PYSY ETULINJASSA
JÄTÄ YHTEYSTIETOSI
Kiitos yhteydenotosta!
OTA YHTEYTTÄ
Markkinointiyhteistyö GDPR:n pyörteissä

Markkinointiyhteistyö GDPR:n pyörteissä

Julkaistu 13.10.2017 Henrik Lagercrantz

EU:n uusi tietosuoja-asetus eli GDPR vaikuttaa viimeistään ensi keväänä monen markkinointiorganisaation arkeen. Asetus astuu voimaan toukokuussa 2018, jolloin sen tuomat muutokset vaikuttavat luonnollisesti tuleviin markkinointitoimenpiteisiin, mutta mahdollisesti myös jo tehtyyn kampanjaan tai ohjelmistoon.

Modernilla markkinoijalla on kumppaninaan ainakin yksi martech-toimija joko järjestelmätoimittajana tai ”avaimet käteen” -palveluntarjoajana. Tulevaa tietosuoja-asetusta ja sen vaikutuksia on tulkittu monessa organisaatiossa usealla tavalla. Riskiksi voikin muodostua nämä tulkintaerot, kun organisaatiot tulkitsevat GDPR-säädöksiä ja niiden vaikutuksia käytännön toimintaansa eri tavoin.

Jokaisen modernin markkinoijan pitäisi viimeistään tässä vaiheessa havahtua ja ryhtyä pikaisesti kartoittamaan tilannettaan.

 

Kaikki alkaa kartoituksesta

Ensimmäiseksi on selvitettävä teknologiat ja kumppanit, joiden kanssa henkilötietoja käsitellään. Seuraavaksi on tutkittava, miten organisaatio käsitellee henkilötietoja kumppaniympäristössä. Sitten on varmistettava, että arkipäivän käytännöt henkilötietojen jakamisesta kumppaneille ja niiden käsittelystä ovat kunnossa.

Kun edellä mainitut ensiaskeleet on tehty, on aika varmistaa, että kumppanien ja oman organisaatiosi tulkinnat asetuksen muutoksista ovat samassa linjassa.

Mitkä tiedot organisaatiossanne luetaan henkilötiedoiksi? Mitä rekistereitä ylläpidätte ja mitkä näistä ovat lupaan perustuvia rekistereitä ja mitkä muilla perustein ylläpidettäviä rekistereitä?

Entä lupaan perustuvat rekisterit, jotka ovat olemassa jo ennen GDPR:n voimaantuloa? Tarvitseeko niille tehdä jotain vai tehdäänkö mitään? Mitä luvan todennettavuus-vaatimus tai luvan määräaikaisuus teillä käytännössä tarkoittaa?

 

Yhtäkään kumppania ei unohdeta

Kartoita tai pyydä markkinointiteknologiakumppaniasi kartoittamaan kaikki käytössä olevat prosessit ja automatisoidut ohjelmat, joissa käytetään profilointia ja automaattista päätöksentekoa. Näiden prosessien kohdalla on varmistettava, että mahdollinen profilointikielto toteutuu.

Kun näihin kysymyksiin on vastattu yhden yhteistyökumppanin kanssa ja käytännön operaatiot ovat samassa linjassa tulkintojenne kanssa, on sama selvitystyö tehtävä jokaisen relevantin yhteistyökumppanin kanssa.

Tehokkaalla viestinnällä riskejä hallitsevat organisaatiot laativat GDPR:n tulkinnoista ja käytännöistä helposti jaettavan "Playbookin" tai ohjekirjan, jolla helpottavat yhteistyötä nykyisten sekä tulevien yhteistyökumppaneiden kanssa. Näin tekemällä varmistat, että organisaatiosi ja yhteistyökumppanisi ovat samalla viivalla vähintäänkin siitä hetkestä eteenpäin, kun GDPR astuu voimaan.

Tärkeää on, että pyydät jokaista kumppaniasi perehtymään, kuittaamaan ja ymmärtämään ohjekirjan tulkinnat ja vaikutukset käytäntöön – myös silloin kun kumppanin sinun asiakkuutta hoitavassa tiimissä tapahtuu henkilömuutoksia.

 

Tarvitsetko apua GDPR:n kanssa?

Asiantuntijamme auttavat kaikissa tietosuoja-asetukseen liittyvissä kysymyksissä ja ongelmatilanteissa. Ota rohkeasti yhteyttä!

TILAA GDPR KARTOITUS>>

Sivultamme löydät myös kattavat ohjeet siihen, miten asetuksen vaatimiin muutoksiin kannattaa valmistautua.

NÄIN SELÄTÄT GDPR:N>>

Löydät runsaasti lisätietoa tietosuoja-asetuksesta ID BBN:n GDPR-sivulta.

GDPR:N KOUKEROT TUTUKSI>>

 

Saatat pitää myös näistä artikkeleistamme:

EU:n tietosuoja-asetuksen uudistus vaikuttaa merkittävästi markkinoinnin automaatioon

Kuinka automaatio helpottaa markkinoinnin ammattilaisen työtä 

 

 

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELITT

GDPR vaikuttaa merkittävästi markkinoinnin...

GDPR vaikuttaa merkittävästi markkinoinnin...

Kun sanat EU, asetus ja tietosuoja mainitaan samassa lauseessa, markkinoinnin ammattilaisille puhkeaa välittömästi stressi-ihottuma. Tuleva asetus...

Take a look
Gradupaikan haku poiki vakituisen työn

Gradupaikan haku poiki vakituisen työn

Data scientist trainee Robert Nygård, 26, työskentelee ID BBN:n prediktiivisen markkinoinnin tiimissä.  Tammisaaressa ja Paraisilla asunut Nygård...

Take a look
Huomioi nämä vinkit, kun hankit markkinoinnin...

Huomioi nämä vinkit, kun hankit markkinoinnin...

Markkinoinnin automaatiota lupaavia järjestelmiä on paljon. Termiä käytetään laajasti ja se lisätään melko vapaasti lähes mihin tahansa järjestelmään,...

Take a look