PYSY ETULINJASSA
JÄTÄ YHTEYSTIETOSI
Kiitos yhteydenotosta!
OTA YHTEYTTÄ
Aloita muutosmatka prosesseista 

Aloita muutosmatka prosesseista 

Julkaistu 4.12.2020 Henrik Lagercrantz

B2B-myyttikestiblogi 

Myytti: Ensin pitää saada data kuntoon, vasta sitten voimme aloittaa muutosmatkan dataohjautuvaksi organisaatioksi. 

Yli kymmenen vuoden kokemukseeni nojaten voin todeta, että kovin harvassa ovat ne markkinointitoimistojen asiakkaat, jotka pystyvät aidosti kehuskelemaan datansa laadulla hankkeita käynnistäessään. Poikkeuksena säännöstä täytyy mainita muutamat merkittävät vähittäiskauppaketjut, mutta yhtä kaikki – datan laatu on ongelma muiden haasteiden joukossa niin kauan kuin dataa tuottavassa prosessissa on mukana ihmisiä. 

Yleisimmät datahaasteet:

  1. Data ei liity tavoitteeseen 
  2. Eri aikasarjat eri tietueissa 
  3. Puuttuvat arvot 
  4. Muuttujien kohina 
  5. Liialliset riippuvuudet 

Minulla on tapana alleviivata, että yritysten ja organisaatioiden tulee aloittaa muutosmatka dataohjautuvaksi organisaatioksi prosesseista, ei datasta. Dataa tuottavien prosessien tarkastelu ja niiden kuntoon laittaminen on aina ensimmäinen askel. Jos data osoittautuu ”likaiseksi”, yritys ei ensimmäiseksi tarvitse datan pesukoneita tai datan rikastusta vaan paremman datantuotantomekanismin.  

Muista, että datasi ei ole koskaan niin hyvää kuin mitä haluisit sen olevan. Älä kuitenkaan anna sen estää matkaasi dataohjautuvaksi organisaatioksi. ​ 

Data – new oil vai new rain? 

Datasta on meuhkattu pitkä tovi. Yliopistoprofessorillani oli tapana hehkuttaa muotilausetta Data is the new oil jo vuosituhannen alussa, ja nyt tuo samainen hokema on taipunut muotoon Data is the new rain. Kuulin kyseisen päivitetyn version ensimmäistä kertaa Martech Nordic 2020 -tapahtumassa Helsingissä pari kuukautta sitten. 

Molemmat sitaatit ovat osuvia – datahan ON tämän päivän digitalisoituneessa yhteiskunnassa ja kaikessa liiketoiminnassa erittäin merkittävässä roolissa, ja siksi sen merkitys kasvaa alati myös markkinoinnissa. 

Asiakaskokemus ja ne kanavat, joissa asiakaskohtaamiset tapahtuvat, ovat enenevässä määrin markkinoinnin vastuualueella. Ja kaikki kosketuspisteet asiakkaan kanssa sisältävät potentiaalin tuottaa sitä kuuluisaa, arvokasta dataa. 

Pelkkä data itsessään on melko heikosti hyödynnettävissä oleva luonnonvara. Ainakin sen luonnollisessa, muokkaamattomassa tilassa.  

Pelkkään dataan ja tekoäly-algoritmiketjuihin keskittyvät hankkeet puolestaan jäävät helposti kertaluontoisiksi kokeiluiksi vailla skaalautuvuutta, koska niissä ei katsota riittävästi konesalin ulkopuolelle eikä varmisteta datatyön tuloksien jalkautumista arjen työhön.  

Organisaatiota tai tiimiä, tai ylipäätänsä tekemistä, kuvaava trendikäs sanaparsi data driven on hieman harhaanjohtava ilmaisu, koska data pitää ensin jalostaa tiedoksi, sitten ymmärrykseksi ja vasta sen jälkeen näkemykseksi. Jos näin en tehdä, data ei itsessään aja mitään toimintaa mihinkään suuntaan. Data-hankkeissa harjaantuneet käyttävätkin mieluummin ilmaisua insight driven kuvaamaan tavoittelemansa tekemisen tapaa. 

 

 

Blogikirjoitus on osa B2B-myyttikestejä. Pääset katsomaan tallenteita täällä. Syynissä someen, hakukoneisiin, dataan, asiakasymmärrykseen, luovuuteen ja markkinoinnin automaatioon ja -teknologiaan liitetyt myytit. 

 

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT

Automaation ammattilaisen avaintaidot

Automaation ammattilaisen avaintaidot

Markkinointiautomaation parissa työskenteleviltä ammattilaisilta vaaditaan ennen kaikkea strategista osaamista ja prosessiosaamista.

Lue artikkeli

Hymyn kautta mieleen

Hymyn kautta mieleen

Huumori on monelle B2B-markkinoijalle vähän pelottava juttu. Jos en puhu vakavasti, miten kukaan voi ottaa minut vakavasti?

Lue artikkeli
Markkinointiautomaation askelmerkit – tuskasta tuloksiin

Markkinointiautomaation askelmerkit – tuskasta tuloksiin

Vuosi järjestelmän käyttöönoton jälkeen tulee tuska. Koetaan riittämättömyyden tunnetta ja ahdistusta siitä, että automaatiota ei ole saatu riittävän...

Lue artikkeli