Tero Rantaruikka on ID BBN:n Oracle Eloqua -asiantuntija ja -kouluttaja.

Asiantuntijan arviossa Oracle Eloqua

ID BBN:n Oracle Eloqua -asiantuntija ja -kouluttaja on Tero Rantaruikka.

Käyttäjän näkökulmasta katsottuna Eloquan vahvuus on sen selkeydessä ja intuitiivisuudessa. Kohderyhmien luominen ja kampanjoiden rakentaminen on helppo ymmärtää, ja peruskäyttö onnistuu vähäisellä koulutuksella.

Eloquan helppokäyttöiset, monipuoliset työkalut mahdollistavat hyvin hienostuneiden automaatioprosessien luomisen ilman koodaamista. Lisäksi sen segmentointityökalu, jolla rakennetaan kohderyhmiä, on erinomainen.
Eloquan data-arkkitehtuurissa objektit liittyvät kontakteihin tai yrityksiin, mutta se sallii myös vapaamuotoisemman datamallien luonnin.
Datan käsittelyominaisuuksiltaan Eloqua on huippuluokkaa, olemassa olevilla työkaluilla on helppo rakentaa esimerkiksi dataa normalisoivia prosesseja tai lead scoring -malleja. Myös Eloquan integraatio-ominaisuudet ovat monipuoliset, valmiita laajennusosia on satoja.
Useista muista järjestelmistä poiketen Eloquan voi integroida useampaan eri CRM-järjestelmään samanaikaisesti, ilman ohjelmointia.
Eloquan analytiikka- ja raportointimoduuli Insight sisältää satoja valmiita raporttipohjia, joiden avulla on helppo luoda omia raportteja sekä automatisoida niitä.
Eloqua sopii yrityksille, joilla on hyvät markkinoinnin henkilöstöresurssit ja/tai budjettia hyödyntää kumppanien ammattitaitoa. Tietynlaista kunnianhimoa olisi myös hyvä omata. Jos on tarkoitus lähettää yksinkertaisia kampanjoita, muut järjestelmät soveltuvat tehtävään paremmin. Mutta jos tavoitteena on rakentaa älykkäitä, dataohjatun markkinoinnin prosesseja, jotka hyödyntävät laajasti erilaisia tietokantoja ja informaatiota, Eloqua on erinomainen valinta. 
Taitava markkinointitiimi pystyy rakentamaan Eloquan avulla mielikuvituksellisen monipuolisia sähköpostikampanjoita ilman erityistä teknistä osaamista. Kyvykkään partnerin avulla järjestelmästä saa todella paljon irti.

Tero Rantaruikka on ID BBN:n Oracle Eloqua -asiantuntija ja -kouluttaja.
Tilaa maksuton Eloqua-esittely. Kerromme mielellämme automaatio-ohjelmasta lisää.

Monipuolinen, muokattavissa oleva ohjelma

Eloqualla voi tehdä mitä tahansa sähköpostimarkkinointiin liittyvää. Jos jotain ei voi tehdä ohjelman omilla työkaluilla, sen voi toteuttaa ulkoisilla työkaluilla. Yleensä mahdollisuuksia rajaa vain käytössä oleva budjetti ja kumppanin tietotaito.

Parantaisin Eloquassa sähköpostien rakentamistyökalua siten, että se mahdollistaisi lukittujen moduulien hyödyntämisen. Muuten omat toiveeni ovat lähinnä pieniä parannuksia käyttömukavuuteen. Kun IT pitää huolen, että konepellin alla kaikki on kunnossa, arkikäytön näkökulmasta järjestelmässä on hyvin vähän parannettavaa.

ID BBN:n Oracle Eloqua -asiantuntija ja -kouluttaja on Tero Rantaruikka.

Q&A – Markkinoinnin automaatio

Tentissä Tero Rantaruikka, digitaalisen markkinoinnin sekatyömies ja automaatiokampanjoiden asiantuntija.

1. Jos yritys harkitsee automaatiojärjestelmän hankkimista vasta nyt, onko sen vielä mahdollista saada sellaiset kilpailijat kiinni, jotka ovat jo hyödyntäneen markkinoinnin automaatiota pitkään? – Kärryille pääsee helposti ja nopeasti. Etenkin, jos yritys käyttää apunaan kokenutta kumppania, joka tietää miten asiakkaan saa poimittua kyytiin. Alan pioneerit ovat jo maksaneet oppirahat, ja kertyneet kokemukset hyödyttävät kaikkia, etenkin nyt mukaan lähteviä.

2. Minkälainen prosessi markkinoinnin automaatiojärjestelmän valinta on? Miten yritys osaa valita juuri omiin tarpeisiinsa sopivan vaihtoehdon? – Markkinoinnin automaatiojärjestelmän valinnassa kannattaa turvautua osaavaan kumppaniin. Prosessi ei ole suoraviivainen – oikean järjestelmän valintaan on syytä käyttää aikaa ja järjestelmän käyttöönotto tulee suunnitella huolellisesti. On myös äärimmäisen tärkeää, että myynti on alusta asti mukana hankkeessa. Minulla onkin tapana puhua myynnin ja markkinoinnin automaatiosta, nimenomaan tässä järjestyksessä. Ellei myynti rakastu uuteen työkaluun ja innostu sen tarjoamista mahdollisuuksista, jää automaation hyödyntäminen väistämättä puolittaiseksi.

3. Miten markkinoinnin automaatio tulee kehittymään lähivuosina? – Markkinoinnin automaatioon tullaan sisällyttämään entistä enemmän ulkoisia palveluita ja medioita. Automaatio voi helposti ja yksinkertaisesti vaikkapa näyttää yksilöllisen bannerin Helsingin Sanomissa, lähettää yksilöllisen printtikirjeen tai näyttää YouTubessa videon vain valituille henkilöille. Osin tämä kaikki on jo mahdollista, mutta toteutus vaatii vielä hieman enemmän työtä ja suunnittelua kuin perinteisemmät toteutustavat. – Lisäksi erilaiset tekoälyyn liittyvät työkalut tulevat yleistymään, kuten esimerkiksi tietyn tyyppisen kampanjan käynnistyminen siinä vaiheessa, kun huomataan, että asiakas ollaan vaarassa menettää.

4. Minkälaisia edellytyksiä yrityksellä täytyy olla, jotta se kykenee hyödyntämään markkinointiautomaatiota? Minkälaisten asioiden tulee olla kunnossa ennen järjestelmän hankkimista? – Yrityksellä tulee olla systemaattinen suhtautuminen markkinointiin, halu kehittyä ja riittävät henkilöresurssit. Markkinointiautomaatiota päästään hyödyntämään tehokkaasti, jos myynti on sitoutunut projektiin ja jos asiakasdatan laatu ja CRM ovat kunnossa.

5. Minkälaisia riskejä markkinoinnin automaatiojärjestelmän hankintaan liittyy? – Riskinä on oman työmäärän aliarviointi. Ei pidä kuvitella, että markkinoinnin automaatio on ihmekone, joka tekee töitä itsekseen. Markkinoinnin automaation hyödyntäminen vaatii aikaa, suunnitelmallisuutta ja kärsivällisyyttä – täytyyhän yritykseen jalkauttaa täysin uudenlainen tapa toimia ja ajatella.

6. Miten automaatiojärjestelmään investointi kannattaa perustella yrityksen johdolle? – Automaation avulla saadut asiakkaat ja tehdyt kaupat kattavat kustannukset. Automaatio myös vähentää rutiinityötä ja vapauttaa myynnin ja markkinoinnin aikaa tuottavampaan, luovaan työhön sekä asiakkaan parempaan huomioimiseen.

Asiakasesimerkki:
Eloqua-integraatio CRM-järjestelmään

HAASTE
F-Secure halusi telemarkkinointityökalun osaksi markkinoinnin automaatiojärjestelmäänsä (MA). Työkalun avulla haluttiin hallita lomakkeiden kielikäännöksiä ja eri maiden soittokampanjoita. Työkaluun haluttiin useita ominaisuuksia: sen tuli pystyä tallentamaan kontakteja myöhempää soittoa varten, lähettämään materiaalia viesteillä ja siirtämään kontaktit suoraan myynnille liideiksi. Kaiken haluttiin toimivan MA-järjestelmässä ilman erillistä tietokantaa.

RATKAISU
MA-järjestelmään rakennettiin Custom Data Objecteihin (CDO) perustuva tietokanta. Käyttöliittymään pystyy luomaan käyttäjiä, kampanjoita ja lataamaan soittolistoja CDO-muokkausten avulla. Myös lähetettävien sähköpostien hallinta tapahtuu CDO:sta käsin, ja valittuihin viesteihin voi lisätä yksilöllisiä tunnisteita. Tämä kaikki on kytkettävissä kielikäännöksiin tai tiettyyn soittokampanjaan. Sekä työkalu että data sijaitsevat MA-järjestelmässä.

Asiakasesimerkki:
Eloqua-integraatio CRM-järjestelmään

HAASTE
Konsultointi- ja suunnitteluyritys Pöyry halusi muuttaa kylmät soitot lämpimiksi, eli markkinoinnilta toivottiin myynnille parempia ja valmiimpia liidejä. Pöyry oli tehnyt jonkin verran kohdennettua markkinointia aikaisemminkin, mutta käytössä olleilla työkaluilla kohderyhmien toiminnasta tai kiinnostuksen kohteista ei saatu mitään tietoa.

RATKAISU
Automaatiojärjestelmä Oracle Eloqua integroitiin CRM-järjestelmä Salesforceen. Integrointi hoitui sujuvasti ID BBN:n ammattitaidolla. Nyt Pöyryn markkinointi pystyy muun muassa seuraamaan tarkasti liidien toimintoja, tunnistamaan eri kohderyhmien kiinnostuksen kohteet ja räätälöimään kullekin kohderyhmälle sopivaa sisältöä, joka ohjaa kohti ostovalmiutta.

Kiitos yhteydenottopyynnöstäsi, otamme sinuun yhteyttä pian.

Tilaa maksuton esittely

Markkinoinnin automaatio vastaa modernin markkinoinnin haasteisiin. Kerromme mielellämme lisää. Ota siis yhteyttä ja tilaa maksuton esittely.