PYSY ETULINJASSA

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI

Kiitos yhteydenotosta!
OTA YHTEYTTÄ

Mitä seuraavaksi tapahtuu? -Interaktiivisuuden hyödyntäminen peleissä ja asiakkaan matkalla

Julkaistu 12.7.2017 Matti Aalto-Setälä

Keskustelin ystäväni, ohjaaja Stobe Harjun kanssa elokuvien tekemisestä. Harjun visiossa on yhä interaktiivisemmat elokuvat, joiden juonteenkäänteet katsoja päättää itse. Mietinkin, miten tätä interaktiivisuutta voisi hyödyntää markkinoinnissa?

Stobe Harju on ohjannut muun muassa Alan Wake -pelin välitarinoita ja työstänyt Quantum Break -peliä. Välitarinat ovat pelien välissä olevia, tarinaa eteenpäin vieviä elokuvanpätkiä, ”cut scenes”.  Niiden tekeminen on yllättävän työlästä puuhaa: sensoripukuun sonnustautuneet oikeat näyttelijät näyttelevät kaikki kohtaukset, ja kuvattu materiaali animoidaan pelihahmojen päälle. Kasvojen ilmeet ja puhe animoidaan erikseen. Digitaalisuus ja ihmiset yhdistyvät luovalla tavalla ja lopputulos on maaginen.

Oma valinta vaikuttaa juonenkäänteisiin

Koska Harju on modernin elokuvanteon aallonharjalla, kysyin häneltä myös elokuvien tulevaisuudesta. Harju visioi, että tulevaisuudessa elokuvateatterin katsojat näkevät tarinasta erilaiset juonenkäänteet, riippuen näiden omista toiveista. Yksi haluaa nähdä paljon toimintaa ja toinen romantiikkaa, joku haluaa nähdä realistisemman ja toinen onnellisemman loppuratkaisun. Vaihtoehdot voisivat valikoitua vaikka tunnetilojen mukaan. Pelkoa voi vahvistaa tai tasata.

Koska minä olen kiinnostunut ihmisen mittaamisesta, mietin voisiko sensoreilla reaaliaikaisesti mitata tunnetiloja ja vaikuttaa niihin? Kiinnostava, jopa hieman pelottava ajatus. Ja varmasti toteuttamiskelpoinen. Oletetaan vaikka, että elokuvaa katsomaan tulleen pojan tavoitteena on päästä pussaamaan tyttöä ensimmäistä kertaa. Voisiko hän tilata tytölle sellaiset juonenkäänteet, jotka edesauttavat häntä tavoitteessaan? Meneekö sinulla nyt kädet nyrkkiin ja vetoat luonnollisuuteen ja manipuloinnin kieltämiseen? No, tämä on vain teoriaa. Väittäisin kuitenkin, että tällainen toiminta on markkinoinnissa tätä päivää.

Enemmän kuin tuotesijoittelua

Kiinnostaisiko sinua sellainen elokuva, joka saa asiakkaasi rakastumaan tuotteeseesi? Joka ei ainoastaan luottaisi tuotesijoitteluun vaan menisi askeleen pidemmälle; jokaiselle asiakaspersoonalle luotaisiin omanlaisensa elokuva tukemaan ostoprosessin oikeaa vaihetta.

Mietiskelen näitä asioita tietenkin digimarkkinointipolkujen näkökulmasta – miten me tuottaisimme entistäkin luovempia ja vaikuttavampia asiakaspolkuja? Usein luovuus jää myynti- ja markkinointisuppilon alkupäähän ja laskee matkan edetessä kuin lehmän häntä. Asiakas olisi saatava uudestaan ja uudestaan innostumaan tarinastamme. Pelkkä alussa oleva hieno video ei enää riitä. Meidän olisi pystyttävä pitämään asiakkaan into ja vire yllä koko ostajan matkan ajan. Ja ohjattava oikeaan suuntaan – jos asiakas tuntee, että me ymmärrämme hänen tarpeensa, se hyödyttää myös meitä.

Pyrimme koko ajan kehittämään luovuuden, maagisuuden ja systemaattisuuden yhdistelmää ja kokeilemaan uusia teknologioita ja ideoita. Kutsumme sitä systemagiaksi! 

Kaipaako sinun asiakkaasi matka uusia käänteitä? 

Ehkä...                               Ehdottomasti!

Lue lisää asiakkaan matkasta ja ostajapersoonien rakentamisesta oppaastamme!

RELATED ARTICLES

Ideat lentoon hyvällä porukalla

ID BBN:llä tekninen osaaminen kohtaa luovan ilon. Millaista on suunnittelutyö firmassa, jonka ydinosaamista on markkinoinnin automaatio? Annetaan sekä...

Take a look

Osaamisen aarreaitta tekniikan ammattilaisille

ID BBN tunnetaan markkinoinnin teknologian huipputoimistona. Mitä kuuluu tekniikan taitureiden työpäivään? Pari kevättalvella 2017 aloittanutta...

Take a look

Datan analysoinnilla uutta näkökulmaa...

I keep saying the sexy job in the next ten years will be statisticians. People think I'm joking, but who would've guessed that 'computer engineer'...

Take a look