PYSY ETULINJASSA
JÄTÄ YHTEYSTIETOSI
Kiitos yhteydenotosta!
OTA YHTEYTTÄ
Arvot näkyvät arjessamme – ja rekrytointiprosessissamme

Arvot näkyvät arjessamme – ja rekrytointiprosessissamme

Julkaistu 14.11.2019 Saara Parikka

Olemme kiteyttäneet ID BBN:n arvot neljäksi arvolupaukseksi, jotka on helppo muistaa ja joiden takana jokainen työntekijämme pystyy seisomaan. Ne myös kertovat asiakkaillemme ja töitä hakevalle siitä, minkälaisen yrityksen kanssa he ovat tekemisissä.

Yrityksen mission tai arvojen määrittely ei ole mikään uusi juttu. Yrityskulttuurin merkityksestä on keskusteltu aina siitä lähtien, kun kanadalainen psykoanalyytikko Dr. Elliott Jaques kirjoitti aiheesta kirjassaan The Changing Culture of a Factory (1951). Bisnesmaailma otti yrityskulttuurikäsitteen omakseen 1980-luvun loppupuolella ja nykyisin missio, visio, strategia ja arvot kuuluvat jokaisen itseään kunnioittavan yrityksen vakiovarusteisiin. 

Syytä onkin, sillä sekä milleniaalit että Z-sukupolveen kuuluvat haluavat tehdä merkityksellistä työtä yrityksissä, joissa arvot on tehty näkyviksi ja niiden mukaan myös toimitaan.

Valitettavan usein yritykset kuitenkin jättävät arvojensa jalkauttamisen puolitiehen. Arvojen etsintään ja määrittämiseen saatetaan satsata tosissaan, mutta harvassa yrityksessä on varauduttu siihen, että arvojen määrittämisen jälkeen se varsinainen työ vasta alkaa. Arvojen jalkauttaminen on pitkän aikavälin hommaa ja arvojen pitää näkyä sekä yrityksen sisällä että ulospäin.

Me olemme ryhtyneet sanoista tekoihin. Arvolupauksemme alleviivaavat ID BBN:n me-henkeä, ja ne näkyvät ja toteutuvat arjessamme monin tavoin. Olemme koonneet kiteytykset huoneentauluiksi, sillä uskomme, että esillä olevat arvolupaukset lisäävät keskinäistä vuorovaikutusta ja luovat suunnan ja merkityksen yhteiselle tekemiselle.

Arvolupaukset työhaastattelussa

Minulla on tapana ottaa arvolupaukset puheeksi myös työhaastattelussa. Kerron työnhakijalle heti kättelyssä mitä ne tarkoittavat ja miten arvolupaukset näkyvät päivittäisessä työssämme. Joskus saatan kysyä suoraan, että kokeeko haastateltava arvomme omakseen. Minusta se on reilua – työnhakija voi arvioida itse, pystyykö hän elämään arvojemme kanssa ja sopiiko hän tiimiimme. 

 

 

Minulle arvolupauksemme We’ve got your back on juuri nyt erityisen ajankohtainen ja tärkeä. Haluamme seistä työntekijöidemme tukena, sillä he ovat tärkein resurssimme – tällaisen osaamiskapasiteetin kasaaminen nimittäin ei ole mikään helppo nakki. 

Vaihdoimme hiljattain työterveyspalveluiden tarjoajaa, ja toin ajatukseni ja tarpeemme esiin jo ensimmäisessä suunnittelupalaverissa. Meille ei riitä se, että tarjoamme työntekijöillemme pelkkiä lääkäripalveluja silloin kun hän sattuu sairastumaan. Haluamme auttaa ja kannustaa työntekijöitämme ylläpitämään terveyttään koko ajan. Työnantajana kannamme vastuumme ja haluamme, että täällä voidaan hyvin.

 

 

Toinen ajankohtainen esimerkki arvoistamme näkyy tuottamissamme webinaareissa. We know our game. Olemme alamme huippuosaajia ja asiantuntijoita – suoraan sanottuna ihan törkeen hyviä. Olemme aidosti ylpeitä osaamisestamme ja välitämme tietotaitoamme mieluusti myös asiakkaillemme. 

Ja kun saamme asiakkailtamme kiitosta, kerromme siitä koko porukalle firman sisäisessä kanavassa. We create wow. On tietenkin upeaa saada hyvää palautetta tyytyväisiltä asiakkailta, mutta vähintään yhtä upeaa on jakaa fiilis koko tiimin kanssa. On ilo kokea yhdessä, että teemme työtä, jolla on merkitystä. 

 

Juuri päättyneessä Työelämä 2020 -hankkeessa määritellyt suomalaisen työelämän arvot – sinnikkyysluottamusrohkeus ja tarkoitus – ovat lähes samat kuin omamme. Mekin uskomme, että hyvä työ on enemmän kuin pelkkää työtä ja hyvät arvot tekevät työstä ihmisen mittaista. Tärkeää on myös ymmärtää, että menestyvä työpaikka rakennetaan johdon ja henkilöstön yhteistyönä.

PS

Työturvallisuuskeskuksen ylläpitämä, kaikille ilmainen Kehittämispolku-testi auttaa johtoa ja työntekijöitä löytämään yhdessä työpaikan tärkeimmät kehittämiskohteet, joita parantamalla varmistetaan menestys myös tulevaisuudessa. Tilaa linkki testiin!

ID BBN:n arvolupaukset

Toimistokielemme on englanti, joten olemme kiteyttäneet arvolupauksemmekin englanniksi.

1. We got your back

Asiakkaamme tietää, että olemme hänen tukenaan. Tuemme toisiamme myös työyhteisön sisällä. Apua tarjotaan ja pyydetään – puolin ja toisin.

2. We create wow

Olemme ylpeitä työyhteisömme monipuolisesta osaamisesta. Kun luovuus ja osaaminen kohtaavat, syntyy uusia ideoita, upeita teknisiä ratkaisuja ja onnistuneita kampanjoita.

3. We go beyond

Olemme sitoutuneita yhteiseen tekemiseen ja positiivisen asiakaskokemuksen luomiseen. Arvokkuus, ylpeys ja kunnioitus näkyvät tavassa, jolla käsittelemme asiakkaan työtä.

4. We know our game

Tunnemme alamme pelikentän ja sen säännöt. Otamme työssämme huomioon kaikki muuttujat ja valmistaudumme tuleviin siirtoihin edelläkävijän tavoin.

 

 

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT

Meillä yrityksen arvot otetaan tosissaan

Meillä yrityksen arvot otetaan tosissaan

Yritysten arvot ja strategiat vilahtelevat usein juhlapuheissa, mutta jos niiden mukaan ei toimita yrityksen arjessa, herättävät katteettomat...

Lue artikkeli

ID BBN on suosittu harjoittelupaikka

ID BBN on suosittu harjoittelupaikka

ID BBN tekee tiivistä yhteistyötä alaansa liittyvien oppilaitosten kanssa. Iloksemme olemme saaneet huomata, että toimistomme on suosittu...

Lue artikkeli
Gradupaikan haku poiki vakituisen työn

Gradupaikan haku poiki vakituisen työn

Robert otti ID BBN:ään yhteyttä tiedustellakseen gradupaikkaa ja yllättyi positiivisesti, kun ID BBN tarjosi gradupaikan lisäksi vakituista...

Lue artikkeli