PYSY ETULINJASSA
JÄTÄ YHTEYSTIETOSI
Kiitos yhteydenotosta!
OTA YHTEYTTÄ
Vaatiiko automaatio syvällistä IT-osaamista?

Vaatiiko automaatio syvällistä IT-osaamista?

Julkaistu 1.10.2020 Tero Rantaruikka

B2B-myyttikestiblogi

Myytti: markkinoinnin automaation käyttö vaatii IT-taustaa

Monet asiakkaat luulevat, että automaation hyödyntäminen vaatii syvällistä IT-osaamista. Huoli vaihtuu usein innostukseksi ja uuden oppimisen riemuksi heti ensimmäisen koulutuspäivän jälkeen. Olen itse hyvä esimerkki siitä, että markkinointiteknologiavelhoksi voi kehittyä ilman vähäisintäkään teknologia-alan koulutusta.

Olen koulutustaustaltani markkinointiekonomi ja tradenomi. Aloitin opiskelut vuonna 1996 ja koskin Windows-käyttöjärjestelmään ensimmäistä kertaa samana vuonna. Aiemmin olin osallistunut lukiossa ja yläasteella ATK-kursseille, joilla lähinnä kirjoiteltiin rivikomentoja DOS-käyttöliittymään ja leikittiin Basic-ohjelmointikielellä.

Korkeakouluopintojen alussa opeteltiin käyttämään Office-ohjelmia, ja siihen omat IT-opintoni sitten jäivätkin. Töissä rakentelin yksinkertaisia sähköposteja ja päivitin tekstejä nettisivuille, mutta mitään sen monimutkaisempaa en tehnyt. Pelkkä linkin lisääminen sähköpostiin hirvitti.

Kelataan eteenpäin vuoteen 2011 ja ensimmäiseen kokemukseeni Eloquasta. Sen versio 10 oli suunniteltu täysin uusiksi nimenomaan käytön helppouden näkökulmasta. Järjestelmä oli meille kaikille ID:läisille uusi, ja homma eteni Learning-By-Doing-periaatteella. Kokeilimme, leikimme, tutkimme, luimme blogeja ja kyselimme vinkkejä maailmanlaajuiselta käyttäjäyhteisöltä. Toki meillä oli firman sisällä tukena kokeneita IT-velhoja, mutta järjestelmän arkikäyttö ja mahdollisuudet piti selvittää itse.

Onnistumisen iloa

Ei mennyt aikaakaan, kun jo rakensin monimutkaisia automaatiokampanjoita, käyttäjän taustatietojen perusteella mukautuvia sähköposteja ja useista eri datalähteistä tietoa ammentavia, tarkasti suodatettuja kohderyhmiä. Onnistumisen ilo oli huumaava. Sain huomata, että dynaamisesti kohdennettujen ja automatisoitujen markkinointiohjelmien rakentaminen ei vaadi insinöörin papereita. Minä, jonka aiempi IT-osaaminen rajoittui lähinnä CTRL-ALT-DEL- näppäinyhdistelmän takomiseen, rakensin nyt kansainvälistä kampanja-automaatiota globaalille IT-jätille Lontoon Olympialaisiin.

Toki jokainen automaatiojärjestelmä on erilainen. Joidenkin järjestelmien taustaprosessien rakentaminen, kohderyhmäpoiminnat ja ylläpito vaativat hyvinkin vankkaa järjestelmäosaamista. Osassa järjestelmistä markkinointiohjelman rakentaminen sujuu hetkessä, joissain taas kohderyhmän rakentaminen vaatii useiden eri tietokantojen ristiin ajamista ja SQL-lausekkeita. Mutta onneksi meiltä ja maailmalta löytyy jo runsaasti kokeneita partnereita, jotka tukevat tarvittaessa markkinointiosastojen työtä, antaen heille vapauden keskittyä omaan ydinosaamiseensa.

Järjestelmissä on siis eroja ja jokaiselle organisaatiolle löytyy osaamistason mukainen järjestelmä. Tärkeintä on ryhtyä toimeen ja haastaa itsensä, uuden oppimisen iloa ja innostusta unohtamatta.

 

Blogikirjoitus on osa B2B-myyttikestejä. Pääset illmoittautumaan B2B-myyttikestien webinaareihin tai katsomaan tallenteita täällä. Syynissä someen, hakukoneisiin, dataan, asiakasymmärrykseen, luovuuteen ja markkinoinnin automaatioon ja -teknologiaan liitetyt myytit.

 

 

 

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT

Ota jatkuva hakukoneoptimointi tavaksi

Ota jatkuva hakukoneoptimointi tavaksi

Hakukoneoptimoinnista puhuttiin jokin aika sitten liikaa. Syntyi optimointiähky, jonka seurauksena aiheesta ei yksinkertaisesti jaksettu enää...

Lue artikkeli

SEO ja SEM – kaksi eri asiaa

SEO ja SEM – kaksi eri asiaa

Hakukoneoptimointiin ja hakukonemarkkinointiin liittyy paljon väärinkäsityksiä, koska kaikki eivät ymmärrä niiden eroa.

Lue artikkeli
Sano se suoraan – vinkkejä avainsanakampanjaan

Sano se suoraan – vinkkejä avainsanakampanjaan

Google Adsin käyttöliittymän ja kampanjoiden luonnin helppous luovat usein harhakuvitelman, että hakukoneoptimointi on helppoa ja yksinkertaista.

Lue artikkeli