PYSY ETULINJASSA
JÄTÄ YHTEYSTIETOSI
Kiitos yhteydenotosta!
OTA YHTEYTTÄ
Mitä markkinoinnin myyttejä kannattaa haastaa B2B-rintamalla juuri nyt?

Mitä markkinoinnin myyttejä kannattaa haastaa B2B-rintamalla juuri nyt?

Julkaistu 13.8.2020 Ville Murtojärvi

Palasimme vasta lomalta ja heti yllämme leijuu inha viruspilven toinen aalto kuin mikäkin uhkaava lepakkoparvi. Auts! Luonnollisesti meitä kaikkia kiinnostaa, minkälaisilla siirroilla ollaan voittajien joukossa savun viimein hälvettyä.

Listasin muutamia alallamme sitkeästi istuvia myyttejä ja mietin niille vasta-argumentteja pohjaten McKinsey & Companyn mainioon artikkeliin, jossa kerrotaan koronan myötä syntyneistä isoista trendeistä.

Myytti 1. Mennään niillä vanhoilla sisällöillä, b2b on maratoni

”Vasta saatiin digimarkkinointiohjelma ylös, nyt se pyörii. Ei hötkyillä nyt!”

Ei riitä. Juuri nyt moni markkinoija tarvitsee tuntuvasti lisää paukkuja erityisesti markkinointiputken keskiosassa, jossa haetaan syventävää tietoa ja tukea päätöksentekoon. Tässä kohdassa nimittäin asiakkaiden varovaisuus ja omatoiminen itsekseen fundeeraus, sekä päätöstä perustelevan sisällön tarve on raporttien mukaan lisääntynyt huomattavasti. Ovatko ladattavat sisältösi oikeasti asiakasta kiinnostavia? Onko niitä tarpeeksi? Onko sisältöä riittävän laaja-alaisesti? Onko kampanjoita analysoitu ja optimoitu? Tätä pitää tehdä rutiininomaisesti ja jatkuvasti. Arvioinnissa kannattaa kääntyä osaavan digimarkkinointitiimin ja taitavan luovan osaston puoleen. Niiden avulla muodostat oikean tilannekuvan, kiteytät asiakkaalle oleellisen, kuorrutat viestin kiinnostavaksi ja kohdennat sen oikein. Poimi lisää vinkkejä webinaarisarjastamme

Myytti 2. Ehtiihän tuon korjata

”No se yksi linkki ei toimi kaikilla laitteilla, mutta ei kiirettä, ei siellä kukaan käy kuitenkaan.”

Jos jokin online-juttu on pielessä, korjaa se nopeasti. Kannattaa myös varautua mahdollisiin ongelmatilanteisiin hyvissä ajoin, koska kaikenlaista odottamatonta voi tapahtua – varsinkin, kun kaistat ovat täynnä. Olet etulyöntiasemassa, jos juuri sinun digitoimistosi vastausaika tiketteihin on todella lyhyt ja tekninen tuki alan huippua. Reaktioajan pitää olla minuutteja ja tunteja, ei päiviä ja viikkoja. Ihanteellisessa tilanteessa yritys voi ostaa resursseja, eli nimetyn henkilön hoitamaan omia asioitaan esimerkiksi tiettynä päivänä viikossa. Meillä on tästä kokemusta. Ota meihin yhteyttä, niin kerromme palvelusta lisää. 

Myytti 3. Ihmiseltä ihmiselle

”Ihmiset haluavat AINA jutella mieluummin ihmisen kanssa.”

Ei pidä paikkaansa. Omatoimisen tiedonhaun kasvava trendi pätee tähänkin. Pikkukysymysten takia ei välttämättä haluta ottaa yhteyttä lainkaan. Anna asiakkaasi tehdä alustavat tutkimukset itse, ja tee se mahdollisimman helpoksi hänelle. Osallistu prosessiin vasta, kun hän etsii vastauksia viimeisiin, todella tärkeisiin kysymyksiin. Silloin ihminen voittaa robotin ja valmiit, geneeriset vastaukset. Muista olla tavoitettavissa 24/7. Pikaisia vastauksia kaivataan aina. Kysy vaikka Matilta, koska tahansa. 

Myytti 4. B2B ja B2C – kaksi eri maailmaa

”B2B:ssä päätökset ovat rationaalisia.”

Myytti, jonka mukaan B2B-mainonta olisi jotenkin erilaista kuin kuluttajamainonta, elää sitkeästi. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Kaikkea tarjoamaasi sisältöä arvioidaan kuluttajan silmin – myös silloin, kun lopullisen ostopäätöksen tekee iso tiimi, kompromissina ja pitkän ajan kuluessa. Siksi yrityksen materiaalien, oli kyseessä sitten vaikka tavallinen whitepaper, tulee olla huippulaatuisia. Pyri ajattelemaan kuin kuluttaja ja tee yhä parempaa, hienompaa ja vaikuttavampaa jälkeä. Katso viimeisin casemme ja inspiroidu!

Myytti 5. Tekoäly on vain isoja pelureita varten

”Artificial Intelligence – kuulostaa lupaavalta. Meidän firma pelaa kuitenkin vähän eri liigassa.”

Väärin. Tekoäly, kuten prediktiivinen markkinointi, on nykyään kaikenkokoisten yritysten ulottuvilla. Esimerkiksi yrityksen asiakaspoistumaa, -lojaalisuutta ja -tyytyväisyyttä on hankala mitata ja seurata luotettavasti, mikäli dataa on paljon. Ihminen ei pysty erottamaan asiakasdatamassasta tarvittavia kaavoja ja lainalaisuuksia, mutta koneälyyn perustuva prediktiivinen markkinointi pystyy. Tutustu aiheeseen ja anna meidän auttaa. 

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT

Tee nämä neljä markkinointitoimenpidettä nyt

Tee nämä neljä markkinointitoimenpidettä nyt

Liiketoimintaa pitäisi kuitenkin poikkeustilanteessakin pystyä jatkamaan, joten älä jää tuleen makaamaan, vaan suuntaa katseesi tulevaisuuteen.

Lue artikkeli

Helpota työtäsi markkinoinnin automaation avulla

Helpota työtäsi markkinoinnin automaation avulla

Markkinoinnin ammattilaisen kannattaa keskittyä luovuuteen ja tuottavaan työhön ja jättää rutiinityöt nykytekniikan hoidettavaksi.

Lue artikkeli
Suskin mainiot markkinointivinkit

Suskin mainiot markkinointivinkit

Markkinointiteknologioiden merkitys ja tarve korostuivat entisestään kuluneen kevään aikana, kun kaikki f2f-kohtaamiset peruttiin ja asiakkaat ja...

Lue artikkeli