PYSY ETULINJASSA
JÄTÄ YHTEYSTIETOSI
Kiitos yhteydenotosta!
OTA YHTEYTTÄ
Onko seuraava työtehtäväsi Revenue Ops tai Growth Hacking?

Onko seuraava työtehtäväsi Revenue Ops tai Growth Hacking?

Julkaistu 22.2.2021 Timo Kruskopf

Käsittelen kolmiosaisessa blogisarjassani aikaa. Tarkastelin ensimmäisessä kirjoituksessani ulkoisia vaikuttimia ja niistä syntyviä trendejä. Nyt silmäilen alamme sisäisiä muutoksia.

Miten prosessien jatkuva nopeutuminen ja aikaikkunoiden kutistuminen näkyvät alallamme?

Trendi 1. Markkinointi ja myynti? Old School. Toistasataavuotisen historian omaava taistelupari – yrityksen Mars ja Venus – yhdentyvät. Eivät vapaaehtoisesti, vaan ulkoisen paineen johdosta. Digitaaliset asiakaspalvelut eivät osaa erottaa näitä kahta toisistaan. Verkkokaupassa ei ole erikseen myyntitykkejä ja markkinointiheeboja. Kupongeilla ei enää liidejä kerätä: algoritmit niitä jauhavat – nanosekunneissa. 

Trendi 2. Myynti, markkinointi ja asiakaspalvelu yhdistävät kaiken asiakasta koskevan datan. Syntyy 360-asteen näkymiä asiakkuuksiin. Organisaation osastotkin on pakko oikoa uuteen riviin, sellaiseen, joka ryhmittyy asiakkuuksien ja heidän tarpeidensa ympärille. Ei tuoteryhmien tai toimenkuvien mukaan.

Trendi 3. Syntyy uusi kieli. Tarvitaan uutta datalukutaitoa. AI ja koneoppiminen eivät määritä ongelmia vaan ratkovat niitä. Einsteinkin ratkoi maailmanlopun haastetta miettimällä ensin ongelmaa tunnin ja sitten ratkaisua minuutin.

Trendi 4. Asiakasymmärryksen jalo taito kohoaa sfääreihin, asiakastiimin saumaton kotityö ja pelistrategia vievät maaliin ennennäkemättömällä tehokkuudella. Tarvitaan koko joukkue puolustajineen, keskikenttäpelaajineen ja hyökkääjineen – ei tykkejä ja heeboja pelaamassa omia pelejään. Kun tiedetään mitä halutaan saavuttaa, data kyllä kertoo miten sinne varmimmin päästään. Syntyy uusi, agiili organisaatiomalli, jossa ei riitä pelkkä Office365-osaaminen. Hanki Scrum Master -sertifikaatti heti, jos sinulla ei vielä sitä ole.

Trendi 5. Etätyöstä on kyllä puhuttu vuosikymmeniä, mutta puhe ei johtanut konkreettisiin tekoihin ennen viime vuotta. Nyt etätyö on uusi normaali. Suurin osa työn tekijöistä ja teettäjistä on ylen tyytyväinen uuteen tapaan rytmittää hektistä elämää. Haasteeksi nousee henkiset tarpeet kuulua johonkin, olla osa jotain merkityksellistä, jotain yhteisöä, joka elää ja hengittää saman päämäärän vuoksi. Virtuaalisesti ei voi läpsäistä ylävitosta tai taputtaa olkapäälle, eivätkä tiimin kanssa Teamsissa nautitut perjantaibisset ole aidon kokemuksen arvoisia. Johdolta kaivataan uusia kikkoja, jotta oma bändi saadaan soimaan.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT

Asiakkaat haluavat vastauksia heti – online

Asiakkaat haluavat vastauksia heti – online

Miten prosessien jatkuva nopeutuminen ja aikaikkunoiden kutistuminen näkyvät alallamme?

Lue artikkeli

Mitä on Account Based Advertising?

Mitä on Account Based Advertising?

Uusia termejä ja kirjainlyhenteitä ilmestyy kuin sammakoita sateella. ABA on yksi uusimmista.

Lue artikkeli
Account Based Advertising – 7 syytä tutustua

Account Based Advertising – 7 syytä tutustua

ABA on tehokas keino herättää huomiota juuri niissä yrityksissä, jotka haluat asiakkaiksi.

Lue artikkeli