PYSY ETULINJASSA
JÄTÄ YHTEYSTIETOSI
Kiitos yhteydenotosta!
OTA YHTEYTTÄ
Vastataan jos viitsitään? – Miten yrityksesi hoitaa yhteydenottopyynnöt

Vastataan jos viitsitään? – Miten yrityksesi hoitaa yhteydenottopyynnöt

Julkaistu 17.11.2016 Tero Rantaruikka

Olen tämän syksyn aikana yrittänyt toteuttaa visioni täydellisestä ruokapöydästä. Etsiessäni yritystä, jolta voisin saada tarvitsemani osat, täyttelin verkossa reilun tusinan verran yhteydenottolomakkeita. Arvatkaa kuinka moni yritys vastasi? Kolme.

Perheemme muutti keväällä uuteen kotiin, ja olemme nyt puolen vuoden ajan puolison kanssa pyöritelleet vaihtoehtoja olohuoneeseen soveltuvasta ruokapöydästä. Parhaaksi vaihtoehdoksi on valikoitunut pyöreä pöytä.  Riittävän suuria pöytiä ei kuitenkaan löydy valmiina alta tonnin, joten päätin toteuttaa pöydän itse. Teetän vain sopivan kokoisen pöytälevyn ja ostan tai teetän riittävän tukevan metallijalan. Helppo nakki, ajattelin. Kuinka väärässä olinkaan.

Sakkaava lomakeprosessi tahraa yrityskuvaa

Ammatillisesta mielenkiinnosta päätin hoitaa yhteydenotot täyttämällä yritysten palaute-, yhteydenotto- ja tarjouslomakkeita. Otin yhteyttä puusepänverstaisiin, metallipajoihin ja valmiita pöydänjalkoja myyviin yrityksiin. Mukana oli pienyrityksiä, keskisuuria metallipajoja ja maahantuojia. Reilusta tusinasta yrityksestä vain kolme palasi asiaan. Yksi ilmoitti kohteliaasti, ettei myy tuotteitaan yksityisille, toinen vastasi kahdella sanalla (Ei onnistu). Kolmas vastasi, että jalan teettäminen onnistuu, ja kysyi lisätietoja, mutta ei lisätiedustelujen jälkeen palannut asiaan useista yrityksistä huolimatta.

Olinko asiakkaana niin mitätön, etteivät yritykset viitsineet edes kieltäytyä kohteliaasti, vai onko yritysten lomakeprosesseissa ongelmia joko tekniikan tai henkilöstön puolella? Monesti palautelomakkeiden täytöt saattavat päätyä roskapostiin tai sellaisen henkilön sähköpostiin, joka ei enää työskentele yrityksessä. Jos lomaketäyttöjä tulee muutenkin harvoin, bittiavaruuteen katovia yhteydenottopyyntöjä ei välttämättä edes osata kaivata.

Yritysten kannattaakin säännöllisesti varmistaa, että verkkosivuilla olevien lomakkeiden täytöt ohjautuvat oikein ja että niihin vastataan yhden työpäivän kuluessa. Vastausajasta kannattaa myös ilmoittaa vaikkapa lomakkeen kiitosviestissä. Kuten jokainen tietää, vastauksen odottelu voi olla erittäin rasittavaa ja jokainen kuluva päivä heikentää kuvaa yrityksestä. Mikäli palautteisiin ja yhteydenottoihin ei ehditä tai viitsitä vastata, ei lomaketta kannata sivuille edes laittaa.

Lomakkeet arvokas osa modernia markkinointia

Modernissa markkinoinnissa verkkolomakkeiden käsittelyllä on merkittävä rooli. Täyttämällä lomakkeen tuntematon verkkovierailja tunnistautuu ja kertoo olevansa kiinnostunut yrityksen palveluista ja tuotteista. Maailmassa, jossa asiakas hankkii tietonsa ja tekee vertailunsa itse eikä useinkaan ota yhteyttä myyjään ennen kuin viime metreillä, ei lomaketäyttöihin voi suhtautua välinpitämättömästi.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmien avulla lomakkeiden täytöt voidaan ohjata CRM-järjestelmään suoraan myynnin soittolistalle. Myyjälle voidaan lähettää täyttäjän taustatietojen perusteella tekstiviesti tai täyttäjä voidaan lisätä kiinnostuksen mukaiseen sähköpostikampanjaan. Ja mikä tärkeintä, kun kontakti on tunnistautunut täyttämällä lomakkeen, voidaan hänen kiinnostustaan ja aktiviteettejaan yrityksen verkkosivuilla analysoida henkilötasolla. Näiden tietojen mukaisesti on mahdollista räätälöidä henkilökohtaista, asiakkaan ostoprosessin kuhunkin vaiheeseen sopivaa markkinointia.

Ennen kaikkea lomaketäyttäjään tulee suhtautua kunnioittavasti. Vaikka yhteydenottajan toive olisi mitätön tai yritys ei palvelisi yksityishenkilöitä, koskaan ei voi tietää mitä yhteydenottaja tekee työkseen tai miten hän reagoi saamaansa tympeään kohteluun sosiaalisessa mediassa.

Niin, se pöytä. Yrityksistäni huolimatta yksikään yritys ei ollut halukas minua palvelemaan. Löysin vihdoin valmiin mittatilauspöydän pilkkahintaan Tori.fi-sivuilta.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELITT

GDPR vaikuttaa merkittävästi markkinoinnin...

GDPR vaikuttaa merkittävästi markkinoinnin...

Kun sanat EU, asetus ja tietosuoja mainitaan samassa lauseessa, markkinoinnin ammattilaisille puhkeaa välittömästi stressi-ihottuma. Tuleva asetus...

Take a look
Prediktiivinen markkinointi (isossa)...

Prediktiivinen markkinointi (isossa)...

Prediktiivinen markkinointi tarkoittaa, että markkinointi- ja myyntitoimenpiteiden tukena käytetään prediktiivistä analytiikkaa. Analytiikan avulla...

Take a look
Täydellinen asikaskokemus -onko sellaista...

Täydellinen asikaskokemus -onko sellaista...

Onnistunut asiakaskokemus ei ole edelleenkään itsestäänselvyys, vaikka se tuo yritykselle merkittäviä kilpailuetuja. Millaisia kokemuksia sinun...

Take a look