Hyppää sisältöön

Arvot näkyvät arjessamme – ja rekrytointiprosessissamme

marraskuu 14, 2019
Saara Parikka

Olemme kiteyttäneet ID BBN:n arvot neljäksi arvolupaukseksi, jotka on helppo muistaa ja joiden takana jokainen työntekijämme pystyy seisomaan. Ne myös kertovat asiakkaillemme ja töitä hakevalle siitä, minkälaisen yrityksen kanssa he ovat tekemisissä.

Yrityksen mission tai arvojen määrittely ei ole mikään uusi juttu. Yrityskulttuurin merkityksestä on keskusteltu aina siitä lähtien, kun kanadalainen psykoanalyytikko Dr. Elliott Jaques kirjoitti aiheesta kirjassaan The Changing Culture of a Factory (1951). Bisnesmaailma otti yrityskulttuurikäsitteen omakseen 1980-luvun loppupuolella ja nykyisin missio, visio, strategia ja arvot kuuluvat jokaisen itseään kunnioittavan yrityksen vakiovarusteisiin.

Syytä onkin, sillä sekä milleniaalit että Z-sukupolveen kuuluvat haluavat tehdä merkityksellistä työtä yrityksissä, joissa arvot on tehty näkyviksi ja niiden mukaan myös toimitaan.

Valitettavan usein yritykset kuitenkin jättävät arvojensa jalkauttamisen puolitiehen. Arvojen etsintään ja määrittämiseen saatetaan satsata tosissaan, mutta harvassa yrityksessä on varauduttu siihen, että arvojen määrittämisen jälkeen se varsinainen työ vasta alkaa. Arvojen jalkauttaminen on pitkän aikavälin hommaa ja arvojen pitää näkyä sekä yrityksen sisällä että ulospäin.

Me olemme ryhtyneet sanoista tekoihin. Arvolupauksemme alleviivaavat ID BBN:n me-henkeä, ja ne näkyvät ja toteutuvat arjessamme monin tavoin. Olemme koonneet kiteytykset huoneentauluiksi, sillä uskomme, että esillä olevat arvolupaukset lisäävät keskinäistä vuorovaikutusta ja luovat suunnan ja merkityksen yhteiselle tekemiselle.

Arvolupaukset työhaastattelussa

Minulla on tapana ottaa arvolupaukset puheeksi myös työhaastattelussa. Kerron työnhakijalle heti kättelyssä mitä ne tarkoittavat ja miten arvolupaukset näkyvät päivittäisessä työssämme. Joskus saatan kysyä suoraan, että kokeeko haastateltava arvomme omakseen. Minusta se on reilua – työnhakija voi arvioida itse, pystyykö hän elämään arvojemme kanssa ja sopiiko hän tiimiimme.

 

 

Minulle arvolupauksemme We’ve got your back on juuri nyt erityisen ajankohtainen ja tärkeä. Haluamme seistä työntekijöidemme tukena, sillä he ovat tärkein resurssimme – tällaisen osaamiskapasiteetin kasaaminen nimittäin ei ole mikään helppo nakki.

Vaihdoimme hiljattain työterveyspalveluiden tarjoajaa, ja toin ajatukseni ja tarpeemme esiin jo ensimmäisessä suunnittelupalaverissa. Meille ei riitä se, että tarjoamme työntekijöillemme pelkkiä lääkäripalveluja silloin kun hän sattuu sairastumaan. Haluamme auttaa ja kannustaa työntekijöitämme ylläpitämään terveyttään koko ajan. Työnantajana kannamme vastuumme ja haluamme, että täällä voidaan hyvin.

 

 

Toinen ajankohtainen esimerkki arvoistamme näkyy tuottamissamme webinaareissa. We know our game. Olemme alamme huippuosaajia ja asiantuntijoita – suoraan sanottuna ihan törkeen hyviä. Olemme aidosti ylpeitä osaamisestamme ja välitämme tietotaitoamme mieluusti myös asiakkaillemme.

Ja kun saamme asiakkailtamme kiitosta, kerromme siitä koko porukalle firman sisäisessä kanavassa. We create wow. On tietenkin upeaa saada hyvää palautetta tyytyväisiltä asiakkailta, mutta vähintään yhtä upeaa on jakaa fiilis koko tiimin kanssa. On ilo kokea yhdessä, että teemme työtä, jolla on merkitystä.

 

Juuri päättyneessä Työelämä 2020 -hankkeessa määritellyt suomalaisen työelämän arvot – sinnikkyysluottamusrohkeus ja tarkoitus – ovat lähes samat kuin omamme. Mekin uskomme, että hyvä työ on enemmän kuin pelkkää työtä ja hyvät arvot tekevät työstä ihmisen mittaista. Tärkeää on myös ymmärtää, että menestyvä työpaikka rakennetaan johdon ja henkilöstön yhteistyönä.

PS

Työturvallisuuskeskuksen ylläpitämä, kaikille ilmainen Kehittämispolku-testi auttaa johtoa ja työntekijöitä löytämään yhdessä työpaikan tärkeimmät kehittämiskohteet, joita parantamalla varmistetaan menestys myös tulevaisuudessa. Tilaa linkki testiin!

ID BBN:n arvolupaukset

Toimistokielemme on englanti, joten olemme kiteyttäneet arvolupauksemmekin englanniksi.

1. We got your back

Asiakkaamme tietää, että olemme hänen tukenaan. Tuemme toisiamme myös työyhteisön sisällä. Apua tarjotaan ja pyydetään – puolin ja toisin.

2. We create wow

Olemme ylpeitä työyhteisömme monipuolisesta osaamisesta. Kun luovuus ja osaaminen kohtaavat, syntyy uusia ideoita, upeita teknisiä ratkaisuja ja onnistuneita kampanjoita.

3. We go beyond

Olemme sitoutuneita yhteiseen tekemiseen ja positiivisen asiakaskokemuksen luomiseen. Arvokkuus, ylpeys ja kunnioitus näkyvät tavassa, jolla käsittelemme asiakkaan työtä.

4. We know our game

Tunnemme alamme pelikentän ja sen säännöt. Otamme työssämme huomioon kaikki muuttujat ja valmistaudumme tuleviin siirtoihin edelläkävijän tavoin.

Saara Parikka
Olen liiketoiminnan kehittämiseen erikoistunut strategi ja työnkuvaani kuuluu sekä asiakkaidemme markkinointiekosysteemeihin liittyvät asiat että oman yrityksemme kehittäminen. Yrityskulttuurilla on valtava vaikutus asiakaskokemukseen, ja juuri siitä haluan kirjoittaa. Minun hommani on ylläpitää ja vaalia ID BBN:n omaa, varsin erinomaista, yrityskulttuuria ja varmistaa sen näkyvyys asiakkaille. Strategi kun olen, pääsen toteuttamaan erityyppisiä strategioita myös kotona – ainakin yrittäessäni saada lapseni pukemaan housut tarhaan tai syömään jotain terveellistä... mutta se onkin jo toinen tarina. Cassius Clayta alias Muhammad Alia mukaillen: I want to make the days count and not count the days.

Search