PYSY ETULINJASSA
JÄTÄ YHTEYSTIETOSI
Kiitos yhteydenotosta!
OTA YHTEYTTÄ
Teslaa, Makiaa ja Jeesusta yhdistää yksi asia

Teslaa, Makiaa ja Jeesusta yhdistää yksi asia

Julkaistu 4.12.2020 ID BBN Vieraskynä

Miksi Tesla on meistä kiinnostava? Miksi Makia nousee arvostettujen suomalaisten brändien listalla? Miksi oletettu historiallinen hahmo Jeesus Nasaretilainen sai seuraajia ja syntyi kirkko, joka on toiminut jo yli 2000 vuotta? Tuskin segmentoimalla tai miettimällä mikä miellyttäisi ihmisiä. 

Teslan perustajasta Elon Muskista voi olla montaa mieltä, mutta ainakin hänellä on missio, joka muuttaa koko vallitsevan käsityksen autoista. Tesla ei ole vain järjettömän nopeasti kiihtyvä, hyvännäköinen sähköauto, vaan auto, joka oppii ja saa uusia ominaisuuksia, koska se on kytketty internetiin. Auto, joka päivittyy. Se on kiihottava ajatus. Siksi niitä tilataan enemmän kuin pystytään valmistamaan. 

Makia taas on alusta asti kulkenut omia polkujaan, tehnyt virheitä ja oppinut kantapään kautta – niin kuin me kaikki. Se on kasvanut muutaman kaverin kellarityöpajasta halutuksi brändiksi ”Through the Rough Seas” -ideologiaansa noudattaen: tuli mitä tuli, omalla tyylillä vedetään.

Ja sitten vielä maailman kovin markkinoija – Jeesus Nasaretilainen. Hänellä oli sanoma paremmasta, ja hän toimi, eikä vain väittänyt. Siksi häntä haluttiin seurata ja hänen ajatuksiaan jakaa.

Teslaa, Makiaa ja Jeesusta yhdistää sama asia: voit sanoa mitä tahansa, mutta vain tekojasi uskotaan. Ja kun tekosi ovat ihmisille merkityksellisiä, ihmiset seuraavat sinua.

Mainosmiehestä kirjailijaksi ja ammattipuhujaksi muuntautunut Simon Sinek totesi jo yli kymmenen vuotta sitten, että yritykset, joilla on tarkoitus, tekevät parempaa tulosta kuin yritykset, joiden tehtävänä on tehdä tulosta.

Tulos on seurausta siitä, että ihmiset yrityksessä uskovat samaan tavoitteeseen. He siis tekevät työtä, jolla on merkitys. Merkityksellisyys tarttuu kaikkiin, jotka ovat yrityksen kanssa tekemisissä – lopulta myös asiakkaisiin.

Mielistely on merkityksellisyyden vastakohta. Mielistely ei ole koskaan uskottavaa. Se on falskia. Ihmiset näkevät mielistelyn läpi ja suuntaavat katseensa niihin, joiden ajatuksia ja tekoja he voivat kunnioittaa. Niihin, joiden kanssa he voivat luoda mielekkyyttä elämään. Niihin, joiden avulla omat arvot tulevat näkyville.

Siksi en ymmärrä, miksi suurin osa markkinoijista valitsee edelleen mielistelemisen tien.

Jari Aalto-Setälä

Jari Aalto-Setälä on uurtanut brändintäyteistä uraa ja rakentaa nyt merkityksiä Helsinki 14 Virtual Agencyn avainpelaajana. Seuraa Jarin jälkiä osoitteessa helsinki14.fi.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT

Helsinki 14 on uudenlainen virtuaalitoimisto

Helsinki 14 on uudenlainen virtuaalitoimisto

Helsinki 14 on uusi, raja-aitoja kaatava virtuaalitoimisto, jonka perustajien joukossa on ID BBN:n toimitusjohtaja Timo Kruskopf.

Lue artikkeli

Miksi loistava brändi ei toimi käytännössä?

Miksi loistava brändi ei toimi käytännössä?

Bränditarina on tärkeämpi kuin logo ja sen suoja-alueet. Tarina, joka elää leirinuotioiden loimussa, kantaa kulmahuonetta kauemmas ja saa sekä omat...

Lue artikkeli
Välähdyksiä markkinoinnin tulevaisuudesta

Välähdyksiä markkinoinnin tulevaisuudesta

Katso puheenvuorot – ID BBN:n asiantuntijat esittelevät Ferrarin markkinointikonsepteja ja kertovat miksi F-Securen markkinointi sujahti ”uuteen...

Lue artikkeli