulutuksen yhteisvalinta, muodostuu seitsemästä suomalaisesta tekniikan alan yliopistosta. DIA halusi lisätä tietoisuutta koulutusmahdollisuuksistaan ja kasvattaa hakijoiden määrää. Varsinkin tyttöjen osuutta haluttiin kasvattaa, sillä heidän osuus DI-hakijoista on ollut laskussa.

Ratkaisu

ID BBN toteutti diplomi-insinööri- ja arkkitehtikoulutuksen yhteisvalinnalle kampanjan, jossa tekniikan alan monipuolisuutta tuotiin esiin esittelemällä arjen tekniikkaa. Kampanja oli näkyvästi esillä sosiaalisessa mediassa – kanaviksi valittiin Facebook, Instagram, Snapchat, Spotify ja YouTube. Lisäksi hyödynnettiin DIA:n omia nettisivuja. DIA oli myös näyttävästi mukana Studia-messuilla. Opinto-ohjaajille eli ”opoille” suunnatut mainokset julkaistiin Opolehdessä, ja Opopäivillä oli jaossa kasseja, joista löytyi DIA-esite. Lisäksi kampanjassa oli mukana ikäryhmän suosimia ja tekniikkateemaan sopivia somevaikuttajia: Roni Back, Julia Ahonen, Soikku, Ninaonilo ja Neddeplay. Somevaikuttajien preroll-videomainokset toimivat varhaisen kiinnostuksen herättäjinä, ja niitä seurasivat DIA:n omat, taktiset mainokset, joissa kerrottiin ja näytettiin, että tekniikka on läsnä kaikkialla.

Tulokset

Asiakas innostui kampanjan Tekniikka ratkaisee -ajatuksesta, ja halusi ottaa sen pitkäaikaiseen käyttöön. Asiakas näki, että teema tarjoaa paljon mahdollisuuksia, joiden avulla koko alan imagoa voisi vahvistaa. Kampanja oli menestys. Roni Backin video Studia-messuilta keräsi 97 880 näyttökertaa, kampanjan Spotify-mainosta soitettiin yhteensä 726 280 kertaa ja esimerkiksi mobiilissa bannerin klikkiprosentti oli 28 %. Dia.fi-sivustolle saatiin lähes 7 000 kävijää enemmän kuin edellisenä vuonna, ja tutkintoon johtavat koulutukset houkuttelivat noin 12 % prosenttia enemmän hakijoita. Kampanja tavoitti hyvin varsinkin kohderyhmään kuuluvat tytöt.

LISÄÄ MIELENKIINTOISIA ESIMERKKEJÄ TÖISTÄMME:

MARKKINOINNIN JA MYYNNIN KANNATTAVA TÄYSKÄÄNNÖS

ID BBN:n rakentama, ostajapersooniin perustuva ja sisältöön painottuva markkinointiohjelma toi suuren muutoksen Visma Softwaren markkinoinnin ja myynnin toimintaan. »

ELOQUA-INTEGRAATIO CRM-JÄRJESTELMÄÄN

CRM-järjestelmä Salesforceen integroitiin markkinoinnin automaatiojärjestelmä Oracle Eloqua. »

SMARTSIGN-KONSEPTIN SÄHKÖPOSTIKAMPANJA

ID BBN:n suunnittelema ja toteuttama sähköpostikampanja suunnattiin kahdelle pääkohderyhmälle: hotelleille ja ketjumyymälöille. »