PYSY ETULINJASSA
JÄTÄ YHTEYSTIETOSI
Kiitos yhteydenotosta!
OTA YHTEYTTÄ
Hymyn kautta mieleen

Hymyn kautta mieleen

Julkaistu 4.12.2020 Jere Hakamäki

B2B-myyttikestiblogi

Myytti: Huumori ei sovi B2B-markkinointiin.

On tärkeää, että kuulostat aidolta ihmiseltä. Ja keskeinen osa ihmisten välistä dialogia on huumori.

Huumori on monelle B2B-markkinoijalle vähän pelottava juttu. Jos en puhu vakavasti, miten kukaan voi ottaa minut vakavasti? Kohdeyleisönä on asiantuntijoita, joten täytyy kai niille puhua kuin asiantuntija? Mutta kun asiantuntijoissakin on eroja. Joku on mukava ja helposti lähestyttävä, joku toinen on hyytävä tiukkapipo. Kumpi mahtaisi olla parempi tekemään kauppaa?

Koko ajatus huumorin välttelystä on hiukan hassu, koska huumori on aivan oleellinen osa ihmisten välistä dialogia. Ja myös B2B on oikeasti Human 2 Human. Jos huumori otetaan pois, dialogi menettää jotain, siksi sen kuuluisi jo oletusarvoisesti olla mukana. Myös B2B-markkinoinnissa. Sen sijaan että mietit: ”Uskaltaisinko käyttää huumoria tehokeinona?”, oikeastaan parempi kysymys on juuri päinvastainen: ”Pitäisikö luopua huumorista ja käyttää vakavuutta?”. Näin sen ainakin kuuluisi mennä.

Hauskin jää eloon

Onhan vakavuudella puolensa. Se on esimerkiksi paljon helpompaa kuin hauskuus. Ja kuulostat taatusti aikuismaiselta suuryritykseltä, juuri niin kuin kilpailijatkin. Mutta mitäs jos haluat erottua kilpailijoista, kuulostaa luonnolliselta ja lähestyttävältä ja jäädä mukavalla tavalla mieleen? Silloin huumorin käyttö kuuluu asiaan.

Mieti parhaita mainoksia, mitä olet ikinä nähnyt. Mitä muistuu mieleen? Hyvin todennäköisesti jotain hauskaa. Huumoripitoisten mainosten muistijälki on pitkä. Koko maailma muistaa Volvon legendaarisen Van Damme -mainoksen. Lähellekään kaikki eivät muista, että se on B2B-mainos. Vaikka nimenomaan tämä kannattaisi muistaa. B2B-puolella huumorikampanjoita ei mitenkään ylettömän paljon nähdä, ja juuri siksi huumori onkin tärkeä erottautumiskeino. 

Testaa mikä naurattaa

Komedia on tietysti vaikea laji. Mikä naurattaa, mikä vain nolottaa, tai jättää kylmäksi, tai loukkaa? Sitä ei ole aina helppo tunnistaa. Vähän väliä markkinoinnissa tapahtuu huteja ja ylilyöntejä, joita sitten pahoitellaan ja selitellään. Tämäkään ei silti tarkoita, että huumorin käyttöä pitäisi välttää. Huumoriin pohjautuvat luova ideat voivat epäonnistua, mutta niissä on myös potentiaalia aivan mahtaviin onnistumisiin.

Eikä koskaan voi olla varma, ettei kukaan loukkaannu. ”Ketään loukkaamatonta” huumoria kun ei ole olemassakaan. Jos ei se ketään loukkaa, se ei edes ole huumoria vaan ihan yhdentekevää kraanavettä. Kun käyttää huumorin keinoja, pitää uskaltaa sanoa jotain. Se vaatii rohkeutta ja taitoa, ja tietysti huolellista suunnittelua.  

Huumorikampanjaa suunnitellessa on hyvä testata vaikka vähän isommalla porukalla, mikä toimii ja mikä ei. Omahauskaan ei pidä sortua. Siinä on iso ero, mikä naurattaa omaa pientä rinkiä ja mikä toimii myös isompaan yleisöön, aivan tuntemattomiin ihmisiin. Testaamalla ja hiomalla löytyy hyviä ja hauskoja toteutuksia. Parhaimmillaan huumori on niin tehokas tapa vaikuttaa ja jäädä mieleen, että se kannattaa ehdottomasti pitää mukana B2B-markkinoinnin työkalupakissa. Kysy vaikka Rasiantuntijalta

 

 

Blogikirjoitus on osa B2B-myyttikestejä. Pääset katsomaan tallenteita täällä. Syynissä someen, hakukoneisiin, dataan, asiakasymmärrykseen, luovuuteen ja markkinoinnin automaatioon ja teknologiaan liitetyt myytit.

 

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT

Järjettömän tunteellista

Järjettömän tunteellista

Valtaosa päätöksistä tehdään fiilispohjalta, ja näihin päätöksiin vaikutetaan luovalla idealla.

Lue artikkeli

B2B-markkinoinnin ei tarvitse olla B2C:n tylsä serkku

B2B-markkinoinnin ei tarvitse olla B2C:n tylsä serkku

Miksi on tapana kiristää skragaa, kun ryhdytään tekemään B2B-markkinointia?

Lue artikkeli
Millainen otus se B2B-ostaja oikein on?

Millainen otus se B2B-ostaja oikein on?

Asiakasymmärrykseen ja B2B-ostajiin keskittynyt myyttikestiwebinaarimme herätti keskustelua ja mielenkiintoisia kysymyksiä. Tässä vastauksia, olkaa...

Lue artikkeli