PYSY ETULINJASSA
JÄTÄ YHTEYSTIETOSI
Kiitos yhteydenotosta!
OTA YHTEYTTÄ
 Mitä jos 1+1=11? Yhteistyöllä parempiin tuloksiin

Mitä jos 1+1=11? Yhteistyöllä parempiin tuloksiin

Julkaistu 2.11.2016 Susanna Juusti

Markkinoinnin ja myynnin yhteistehot käyntiin

Markkinoinnin ja myynnin integroinnista puhutaan paljon, ja ajatustasolla varmasti kaikki ammattilaiset ovat sitä mieltä, että yhteistyö kannattaa. Silti vain harvassa yrityksessä on ryhdytty sanoista tekoihin ja uskallettu kaataa siilojen seiniä. Synergiaetuja kuvaillaan monesti laskutoimituksella 1+1=3, mutta uskallan väittää, että todellisella yhteispelillä päästään rutkasti parempiin tuloksiin. Mitä jos 1+1=11?

Kuunnellaan myynnin kokemuksia

Markkinoinnin tehtävänä on luoda kampanjoinnin avulla kiinnostusta yrityksen tuotteita ja palveluita kohtaan. Viestien sisältö, ajoitukset ja kanavat ovat perinteisesti olleet markkinointiosaston vastuulla. Mutta voisiko myynnilläkin olla tähän jotain annettavaa? Päivittäin asiakkaita tapaava myynti varmasti tietää jotain siitä, mikä asiakkaita kiinnostaa ja mitä kanavia he käyttävät. Ostajapersoonien määrittely on kaiken kampanjoinnin lähtökohta, ja ihanteellinen ostaja löytyy yleensä yrityksen olemassa olevasta asiakaskunnasta. Ostajapersoonien työstäminen on kokonaisvaltainen prosessi, jossa statistiikka ja analytiikka kohtaavat luovuuden. On itsestäänselvyys, että markkinoinnin ja myynnin pitäisi kohdentaa toimenpiteitä samoille ostajapersoonille. Välillä vain tuntuu, että tämä on päässyt unohtumaan tai määrittelyä ei koskaan ole tehty.

Miten liidistä tuli asiakas?

Kun tiedetään, kenelle markkinoidaan ja myydään, voidaan startata kanavien kartoitus ja valinta. Parhaat ja toimivimmat kanavat löytyvät pitkäjänteisellä ja suunnitelmallisella työllä. Eri kanavien tehoja on moderneilla integroiduilla järjestelmillä helppo seurata ja analysoida. Mistä kanavasta liidi on alun perin järjestelmään tullut ja minkä kampanjan tuloksena? Kun tiedetään tämä, saadaan myös vastauksia budjetin allokoimiseen ja markkinointimixin optimointiin. Pelkkä liidin alkuperä ei kuitenkaan aina kerro koko totuutta, vaan on myös tiedettävä viimeisin kosketuspinta ennen kaupan syntymistä. Onnistuimmeko hakukoneoptimoinnista käynnistyneen liidin email-jalostuksella saamaan aikaan ostavan asiakkaan?

Marmatus seis ja yhteistyöhön

Liidin konvertoiminen asiakkaaksi CRM-ympäristössä on perinteisesti myynnin vastuulla. Monessa yrityksessä markkinointi tuskailee sitä, että myynti jättää CRM:n päivitykset tekemättä kiireeseen ja muuhun vedoten. Pitäisikö kuitenkin marmatuksen sijaan lähestyä haastetta yhteisen edun näkökulmasta? Ajantasainen kontaktikanta antaa kohdennetulle kampanjoinnille valtavat mahdollisuudet. Vaikka digitaalinen kehonkieli on tärkeä osa käyttäytymisdataa kohdentamisen apuna, tarvitaan myös ajantasaista tietoa siitä, missä vaiheessa ostoprosessia kontakti etenee. Sisältömarkkinoinnin teho kasvaa huomattavasti, kun voimme tarjota juuri oikeita sisältöjä kontaktin kypsyyden mukaan. Aluksi tarjoillaan selkeitä yleissisältöjä ja helposti omaksuttavia infograafeja, videoita ja some-sisältöjä. Lähempänä ostovalmiutta siirrytään tarjoamaan yksityiskohtaisempia tuotesisältöjä ja hintatietoja.

Nostetaan siis rimaa ja pyritään joukkuepelillä todellisiin huippusuorituksiin! 

 

Lue lisää liideistä, liidien tuotannosta ja konversiosta:

Mikä oikeastaan on liidi ja miksi sen määrittely on tärkeää?

Miksi liidin jalostus kannattaa?

 

 

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELITT

Zen ja integroinnin taito, osa 2:...

Zen ja integroinnin taito, osa 2:...

Kun perusintegraatio markkinointiautomaatio- ja CRM-järjestelmän välillä on tehty, liidi-, kontakti- ja yritystiedot liikkuvat järjestelmästä toiseen....

Take a look
Mikä oikeastaan on liidi ja miksi sen määrittely...

Mikä oikeastaan on liidi ja miksi sen määrittely...

Markkinoinnin ja myynnin yhteistyöstä ja synergioista puhutaan paljon ja useassa yrityksessä keskustelu käy kuumana siitä, mikä on liidi. Tässä kerron...

Take a look
Zen ja integroinnin taito, osa 1: CRM...

Zen ja integroinnin taito, osa 1: CRM...

Markkinointiautomaation järjestelmää hankittaessa on aina syytä kysyä, mitä integraatiomahdollisuuksia kyseinen järjestelmä tarjoaa. Perustuuhan...

Take a look