PYSY ETULINJASSA
JÄTÄ YHTEYSTIETOSI
Kiitos yhteydenotosta!
OTA YHTEYTTÄ
Tekstintekijän 7 lupausta

Tekstintekijän 7 lupausta

Julkaistu 29.12.2016 Jere Hakamäki

Aion alkavana vuonna olla kiltti copy ja hoitaa hommani hyvin. Tässä uuden vuoden kunniaksi koko läjä kirjoittamiseen liittyviä lupauksia.

1) En pitkästytä
Lyhyesti ja elävästi, siinä on ihanteeni. ”Brevity is the soul of wit”, sanoi Shakespeare.

2) Kunnioitan lukijan älyä
Liittyy edelliseen. Kun kirjoitan lyhyesti, tekstistä jää usein puuttumaan jotain ihan tarkoituksella. Fiksu lukija kyllä hoksaa puuttuvat palaset ja ilahtuu oivalluksestaan. Näin tarina jää paremmin mieleen.

3) Kirjoitan ihmiselle
En kirjoita yrityksille, vaikka teenkin lähes pelkkää B2B-mainontaa. Yritys ei tee ostopäätöstä, vaan sen tekee ihminen, jota puhutellaan tunteella, yllätyksellä, huumorilla, hyvällä idealla.

4) Olen empaattinen
Asetun sen asemaan, jolle kirjoitan. Minkä verran hän jo tietää, mikä häntä erityisesti kiinnostaa, mitä hän haluaa saada aikaan, mitä kannattaa tarjota?

5) Tiedän mistä kirjoitan
Pienikin tarina vaatii usein isot taustatyöt. Ja ne täytyy vain tehdä. Muuten voi syntyä amatööriviesti, joka herättää vääränlaista hilpeyttä.

6) Teen omaperäistä
Asiat voi kyllä sanoa juuri niin kuin ne ovat. Mutta voiko mikään olla tylsempää? ”Kustannustehokkaita ja luotettavia ratkaisuja” taitaa maailmassa olla jo jokunen. Jos haluaa erottua, pitää sanoa jotain persoonallista.

7) Teen relevanttia
Liittyy edelliseen. Omaperäisinkin idea on köyhä ilman luontevaa sidosta siihen, mitä myydään. Jokaiselle tuttu ilmiö: näin yhden kivan videon jossa kissa heitti kärrynpyörää, mitähän ihmettä siinä mainostettiin?

Eiköhän näillä pärjätä. Rima korkealle ja hyvää uutta vuotta!

Lue myös: 
Överit vai vajarit? 3 vinkkiä copytekstin pituuteen

 

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELITT

5 vinkkiä parempaan call-to-actioniin

5 vinkkiä parempaan call-to-actioniin

Puhelimen sähköpostisovellus kilahtaa, olet saanut uuden viestin. Avaat sähköpostin, silmäilet sitä ja huomaat nappulan, joka kehottaa sinua tekemään...

Take a look
Katso 3 syytä lähteä lenkille – millainen...

Katso 3 syytä lähteä lenkille – millainen...

Markkinointimeilistä löytyy usein yksi tai useampi CTA eli Call To Action. CTA:n tarkoituksena on houkutella toimintaan; usein lukija koitetaan saada...

Take a look
3 sähköisen markkinoinnin visuaalista trendiä

3 sähköisen markkinoinnin visuaalista trendiä

Kolme visuaalisen suunnittelijan bongaamaa trendiä, jotka on syytä ottaa huomioon tulevana vuonnakin. Viime vuodet ovat olleet visuaaliselle...

Take a look