PYSY ETULINJASSA
JÄTÄ YHTEYSTIETOSI
Kiitos yhteydenotosta!
OTA YHTEYTTÄ
Erikoistarjous, juuri sinulle?  Välty turhien viestien lähettämiseltä: valitse oikea Martech-kombo

Erikoistarjous, juuri sinulle? Välty turhien viestien lähettämiseltä: valitse oikea Martech-kombo

Julkaistu 6.3.2018 Tero Rantaruikka

Sain uudelta vakuutusyhtiöltäni sähköpostilla ohittamattoman tarjouksen autoilijoille. Viesti toimi ja näytti hyvältä ja sisältökin olisi kiinnostanut – jos olisin omistanut auton. Olen kuitenkin menestyksekkäästi onnistunut välttelemään oman auton hankintaa kohta 25 vuotta. Miksi minulle siis tarjottiin autovakuutusta? Entä kuinka vakuutusyhtiö olisi voinut välttää turhan tarjouksen lähettämisen?

Kun viime syksynä teimme yhdessä vakuutuskartoituksen ja siirsimme perheen vakuutukset uuteen yhtiöön, kerroin autottomuudestani myyjälle. Epäilemättä hän myös kirjasi tiedot CRM-järjestelmään eivätkä myyjät ole autovakuutuksista sen koommin perään soitelleet. Mutta myyjän kirjaamat taustatiedot eivät selvästikään välittyneet CRM:stä yhtiön markkinointijärjestelmään, missä minut olisi helposti voitu sulkea pois kohderyhmästä ja välttää turhaa mainontaa ja lievää ärsyyntymistä. Modernin markkinoinnin automaatiotyökalut tarjoaisivat myynnin ja markkinoinnin keräämän tiedon yhdistämiseen ja hyödyntämiseen selkeitä ja helppokäyttöisiä työkaluja. Niillä voidaan vaikkapa tunnistaa kaltaiseni asiakkaat, joille ei autovakuutusta kannata markkinoida.

Esimerkki kuvaa hyvin markkinoinnin ja myynnin tiedon kulun ongelmia. Myynnin ja markkinoinnin järjestelmät eivät keskustele keskenään, vaikka molemmat keräävät arvokasta tietoa asiakkaista ja prospekteista. Näitä tietoja olisi helppo jakaa eri järjestelmien kesken. Myynti hyötyisi markkinoinnin keräämästä aktiivisuustiedosta ja markkinointi myynnin keräämästä asiakkuusdatasta.

Kiinnostuin (tavallaan), mutta huomaako kukaan?

Vakuutusyhtiö kehotti viestissään keskittämään autovakuutukseni yhtiöön. Viestissä tarjottiin alennuksia, helppokäyttöisiä palveluita ja kivoja autoiluaiheisia kilpailuita. Call-to-actionit johtivat erilaisille aihetta käsitteleville sivuille ja varsin helppokäyttöisen laskuriin, jossa pystyin arvioimaan itse autovakuutuksen hinnan ja tekemään kaupat suoraan. Klikkailin kaikki linkit läpi ja vein laskurin jopa nettipankkivaiheeseen, jolloin jätin kesken.

Aktiivisuuteni olisi pitänyt toimia merkkinä myynnille siitä, että olen kuitenkin päätynyt pohtimaan auton hankintaa ja autovakuutuslaskurin kesken jättämisestä oltaisiin voitu myös välittää tieto eteenpäin. Jättämistäni selkeistä ostosignaaleista huolimatta, mielenkiinnolla odottamaani puhelua ei kuulunut.

Mitä tästä opimme?

Kun markkinointiteknologiat valitaan huolella ja kaikki järjestelmät keskustelevat sujuvasti keskenään, vältytään asiakkaiden ärsyttämiseltä tai ainakin turhilta viesteiltä. 
 

Haluatko tietää lisää eri järjestelmien integroinnista? 
Lue seuraavat blogikirjoitukset: 

Zen ja integroinnin taito, osa 1: CRM-integroinnin perusteet

Zen ja integroinnin taito, osa 2: Asiakasprosesseja palvelevat integraatiot

Ps. Merkitse jo nyt kalenteriisi 24.5. järjestettävä Powerlunchtapahtuma, jossa heittäydymme markkinointiteknologian maailmaan!

 

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELITT

Markkinoinnin automaatio ilman CRM:ää - kuin...

Markkinoinnin automaatio ilman CRM:ää - kuin...

Informaatio on markkinoinnin automaation polttoainetta, joka pitää koneen käynnissä. Jos informaatio on puutteellista tai vanhentunutta, kone kyllä...

Take a look
Saippuaa mustassa laatikossa – miksi tekniikkaa ei...

Saippuaa mustassa laatikossa – miksi tekniikkaa ei...

Kun järjestelmien välinen tietojen vaihto eli integraatiot tehdään näkyviksi ja tuodaan kaikkien käyttäjien ulottuville, koko organisaatio hyötyy. Järje...

Take a look
Prediktiivinen markkinointi (isossa)...

Prediktiivinen markkinointi (isossa)...

Prediktiivinen markkinointi tarkoittaa, että markkinointi- ja myyntitoimenpiteiden tukena käytetään prediktiivistä analytiikkaa. Analytiikan avulla...

Take a look