PYSY ETULINJASSA
JÄTÄ YHTEYSTIETOSI
Kiitos yhteydenotosta!
OTA YHTEYTTÄ
Sano se suoraan – vinkkejä avainsanakampanjaan

Sano se suoraan – vinkkejä avainsanakampanjaan

Julkaistu 1.10.2020 Janne Lemmetyinen

B2B-myyttikestiblogi

Myytti: Hakukoneoptimointia ja -mainontaa osaa tehdä kuka tahansa. Sertifikaatitkin voi printata netistä.

Totta. Netti on pullollaan hyviä ilmaisia resursseja, työkaluja ja oppaita siihen, miten hakukoneoptimointia tehdään. Googlen sertifikaatitkin voi suorittaa siten, että lunttaa vastaukset netistä. Tällaisella ”osaamisella” voi ehkä joissain piireissä myydä itseään asiantuntijana, mutta se ei ole kovin kauaskantoista. Monet kovimmista asiantuntijoista ovat itseoppineita tekijöitä, ja mikään ei estä sinuakin olemasta, kunhan perehdyt aiheeseen perusteellisesti.

Google Ads on erittäin helppo työkalu käyttää, ja sen vuoksi kuka tahansa voi pyörittää avainsanakampanjoita. Tämän seurauksena eteen tulee aika ajoin tilejä, joista paistaa lausahdus ”itse tein ja säästin”. Olen pannut merkille, että näissä niin sanotuissa harrastetileissä toistuu usein samat piirteet.

1.     Tileille on mietitty jopa satoja avainsanoja, joista on tehty yksi kampanja, joka ohjaa yrityksen etusivulle.

2.     Avainsanojen laatupisteet ovat huonot, koska ne eivät juuri liity yrityksen toimintaan. Joskus niitä ei löydy laskeutumissivulta ollenkaan. 

3.     Budjetista suuri osa allokoituu joko tehottomille tai suoraan epärelevanteille termeille.

4.     Mainoksista on tehty ainoastaan yhdet versiot, ja ne ovat samat kaikille avainsanoille.

Näitä käytäntöjä näkee valitettavan usein. Google Adsin käyttöliittymän ja kampanjoiden luonnin helppous luovat usein harhakuvitelman, että hakukoneoptimointi on helppoa ja yksinkertaista.

Minä aloitan kampanjoiden luonnin miettimällä kampanjan päämäärää eli maalia. Siksi konversio-optimointi ja KPI:t ovat minulle tärkeitä. Haluan nähdä ja näyttää euromääräisen arvon omalle tekemiselleni, ja tätä varten minulla pitää olla mitattava maali.

Maalien asettaminen sitten onkin jo eri juttu. Usein näkee laskeutumissivuja, joissa on peräti kymmenen klikattavaa kohtaa. Joskus maalia ei ole lainkaan tai se on piilotettu pahnan pohjimmaiseksi, eli sivun loppuun.

On tärkeä luoda sivuja, jotka ohjaavat käyttäjän haluttuun päämäärään. Selkeys on kaiken a ja o. Kerro suoraan, mitä haluat käyttäjän tekevän sivulla ja luo mittauspiste tästä maalista.

Maalin luonti mahdollistaa konversioon perustuvan hinnoittelun Google Adsissa. Se auttaa optimoimaan kampanjaasi siten, että säästät rahaa ja lisäät tuloksia.

Maalien asettaminen ja käyttäjän ohjaaminen vaatii kampanjan tekijältä enemmän kuin netistä printatun sertifikaatin. Googlen Tag Managerin hallinta ja sen synkkaaminen Google Analyticsin ja lopulta Google Adsin kanssa on monelle vaativa – vaikkakaan ei mahdoton – tehtävä.

Suosittelenkin tutustumaan sekä hakukoneoptimointiin että hakukonemarkkinointiin omaehtoisesti, mutta samalla myös kannustan keskustelemaan asiantuntijan kanssa, kun on aika tehdä kampanjoita, jotka ovat yrityksen liiketoiminnalle merkityksellisiä.

Vinkit:

1.     Aloita jokaisen sivun suunnittelu siten, että mietit sivulle YHDEN selkeän päämäärän eli maalin. Korosta päämäärää ja karsi sivulta häiriötekijöitä, eli muita klikattavia vaihtoehtoja. ​
 

2.     Aseta päämäärälle mittauspiste – se voi esimerkiksi olla lomakkeen täyttö. Mittauspisteen asettaminen on tärkeää – mainostat sitten sosiaalisessa mediassa, Googlessa tai jos haluat mitata hakukoneoptimoidun sivun suorituskykyä. Linkitä päämäärä valitsemiisi alustoihin. ​
 

3.     Vähemmän on enemmän. Älä mieti kymmeniä avainsanoja. Mieti tärkein avainsana ja sille kaveriksi 4–5 vähemmän tärkeää termiä. Mainosta ja tuunaa sivua näitä termejä ajatellen, mutta tee hakukoneoptimointia VAIN tärkeimmälle avainsanalle. Pidä fokus selkeänä.​

 

 

Blogikirjoitus on osa B2B-myyttikestejä. Pääset illmoittautumaan B2B-myyttikestien webinaareihin tai katsomaan tallenteita täällä. Syynissä someen, hakukoneisiin, dataan, asiakasymmärrykseen, luovuuteen ja markkinoinnin automaatioon ja -teknologiaan liitetyt myytit.

 

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT

SEO ja SEM – kaksi eri asiaa

SEO ja SEM – kaksi eri asiaa

Hakukoneoptimointiin ja hakukonemarkkinointiin liittyy paljon väärinkäsityksiä, koska kaikki eivät ymmärrä niiden eroa.

Lue artikkeli

Ota jatkuva hakukoneoptimointi tavaksi

Ota jatkuva hakukoneoptimointi tavaksi

Hakukoneoptimoinnista puhuttiin jokin aika sitten liikaa. Syntyi optimointiähky, jonka seurauksena aiheesta ei yksinkertaisesti jaksettu enää...

Lue artikkeli
Nopeat syövät, hitaat eivät

Nopeat syövät, hitaat eivät

Muutos tapahtuu vain, kun nykytila on tuskallisempi kuin uusi tila.

Lue artikkeli