PYSY ETULINJASSA

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI

Kiitos yhteydenotosta!
OTA YHTEYTTÄ

Keinoäly, martech-syndrooma ja muut markkinoinnin trendit 2017

Julkaistu 13.1.2017 Timo Kruskopf

Kaikkien suurten trenditeesien viereen tein tavallisen markkinointi-ihmisen katsauksen siihen, miten maailma kuljettaa meitä eteenpäin ja mistä kannattaisi ottaa kiinni. 
Seuraavat muutokset koskettavat sinua, halusitpa tai et:

Sinusta tulee osa markkinoinnin Big Dataa ja voit itse markkinoida viisaammin
Aina kun painat jotain linkkiä internetissä tai mobiilisovelluksessa, annat itsestäsi ilmaiseksi tietoa, joka on seuraavassa hetkessä jonkun muun kauppatavaraa. Teet itsestäsi helpomman kohteen markkinoinnin Big Dataan – kaupan kohteen miljardien dollarien ja eurojen kauppapaikalle.

Mitä digitaalista teetkin, siitä jää jälki. Kiinnostuksen mukaista mainontaa (Interest Based Advertising, IBA) toteuttavat suuret kansainväliset datankäsittelijät, jotka rakentavat sinusta käyttäjäprofiilin. Omaasi voit käydä katsomassa esimerkiksi sivulla http://www.bluekai.com/registry/.

Markkinoijana mahdollisuutesi kohdentaa ja personoida mainontaa kasvavat eksponentiaalisesti. Samalla voit lopettaa tarjousmainonnan juuri tuotteesi ostaneille, koska yrityksen data voidaan yhdistää yhteiseen markkinoinnin dataan. Näin voidaan tehdä viisaampaa segmentointia.

Teknologiat ottavat hoitaakseen luovat rutiinit
Automaatio etenee markkinoinnissa joka rintamalla. Älykkäät järjestelmät ohjaavat itsenäisesti bannereiden sijoittelua ja sisältöä optimoidakseen konversiota. Dynaamiset verkkosivustot valitsevat itse, mitä vierailijalle milloinkin näytetään. Kone tuottaa artikkeleita automaattisesti. Kun rutiinityöt vähenevät, on aikaa käydä toden teolla kiinni asiakkaan palvelukokemuksen kehittämiseen.

Koneoppiminen ja AI vaativat lisää älykkyyttä myös markkinoinnilta
Googlen RankBrain oppii sisällöistä, yhdistelee aiheita ja rakentaa parempia sivustosuosituksia. IBM:n Watson yltää ihmismäiseen ajatteluun ja tekee päätelmiä datastasi… Vastaavia ajatteluun pyrkiviä teknologioita ja koneoppimisen järjestelmiä on markkinoinnin käytössä. Organisaatioissa tarvitaan matemaatikkoja ja data-analyytikkoja markkinoinnin käsityöläisten rinnalle.

Mitkä muutokset vaativat sinua muuttumaan?

Teknologian kehitys taivuttaa organisaatiot agiileiksi
Tuntuuko sinusta, että törmäät aina vain useammin todella hyödyllisiin uusiin markkinoinnin työkaluihin? Näetkö seminaareissa ratkaisuja, joita ottaisit heti käyttöön? Onko sinulla jonossa hankkeita, jotka odottavat edellisen valmistumista?
Sinulla on MarTech-syndrooma. Teknologia kehittyy eksponentiaalisesti ja organisaatio logaritmisesti: syntyy jatkuvasti kasvava kuilu, jonka täyttämiseksi tehdään markkinointiosastosta agiilimpi. Tai hankitaan ulkoistettuja resursseja.
Agiilimpi organisaatio on vain vähän parempi kuin vanha, ja se kehittyy edelleenkin logaritmisesti. Ylihuomenna kuilu on taas isompi.

Teknologiakaavio

Opit ymmärtämään, mitä Account-Based Marketing todella tarkoittaa

Myynti kehitti ensin Key Account Managementin. Markkinoinnin vastaus on Account-Based Marketing. Lyhykäisyydessään jälkimmäinen tarkoittaa myynnin nimeämien ”haluttujen asiakkuuksien” kohdennettua huomioimista. Ymmärretään, että ostajan puolella päätöksentekoon osallistuu suurissa organisaatioissa puolensataa henkilöä spesialisteista pääjohtajaan. Näistä enemmistö on voitettava puolellesi, jotta pääset edes hot listille. Account-Based Marketing -toimintamalli yhdistettynä markkinoinnin teknologioihin parantaa voittosuhdettasi merkittävästi.

Merkityksellinen sisältö voittaa markkinointisisällön
Kuinka paljon sinulla on tällä viikolla jäänyt seuraamatta tai katsomatta asioita, jotka olisivat kiinnostavia, mutta aika ei yksinkertaisesti riitä? Meidät kaikki pakotetaan olemaan entistä kriittisempiä viestinnän käyttäjiä. Tarjolla on jatkuvasti enemmän henkilökohtaisesti kiinnostavaa sisältöä; niin paljon ettemme ehdi sitä kaikkea kuluttaa. Markkinoijana vastuullasi on tuottaa sisältöä, jonka potentiaalinen ostava asiakkaasi haluaa saada, ja vieläpä juuri oikealla hetkellä oikeassa kanavassa. Tuotteesi tai palvelusi ei yksinkertaisesti ole riittävän kiinnostava, ellet keksi miten se kietoutuu ostajan henkilökohtaiseen elämään. Muista Michelinin ravintolaopas. Sen tarkoituksenahan on myydä enemmän tietyn valmistajan kumisia renkaita.

RELATED ARTICLES

Ideat lentoon hyvällä porukalla

ID BBN:llä tekninen osaaminen kohtaa luovan ilon. Millaista on suunnittelutyö firmassa, jonka ydinosaamista on markkinoinnin automaatio? Annetaan sekä...

Take a look

6 vinkkiä tekstisisällön tuotantoon

Sisältömarkkinointi on markkinoinnin automaation yleistyttyä entistä relevantimpi asia. Sisältömarkkinointi ei ole ehkä enää se kaikkein trendikkäin...

Take a look

Onko prediktiivinen markkinointi yrityksesi...

Ennakoiva markkinointi on tehokas työväline. Niin tehokas, että jokaisen markkinointijohtajan on syytä ymmärtää, miten ennakoivaa markkinointia...

Take a look