PYSY ETULINJASSA

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI

Kiitos yhteydenotosta!
OTA YHTEYTTÄ

Harkkaristories – yhdeksän viikon savotta ID BBN:ssä

Julkaistu 13.6.2019 Eija Väliranta

ID BBN tekee tiivistä yhteistyötä alaansa liittyvien oppilaitosten kanssa. Iloksemme olemme saaneet huomata, että toimistomme on suosittu harjoittelupaikka: ensimmäiset hakemukset kevään harkkaripaikkoihin saapuvat aina hyvissä ajoin, tavallisesti jo edellisenä syksynä.

Luovaamon (eli luovien) tiiminvetäjä Ville Murtojärvi on toistuvasti visaisen tehtävän edessä joutuessaan valitsemaan osaavista ja innokkaista copywriter- ja graafikkohakijoista juuri ne osuvimmat ehdokkaat omaan tiimiinsä. 

–  Odotuksemme harjoittelijaa kohtaan riippuvat paljolti siitä, minkä vuosikurssin opiskelija on kyseessä. ID BBN:ssä on ollut töissä lukuisia Turun AMK:n Taideakatemiasta valmistuneita, joten meillä on melko hyvä käsitys eri vuosikurssien opiskelijoiden kypsyysasteesta, Ville sanoo.

ID BBN:ään AD-harkkariksi hakevalta mainonnan suunnittelijan opiskelijalta edellytetään sen verran sujuvaa ammattiohjelmien hallintaa, että hän pystyy työskentelemään AD:n apuna eri työtehtävissä. 

– Mitä pidemmällä harkkariksi hakevan opiskelut ovat, sitä enemmän on lupa vaatia – toki siten, että harjoittelija-tittelin alla olevien harteille ei sälytetä lopullista vastuuta asiakastöistä, Ville korostaa.  

– Toisen vuoden AD-opiskelijoilta odotamme sekä aktiivisuutta että intoa oppia uusia asioita, mutta myös tuoreita ja kahlitsemattomia ajatuksia. Uudet näkökulmat, jotka kyseenalaistavat ”besserwisseriyttämme” ja luutuneita käsityksiämme, ovat aina tervetulleita.

Aloitus aprillipäivänä 

Turun AMK:n Taideakatemian toisen vuoden opiskelijat Veera Ahonen ja Sirja Rahikka hakivat ID BBN:ään harjoittelijoiksi jo viime syksynä. Kiinnostus heräsi, kun ID BBN:n AD Tommi Selander kävi entisessä opinahjossaan kertomassa nykyisestä työpaikastaan.  

– Koulussa muistutettiin jo alkusyksystä, että harkkarijakso on tulossa. Meitä kehotettiin kasaamaan portfoliota ja heittelemään verkkoja ajoissa, Veera muistelee.

– Päätin hakea ID BBN:stä harjoittelupaikkaa hyvissä ajoin, koska toimistolla on hyvä maine opiskelijoiden keskuudessa. Kun Ville kävi HR-päällikkö Saara Parikan kanssa kertomassa ID BBN:stä, koin, että olin pistänyt hakemukseni menemään ihan oikeaan paikkaan, Sirja sanoo.

Veeran ja Sirjan harjoittelujakso alkoi aprillipäivänä. Alkujännitys laukesi viimeistään aamiaiskokouksessa, jossa tuoreet vahvistukset esiteltiin muille työntekijöille.

– Ruoka ja sen parissa seurustelu näyttävät olevan ID BBN:ssä tärkeässä roolissa. Maanantai-aamiaiset, perjantaiburgerit ja -viinit, sniidukerhon yhteiset lounaat ja TYKY-päivän illallinen ovat jääneet hyvin mieleen, Veera sanoo.

– Yhdessä tekeminen korostuu ID BBN:ssä myös muuten. Perehdytys tehtiin kunnolla, ja pääsimme heti tekemään oikeita töitä muun tiimin mukana. Apua on ollut helppo pyytää ja opastusta on saanut aina tarvittaessa. Tällaiset asiat ovat saanet meidät tuntemaan itsemme tervetulleiksi, Sirja sanoo.

Oikeita töitä oikeille asiakkaille – Luovaamon senioreitten ohjauksessa

Veera ja Sirja kirjasivat harjoittelujaksonsa tavoitteet heti kättelyssä. Tavoitelistan avulla Luovaamon vetäjä Ville osasi arvioida missä asiakasprojekteissa harkkareiden taidot harjaantuisivat parhaiten. Harjoittelujakson lopussa Veera ja Sirja arvioivat miten hyvin he pääsivät tavoitteisiinsa.

Veera Ahonen

Tavoitteet:

1. Adoben ohjelmien käytön rutinoituminen

2. Adobe XD -ohjelman käytön oppiminen

3. Markkinoinnin automaation prosessien ymmärtäminen ja hahmottaminen

4. Alan työelämään tutustuminen

Kuinka hyvin tavoite toteutui asteikoilla 0–5? 
(0=ei ollenkaan, 1=välttävästi, 2=tyydyttävästi, 3=melko hyvin, 4=erinomaisesti, 5=täydet pisteet, pystyn hyödyntämään oppimaani sekä jatko-opinnoissa että työelämässä.)

1. Arvosana: 3.
Osaan ohjelmista (Photoshop, Illustrator, InDesign) sai hyvän tuntuman, mutta osa (Premiere) jäi vähälle käytölle.

2. Arvosana: 4.
XD:llä sai aluksi tehdä paljon hommia, harjoittelujakson loppua kohti vähän vähemmän. Nyt opittuja uusia taitoja on helppo ylläpitää.

3. Arvosana: 3.
Olen oppinut ja oivaltanut markkinoinnin automaation prosesseista paljon uutta, mutta luulen, että olen vasta päässyt raapaisemaan pintaa. Markkinoinnin automaatio kattaa niin laajasti asioita, että oppimista riittää varmasti loppuelämäksi.

4. Arvosana: 5.
Alan työelämä on tullut erittäin hyvin tutuksi. 

Sirja Rahikka

Tavoitteet:

1. Perehtyä ”ländäreitten” eli laskeutumissivujen tekemiseen sekä Adobe XD -ohjelmaan.

2. Kehittyä graafisesta suunnittelijasta AD:ksi.

3. Oman osaamisen monipuolinen kehittäminen.

Kuinka hyvin tavoite toteutui asteikoilla 0–5?
(0=ei ollenkaan, 1=välttävästi, 2=tyydyttävästi, 3=melko hyvin, 4=erinomaisesti, 5=täydet pisteet, pystyn hyödyntämään oppimaani sekä jatko-opinnoissa että työelämässä.)

1. Arvosana: 5.
Tullessani harjoitteluun en ollut juurikaan käyttänyt XD:tä tai perehtynyt ländäreiden tekemiseen. Harjoitteluaikana opin käyttämään XD-ohjelmaa sujuvasti työstäessäni useita eri ländäreitä.

2. Arvosana: 4.
AD-harjoittelijan rooli on tuntunut erilaiselta kuin graafisen suunnittelijan rooli. Saimme muun muassa ideoida animaation storyboardin ihan alusta alkaen Veeran kanssa. Jos olisin tehnyt harjoittelua graafikon roolissa, olisi joku muu miettinyt tarinan kulun ja sanellut minkälainen storyboard tehdään.

3. Arvosana: 3.
Minulla oli jo entuudestaan melko paljon kokemusta Adoben ohjelmista. Opin käyttämään XD -ohjelmaa sekä uusia pieniä niksejä ohjelmista, jotka jo hallitsin hyvin entuudestaan.

Harkkaripäiväkirja

Pyysimme Veeraa ja Sirjaa pitämään päiväkirjaa harjoittelujakson aikana. Sen avulla on nyt helppo tarkastella, miten kattava ja monipuolinen harjoittelujakso on ollut.

Tarkastele harkkaripäiväkirjoja.

 

Lisää mielenkiintoista luettavaa:

Gradupaikan haku poiki vakituisen työn

Working and learning at ID BBN

Copyharkkarin ajatuksia

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELITT

Ideat lentoon hyvällä porukalla

ID BBN:llä tekninen osaaminen kohtaa luovan ilon. Millaista on suunnittelutyö firmassa, jonka ydinosaamista on markkinoinnin automaatio? Annetaan sekä...

Take a look

Mistä moderni markkinoija inspiroituu?

Kirjoitin kuukausi sitten ajatuksistani moderneista markkinoijista. Kyse ei todellakaan ole uuden ”modernin” etuliitteen lisäämisestä titteliin vaan...

Take a look

Prediktiivinen markkinointi (isossa)...

Prediktiivinen markkinointi tarkoittaa, että markkinointi- ja myyntitoimenpiteiden tukena käytetään prediktiivistä analytiikkaa. Analytiikan avulla...

Take a look