PYSY ETULINJASSA
JÄTÄ YHTEYSTIETOSI
Kiitos yhteydenotosta!
OTA YHTEYTTÄ
Onnistunut tietosuojaviestintä on helppoa ja ymmärrettävää

Onnistunut tietosuojaviestintä on helppoa ja ymmärrettävää

Julkaistu 7.11.2016 Marjut Herranen

Starttasimme pimeän marraskuu 2016 uudella ja energisellä Power Breakfast -tapahtumakonseptillamme. Ensimmäisessä aamutilaisuudessa pureuduimme yhdessä Asianajotoimisto Boreniuksen ja SEK Helsingin kanssa uuden EU:n tietosuoja-asetuksen tuomiin viestinnällisiin haasteisiin.

Tietosuoja-asetus aiheena nousee tällä hetkellä esiin monessa eri kanavassa, ja monelle on ollut vaikea hahmottaa, mistä itse asetuksessa on oikeastaan kyse ja miten se vaikuttaa konkreettisesti yritysten tekemiseen. Onko enää mahdollista tehdä profiloivaa markkinointia, tai ylipäätään lähettää mitään viestejä maailmalle ilman, että viestin vastaanottaja on täyttänyt lupakaavakkeita?

Tilaisuuden puheenvuoroista varsinkin Samuli Simojoen selkeä esitys asetuksen vaatimista informointivelvoitteista ja käytännön haasteista hälvensi pelkoja ja antoi perspektiiviä; kyse ei olekaan niin suuresta ja pelottavasta asiasta, kuten moni on sen ymmärtänyt olevan.

Samuli korosti puheenvuorossaan yhteistä tekemistä yrityksen sisällä. Hyvä tietosuojaviestintä tarvitsee kaikkien panosta. Onnistunut tietosuojaviestintä täytyy tehdä yhdessä lakiosaston ja markkinoinnin kanssa, jotta se olisi sisällöltään oikea, mutta kuitenkin helppo ja ymmärrettävä. Mahdollisissa viranomaisten tietojenkäsittelyn arviointitilanteissa myös palvelumuotoilu, eli se millä tavalla tietosuojaviestintä tehdään asiakkaille, on keskeisessä roolissa. Esitystavan täytyy olla tarpeeksi selkeä.

Asian viestimisestä syntyy varmasti keskustelua, siksi listasin muutaman ohjenuoran siitä, kuinka informointi tulisi hoitaa.

 Informoinnin tulisi:

Kattaa kaikki henkilötietojen käsittelyä koskevat tiedot

Olla saatavissa läpinäkyvässä, helposti ymmärrettävässä muodossa

Tapahtua selkeällä ja yksinkertaisella kielellä

Tähänkin saattaisi päteä monelle tuttu periaate: keep it simple. Miksi se kuitenkin niin monesti meiltä unohtuu?

Myös Hannu Järvinen Boreniukselta raportoi tapahtumasta tietosuoja.fi sivustolla. 

Runsas paketti lisätietoa löytyy myös tietosuoja sivultamme: www.idbbn.fi/gdpr

 

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELITT

GDPR vaikuttaa merkittävästi markkinoinnin...

GDPR vaikuttaa merkittävästi markkinoinnin...

Kun sanat EU, asetus ja tietosuoja mainitaan samassa lauseessa, markkinoinnin ammattilaisille puhkeaa välittömästi stressi-ihottuma. Tuleva asetus...

Take a look
Meilausta, spämmäystä vai tehokasta kohdennettua...

Meilausta, spämmäystä vai tehokasta kohdennettua...

Markkinoinnissa, niin kuin monella muullakin saralla, innostutaan valtavasti kaikesta uudesta. Uuden lumoissa ei pidä kuitenkaan unohtaa...

Take a look
5 vinkkiä parempaan call-to-actioniin

5 vinkkiä parempaan call-to-actioniin

Puhelimen sähköpostisovellus kilahtaa, olet saanut uuden viestin. Avaat sähköpostin, silmäilet sitä ja huomaat nappulan, joka kehottaa sinua tekemään...

Take a look