PYSY ETULINJASSA
JÄTÄ YHTEYSTIETOSI
Kiitos yhteydenotosta!
OTA YHTEYTTÄ
Helpota työtäsi markkinoinnin automaation avulla

Helpota työtäsi markkinoinnin automaation avulla

Julkaistu 12.11.2019 Tero Rantaruikka

Markkinoinnin ammattilaisen kannattaa keskittyä luovuuteen ja tuottavaan työhön ja jättää rutiinityöt nykytekniikan hoidettavaksi. 

Sähköpostityökaluilla voi rakentaa kampanjaviestejä suhteellisen pienellä vaivalla – ja osaamisella. Kampanjoiden hallintaan ja kohderyhmien käsittelyyn sen sijaan kuluu aikaa, koska sähköpostityökaluilla ei voi tehdä kovin hienostunutta segmentointia.

Jos esimerkiksi haluaa lähettää muistutusviestin tapahtumasta viikkoa ennen viimeistä ilmoittautumispäivää kaikille niille tamperelaisille markkinointipäälliköille, jotka eivät ole klikanneet ensimmäistä kutsuviestiä, on edessä pitkä Excel-jumppa ja uuden kampanjan rakentaminen. 

Markkinointiautomaatio-ohjelmaa hyödyntämällä kyseisen tehtävän määritykseen menisi noin kymmenen minuuttia, ja kaiken lisäksi sähköpostien lähettämisen voisi jättää automaatio-ohjelman tehtäväksi.

Näen työssäni jatkuvasti mahdollisuuksia, joissa yritysten kannattaisi hyödyntää nykyaikaisia automaatiotyökaluja. Tässä muutamia kampanjoita, joissa markkinoinnin automaatio hoitaa hommat ja säästää yrityksen resursseja.

Uutiskirjeen lähettäminen
Huhtikuun uutiskirjeen voimassaoloajaksi määritellään kuun kolme ensimmäistä viikkoa. Kun henkilö täyttää uutiskirjeen tilauslomakkeen määritellyn ajan kuluessa, hän saa viimeisimmän uutiskirjeen välittömästi. Uutiskirjeen mainosbanneri muuttuu automaattisesti kontaktin asuinpaikan mukaan.

Lisätietokampanja dokumentin ladanneille
Prospekti lataa yrityksen sivuilta e-kirjan. Järjestelmä tunnistaa uuden kiinnostuneen henkilön ja lähettää automaattisesti kahden viestin lisätietokampanjan kyseisestä aiheesta, oman alueen myyntivastaavan allekirjoituksella.

Tapahtumakampanja
Ensimmäisen kutsuviestin jälkeen järjestelmä odottaa kaksi viikkoa. Sen jälkeen järjestelmä lähettää uuden viestin henkilöille, jotka eivät ole vielä ilmoittautuneet tapahtumaan. Ilmoittautuneet saavat viikkoa ennen tapahtumaa muistutusviestin ja vuorokautta ennen tapahtumaa tekstiviestin. Ilmoittautuneilla on myös mahdollisuus perua osallistuminen joko sähköpostilla tai vastaamalla tekstiviestiin. Tapahtumasta vastaavat henkilöt saavat viikoittain raportin ilmoittautuneista ja peruutuksista. Tapahtuman jälkeen osallistuneet saavat kiitosviestin.

Liidien aktivointikampanja
Myynnin CRM-integroitu markkinointijärjestelmä tunnistaa, mikäli liidi on vastaanottanut tarjouksen kahdeksan viikkoa aikaisemmin, mutta liidin tilassa ei ole tapahtunut muutoksia tämän jälkeen. Viilentynyt liidi saa järjestelmästä erikoistarjouksen sähköpostiinsa.

Yllä kuvatuissa yksinkertaisissa peruskampanjoissa markkinointiautomaatiojärjestelmä hoitaa aikaa vievät manuaaliset hommat. Järjestelmässä voidaan rakentaa sähköpostiviestit, kampanjasivut, lomakkeet ja kohderyhmät sekä automatisoida kampanja toimimaan itsenäisesti. 

Markkinointitiimin tehtäväksi jää kampanja-analytiikan seuraaminen ja muutosten tekeminen tarvittaessa. Tiimille jää siis huomattavasti enemmän aikaa luovaan suunnittelun.

 

Kiinnostuitko? 

Lataa oppaamme ja tutustu lähemmin markkinoinnin automaation tarjoamiin mahdollisuuksiin.

LATAA OPAS TÄSTÄ

 

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT

Markkinoinnin automaatio opas

Markkinoinnin automaatio opas

Perusopas sinulle joka haluat oppia markkinoinnin automaation perusteet.

Lue artikkeli

Markkinoinnin automaatio: tapahtumajärjestäjän paras ystävä

Markkinoinnin automaatio: tapahtumajärjestäjän paras ystävä

Jos olet joskus järjestänyt yritystapahtumia, tiedät että kutsujen, uusintakutsujen, vahvistusten, muistutusten, kiitosviestien tms. säätäminen vie...

Lue artikkeli
Segmentointi: Näin rakennat kampanjakohderyhmän

Segmentointi: Näin rakennat kampanjakohderyhmän

Markkinoinnin automaation tärkeimpiä tavoitteita on tavoittaa juuri oikeat henkilöt juuri oikeaan aikaan. Markkinointiautomaatiolla voidaan yhdistää...

Lue artikkeli