PYSY ETULINJASSA
JÄTÄ YHTEYSTIETOSI
Kiitos yhteydenotosta!
OTA YHTEYTTÄ
B2B-markkinoinnin ei tarvitse olla B2C:n tylsä serkku

B2B-markkinoinnin ei tarvitse olla B2C:n tylsä serkku

Julkaistu 12.11.2020 Eija Väliranta

B2B-myyttikestiblogi

Myytti: B2B-markkinointi = from Boring 2 Boring

Mitä sinulle tulee mieleen sanasta markkinointi? Jokin slogan? Televisiomainos lapsuudesta? Jokin yritys tai brändi? Vai luovuus ja kekseliäisyys ylipäätään?

Suurin osa meistä yhdistää markkinointi-sanaan huumoria, nokkeluutta, viihdettä ja sitä glitz’n glamouria, johon vaaditaan luovuutta ja rohkeutta. Miksi siis on tapana kiristää skragaa, kun ryhdytään tekemään B2B-markkinointia?

Syitä on useita. Ensimmäinen niistä liittyy rooleihin. Työtä tehdessään ihminen on erilaisessa roolissa kuin vapaa-ajalla. Siksi on helppo ajatella, että työroolissa oleva ihminen haluaa vastaanottaa mahdollisimman rationaalisia viestejä, ilman sen kummempia konsepteja tai kampanjoita.

Toinen syy liittyy olettamukseen, että bisnesmaailmassa päätökset tehdään pelkästään numeraalisen vertailun perustella. Ja koska tunnetta on hankala laittaa excel-taulukkoon, sitä ei vertailuprosessissa – eikä myöskään markkinoinnissa – kaivata.

Koolla on väliä

Yksi B2B-markkinoinnin luovuuteen vaikuttava tekijä on yleisökoko. Joskus markkinoitava tuote tai palvelu on niin marginaalinen, että sen kohderyhmään kuuluu vain muutama sata ihmistä. Jos sitäkään. Silloin voikin olla järkevää tinkiä luovasta konseptista ja laittaa paukut markkinoinnin muihin menoeriin, kuten esimerkiksi tarkkaan kohdentamiseen ja mahdollisimman yksilölliseen viestintään.

Joskus tuote puolestaan täytyy saada globaaleille markkinoille, ja se asettaa luovalle konseptille kovia vaatimuksia – sen tulee olla lokalisoitavissa kymmeniin maihin ja kulttuureihin siten, että viesti menee perille ymmärrettävästi ja ketään loukkaamatta.

Tämä houkuttelee, ellei jopa pakota, yrityksiä tekemään hajutonta (jos ei nyt aivan mautonta) markkinointia.

Epäonnistumisen pelko

Vanha ja tuttu luovuuden lannistaja on tietenkin epäonnistumisen pelko. Ja nyt en puhu pelkästään B2B-markkinoinnista. Luovan työn tekijä asettaa itsensä aina alttiiksi arvostelulle, oli kyseessä sitten musiikki, maalaustaide, kirjoittaminen tai markkinointikonsepti. Ja koska kaikkia ei voi koskaan miellyttää, luovan työn tekijä saa aina osakseen kritiikkiä. Aina. Valitettavasti negatiivinen palaute jää paremmin mieleen kuin kehut, kiitokset, tunnustukset ja palkinnot.

Epäonnistumisen pelko vaanii paitsi luovan työn tekijää myös sen tilaajaa. Siksi B2B-markkinoinnissa Better safe and serious than sorry -ajattelu on ollut viime vuosiin asti kovin yleistä.

Maailma muuttuu

Useat viimeaikaiset markkinointialan tutkimukset ovat osoittaneet, että B2B- ja B2C-ostomatkat ovat alkaneet muistuttaa toisiaan: molemmat ostajatyypit haluavat emotionaalista, asiayhteyteen liittyvää vuorovaikutusta brändien ja yritysten kanssa.

Forresterin Adobelle tekemän tutkimuksen yhteenvedossa todetaankin, että koska ostajatyyppien käyttäytyminen lähestyy jatkuvasti toisiaan, myös B2B- ja B2C-markkinoinnin tulisi mukautua vastaamaan paremmin asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin ja odotuksiin.

Forresterin tutkimukseen osallistui 552 markkinointidirikaa päälliköistä johtajiin. B2C-markkinoinnin edustajat huomasivat, että heidän tulisi keskittyä entistä enemmän nurturointiin, koska kuluttajatkin harkitsevat hankintoja kauan ja tekevät vertailua itsenäisesti.

Tutkimukseen osallistuneet B2B-markkinoinnin edustajat puolestaan huomasivat, että heidän tulisi lisätä tunnetta markkinointiin ja luoda samanlaisia asiakassuhteita, joita kuluttajat nyt odottavat kaikilta yrityksiltä, olipa kyseessä sitten B2B tai B2C.

Juuri tässä piilee B2B-markkinoinnin ja -luovuuden suuri mahdollisuus – markkinoinnin automaation avulla pystymme kohtaamaan ostajat yksilöinä ja tarjoamaan heille sopivassa suhteessa viihdettä ja tiukkaa asiaa, asiantuntijoiden näkemyksiä, neuvoja ja opastusta – aina vastaanottajan kiinnostuksen ja tarpeen mukaisesti. Luovuudesta tinkimättä.

 

Blogikirjoitus on osa B2B-myyttikestejä. Pääset illmoittautumaan B2B-myyttikestien webinaareihin tai katsomaan tallenteita täällä. Syynissä someen, hakukoneisiin, dataan, asiakasymmärrykseen, luovuuteen ja markkinoinnin automaatioon ja -teknologiaan liitetyt myytit.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT

Automaation ammattilaisen avaintaidot

Automaation ammattilaisen avaintaidot

Markkinoinnin automaation tavoitteena on vapauttaa resursseja rutiinihommista järkevämpään ja strategisesti oleelliseen tekemiseen.

Lue artikkeli

Millainen otus se B2B-ostaja oikein on?

Millainen otus se B2B-ostaja oikein on?

Asiakasymmärrykseen ja B2B-ostajiin keskittynyt myyttikestiwebinaarimme herätti keskustelua ja mielenkiintoisia kysymyksiä. Tässä vastauksia, olkaa...

Lue artikkeli
Vaatiiko automaatio syvällistä IT-osaamista?

Vaatiiko automaatio syvällistä IT-osaamista?

Markkinointiteknologiavelhoksi voi kehittyä ilman vähäisintäkään teknologia-alan koulutusta.

Lue artikkeli