Asiantuntijan arviossa Adobe Marketo Engage. Jani Aaltonen on ID BBN:n Marketo Engage -asiantuntija.

Asiantuntijan arviossa Adobe Marketo Engage

Jani Aaltonen on ID BBN:n Marketo Engage -asiantuntija.

Marketo Engage vastaa vaativan käyttäjän tarpeisiin ja mahdollistaa syväluotaavien analyysien tekemisen. Se on joustava järjestelmä, josta saa osaavissa käsissä todella paljon irti. Marketo Engage on enterprise-sarjan yritysten järjestelmä, ja sen ominaisuuden tulevat parhaiten esille, kun tehdään mittavia, kansainvälisiä kampanjoita. Liidien nurturoinnissa Marketo Engage on omaa luokkaansa.

Marketo Engagen käyttöliittymää ei ole aivan helppo omaksua, mutta Marketon tuottamat koulutusmateriaalit ovat aina olleet erinomaisia. Marketo Engagella on myös yli 20 000 käyttäjän aktiivinen yhteisö, josta saa nopeasti apua kysymyksiin ja vinkkejä parhaista käytännöistä. Jos käyttäjällä on jo entuudestaan kokemusta jostain muusta automaatiojärjestelmästä, Marketo Engageakin oppii käyttämään suht helposti.

Marketon kehitykseen, varsinkin käyttöliittymään on panostettu paljon. Nyt kun Marketo Engage on osa Adoben tuoteperhettä, uskon, että sen kehitystyö jatkuu vähintäänkin yhtä hyvänä kuin ennen.

Asiantuntijan arviossa Adobe Marketo Engage. Jani Aaltonen on ID BBN:n Marketo Engage -asiantuntija.
Marketo Engagen avulla voi tehdä hienostuneita ohjelmia ja kampanjoita ilman syvällistä teknistä osaamista. Tilaa maksuton Marketo Engage -esittely. Jani Aaltonen on ID BBN:n Marketo Engage -asiantuntija.

Monipuolinen ohjelma monenlaisille yrityksille

Marketo Engage sopii kaikentyyppisille yrityksille – markkinoijat pystyvät tekemään sen avulla hienostuneita ohjelmia ja kampanjoita ilman syvällisempää teknistä osaamista.

Marketo Engagella pystyy tekemään melkeinpä mitä vain – integraatiomahdollisuuksia on lähes rajattomasti, eikä järjestelmän suorituskyky lopu kesken suurissakaan ohjelmakokonaisuuksissa.

Marketo Engagen kampanjanrakennuslogiikasta johtuen monimutkaisia kampanjakokonaisuuksia on kuitenkin haastava tehdä. Parantaisin Marketo Engagen kampanja-ajattelua. Mielestäni nykyinen kampanjalogiikka on liian “putkimainen”, ja sen vuoksi on haastavaa tehdä monimutkaisia ehtoja ja datan vertailuja yhden kampanjakokonaisuuden sisällä. Marketo Engagesta siis puuttuu kampanja-kanvaasi, josta näkisi kampanjalogiikan yhdellä silmäyksellä.

Jani Aaltonen on ID BBN:n Marketo Engage -asiantuntija.

Q&A – Markkinoinnin automaatio

Tentissä Tero Rantaruikka, digitaalisen markkinoinnin sekatyömies ja automaatiokampanjoiden asiantuntija.

1. Jos yritys harkitsee automaatiojärjestelmän hankkimista vasta nyt, onko sen vielä mahdollista saada sellaiset kilpailijat kiinni, jotka ovat jo hyödyntäneen markkinoinnin automaatiota pitkään? – Kärryille pääsee helposti ja nopeasti. Etenkin, jos yritys käyttää apunaan kokenutta kumppania, joka tietää miten asiakkaan saa poimittua kyytiin. Alan pioneerit ovat jo maksaneet oppirahat, ja kertyneet kokemukset hyödyttävät kaikkia, etenkin nyt mukaan lähteviä.

2. Minkälainen prosessi markkinoinnin automaatiojärjestelmän valinta on? Miten yritys osaa valita juuri omiin tarpeisiinsa sopivan vaihtoehdon? – Markkinoinnin automaatiojärjestelmän valinnassa kannattaa turvautua osaavaan kumppaniin. Prosessi ei ole suoraviivainen – oikean järjestelmän valintaan on syytä käyttää aikaa ja järjestelmän käyttöönotto tulee suunnitella huolellisesti. On myös äärimmäisen tärkeää, että myynti on alusta asti mukana hankkeessa. Minulla onkin tapana puhua myynnin ja markkinoinnin automaatiosta, nimenomaan tässä järjestyksessä. Ellei myynti rakastu uuteen työkaluun ja innostu sen tarjoamista mahdollisuuksista, jää automaation hyödyntäminen väistämättä puolittaiseksi.

3. Miten markkinoinnin automaatio tulee kehittymään lähivuosina? – Markkinoinnin automaatioon tullaan sisällyttämään entistä enemmän ulkoisia palveluita ja medioita. Automaatio voi helposti ja yksinkertaisesti vaikkapa näyttää yksilöllisen bannerin Helsingin Sanomissa, lähettää yksilöllisen printtikirjeen tai näyttää YouTubessa videon vain valituille henkilöille. Osin tämä kaikki on jo mahdollista, mutta toteutus vaatii vielä hieman enemmän työtä ja suunnittelua kuin perinteisemmät toteutustavat. – Lisäksi erilaiset tekoälyyn liittyvät työkalut tulevat yleistymään, kuten esimerkiksi tietyn tyyppisen kampanjan käynnistyminen siinä vaiheessa, kun huomataan, että asiakas ollaan vaarassa menettää.

4. Minkälaisia edellytyksiä yrityksellä täytyy olla, jotta se kykenee hyödyntämään markkinointiautomaatiota? Minkälaisten asioiden tulee olla kunnossa ennen järjestelmän hankkimista? – Yrityksellä tulee olla systemaattinen suhtautuminen markkinointiin, halu kehittyä ja riittävät henkilöresurssit. Markkinointiautomaatiota päästään hyödyntämään tehokkaasti, jos myynti on sitoutunut projektiin ja jos asiakasdatan laatu ja CRM ovat kunnossa.

5. Minkälaisia riskejä markkinoinnin automaatiojärjestelmän hankintaan liittyy? – Riskinä on oman työmäärän aliarviointi. Ei pidä kuvitella, että markkinoinnin automaatio on ihmekone, joka tekee töitä itsekseen. Markkinoinnin automaation hyödyntäminen vaatii aikaa, suunnitelmallisuutta ja kärsivällisyyttä – täytyyhän yritykseen jalkauttaa täysin uudenlainen tapa toimia ja ajatella.

6. Miten automaatiojärjestelmään investointi kannattaa perustella yrityksen johdolle? – Automaation avulla saadut asiakkaat ja tehdyt kaupat kattavat kustannukset. Automaatio myös vähentää rutiinityötä ja vapauttaa myynnin ja markkinoinnin aikaa tuottavampaan, luovaan työhön sekä asiakkaan parempaan huomioimiseen.

Markkinoinnin automaatio mahdollistaa kampanjoiden, viestien ja sisältöjen vertailun. Tulokset säilyvät järjestelmässä, jolloin niitä voidaan vertailla tehokkaimman toimintamallin löytämiseksi. Tilaa maksuton Marketo Engage -esittely!

Tiesitkö tämän markkinoinnin automaatiosta?

Jos automaatiojärjestelmän tiedot yhdistetään myynnin järjestelmiin, myyntituloksia on mahdollista tarkastella yksittäisten kampanjoiden, medioiden ja jopa yksittäisten mainosbannereiden osalta. Tarkka erittely osoittaa, mitkä kampanjat ja mediat tuottavat parhaan tuloksen panoksiin nähden.

Markkinoinnin automaatio mahdollistaa kampanjoiden, viestien ja sisältöjen vertailun. Tulokset säilyvät järjestelmässä, jolloin niitä voidaan vertailla tehokkaimman toimintamallin löytämiseksi. Parhaiten toimivia malleja voidaan kopioida uusien kampanjoiden pohjaksi.

Markkinoinnin automaatio kannustaa myyntiä ja markkinointia tekemään yhteistyötä – myynti saa automaation ansiosta laadukkaita liidejä ja markkinointi puolestaan näkee, kuinka liidit muuntuvat euroiksi. Yhteinen tavoite sitouttaa yhteistyöhön.

Kiitos yhteydenottopyynnöstäsi, otamme sinuun yhteyttä pian.

Tilaa maksuton esittely

Markkinoinnin automaatio vastaa modernin markkinoinnin haasteisiin. Kerromme mielellämme lisää. Ota siis yhteyttä ja tilaa maksuton esittely.