PYSY ETULINJASSA
JÄTÄ YHTEYSTIETOSI
Kiitos yhteydenotosta!
OTA YHTEYTTÄ
Zen ja integroinnin taito, osa 1: CRM -integroinnin perusteet

Zen ja integroinnin taito, osa 1: CRM -integroinnin perusteet

Julkaistu 16.11.2016 Markku Alikoski

Markkinointiautomaation järjestelmää hankittaessa on aina syytä kysyä, mitä integraatiomahdollisuuksia kyseinen järjestelmä tarjoaa. Perustuuhan moderni markkinointi juuri raja-aitojen rikkomiseen, vähintään markkinoinnin ja myynnin väliltä.

Tietojärjestelmien välisellä integraatiolla tarkoitetaan järjestelmien kykyä välittää toisilleen tietoa tai palveluita automaattisesti. Integroitu järjestelmä on kuin erikoistunut työyhteisö, jossa eri alojen parhaat asiantuntijat hoitavat juuri koulutustaan ja osaamistaan vastaavia hommia.  Olenkin ylpeä omasta henkilökunnastamme, joka orkestroi toimintansa modernien työkalujen avulla ostaen toisiltaan asiantuntijapalveluita hyvässä Kanban-hengessä, aina vähintään Just In Time. Miksi siis vaatia tietojärjestelmiltä vähemmän?

Perusintegraation kolme vaatimusta

Markkinointiautomaation järjestelmää valittaessa keskeinen kriteeri on yhteensopivuus oman CRM-järjestelmän kanssa. Integrointimalleja on toki useita, mutta ne kaikki täyttävät vähintään alla mainitut vaatimukset, jotka muodostavat perusintegraation. Perusintegraatio tehdään lähes aina järjestelmän käyttöönoton yhteydessä. Se antaa hyvät eväät hienostuneemmille, asiakasprosesseja mallintaville integraatioille.

 Perusintegraatiomalli

Kuva 1: perusintegraatiomalli

 

CRM-integraation perusvaatimukset ovat:

  1. Aina ajantasaisena markkinoinnin käytössä oleva asiakasrekisteri.

    Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asiakasyritykset, niiden yhteyshenkilöt ja liidit haetaan vähintään kerran päivässä CRM-järjestelmästä markkinointiautomaation järjestelmään. Markkinoinnin kyky kohdistaa viestejä on sitä parempi, mitä enemmän tietoa on tarjolla.

  2. Markkinoinnin kyky tuottaa myynnille laadukkaita, uusia myyntimahdollisuuksia, liidejä.

    Jokaisesta liidistä on voitava helposti nähdä, mistä se on tullut ja miksi se on luotu. Markkinointiautomaation järjestelmän keräämä käyttäytymistieto, Digital Body Language, on tärkeä osa jokaista luotua liidiä. Se kertoo yksityiskohtaisesti, mistä sisällöistä mahdollinen asiakas on kiinnostunut ja mikä sai hänet ottamaan yhteyttä.

  3. Helposti myynnin saatavilla oleva nykyasiakkaiden digitaalinen kehonkieli.

    Kun vanha, hyvä asiakas aktivoituu ja alkaa selailla sivustoa, myynnin on saatava tästä ajoissa vihiä.

digitaalinen kehonkieli Eloquan profiler-työkalussa

Kuva 2: digitaalinen kehonkieli Eloquan profiler-työkalussa

 

Vertaile järjestelmien kykyjä

Hyvässä markkinointiautomaation järjestelmässä on valmiit integraatiotyökalut yleisesti käytettyihin Enterprise-tason CRM-järjestelmiin. Perusintegraation tulee onnistua ilman ohjelmointia, osana normaalia käyttöönottoprosessia.

eri järjestelmien integraatiokyvyt

Kuva 3: eri järjestelmien integraatiokyvyt

Zen ja integroinnin taito -sarjassa seuraavaksi: asiakasprosesseja mallintavat integraatiot.
Kerron mielelläni lisää aiheesta, ota ihmeessä yhteyttä:

+358 40 5718172
markku.alikoski@idbbn.fi

 

Jatka lukemista sarjan toisella osalla: Zen ja integroinnin taito, osa 2: Asiakasprosesseja palvelevat integraatiot

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELITT

Prediktiivinen markkinointi (isossa)...

Prediktiivinen markkinointi (isossa)...

Prediktiivinen markkinointi tarkoittaa, että markkinointi- ja myyntitoimenpiteiden tukena käytetään prediktiivistä analytiikkaa. Analytiikan avulla...

Take a look
Bisnesälyä tapahtumamarkkinointiin: Tyytyväisistä...

Bisnesälyä tapahtumamarkkinointiin: Tyytyväisistä...

Markkinoinnin tuottojen laskeminen on vähitellen tullut osaksi markkinoinnin suunnittelua, mutta täysin kattavasti se ei vieläkään nivoudu...

Take a look
Zen ja integroinnin taito, osa 2:...

Zen ja integroinnin taito, osa 2:...

Kun perusintegraatio markkinointiautomaatio- ja CRM-järjestelmän välillä on tehty, liidi-, kontakti- ja yritystiedot liikkuvat järjestelmästä toiseen....

Take a look