Hyppää sisältöön

Asiakkaat haluavat vastauksia heti – online

helmikuu 8, 2021
Timo Kruskopf

Meillä on yhä vähemmän aikaa tehdä asioita. Nopeat syövät hitaat alalla, jos toisellakin. Miten tämä vaikuttaa markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten työhön?

Käsittelen kolmiosaisessa blogisarjassani aikaa. Miten prosessien jatkuva nopeutuminen ja aikaikkunoiden kutistuminen näkyvät alallamme? Tarkastelen sarjan ensimmäisessä kirjoituksessa ulkoisia vaikuttimia ja niistä syntyviä trendejä.

Trendi 1. Asiat pitää saada eteenpäin heti. Kaikki hidasteet on poistettava idean, ratkaisun ja toteutuksen väliltä. Ensimmäisiä mittaustuloksia odotetaan jo tuntien sisällä markkinointiohjelman aloituksesta.

Trendi 2. Asiakastiedon hakeminen eri järjestelmistä hidastaa prosesseja, ja hidasteista tulee päästä eroon. Asiakas olettaa, että myyjä tietää, mitä hän on aikaisemmin ostanut ja mitä hän on nyt hakemassa. Hän myös osaa odottaa, että palveluntarjoaja lupaa toimittaa hyödykkeen tai palvelun välittömästi, entistä paremmilla ehdoilla. Siksi master data, data laket ja customer data platformit ovat nyt entistä tärkeämmässä roolissa.

Trendi 3. Kaikki data, mitä yritys on kerännyt kellareihinsa ja pilviin, pitää muuttaa dynaamisesti hyödynnettäväksi raaka-aineeksi saumattoman asiakaskokemuksen hengessä. Tähän kannattaa tarttua saman tien, sillä kilpailijasi tekee niin kuitenkin.

Trendi 4. Aikaikkunan pienentyessä myös etäisyydet kutistuvat. ON24 – yksi yleisimmistä webinaaripalveluista – raportoi 170 % kasvulukuja pandemian aikana. Ennen videoneuvotteluja käytti vain 20 % yrityksistä, nyt luku on 90 %.

Trendi 5. Enää ei ole väliä missä toimintaasi harjoitat, kasvokkain et kuitenkaan voi asiakkaitasi tavata. Palvelut hankitaan kesämökin pöydän ääressä istuen sellaiselta toimittajalta, joka ahkeroi toisella mökkipaikkakunnalla tai oman asunnon saunaan rakennetussa toimistossa. Varmaa on, etteivät fyysiset messut ja seminaarit palaa enää koskaan entiseen rooliinsa. Tapahtumista tulee monikanavaisia.

Trendi 6. Digitaalinen transformaatio siirtyi pakon sanelemana visioista ja suunnittelupöydiltä suoraan toteutukseen. Myynnin etätapaamiset löivät itsensä kerralla läpi – ja aivan uusilla tehokkuusluvuilla!

Trendi 7. Markkinoinnin henkilöstökustannuksia leikataan ja automaatioon investoidaan. Kuljetuspalveluista tuttu läpinäkyvyys laajenee koskemaan koko toimitusketjua ja siitä edelleen valmistusta ja suunnittelua. Prosessit yhdistyvät ja yhtenäistyvät, koska ihmisillä ei ole aikaa kaivaa tietoa monista eri lähteistä ja kysellä.

Trendi 8. Työ- ja vapaa-aikaa ei voi erottaa toisistaan. Click online.

Timo Kruskopf
Yritykset eivät osta mitään. Ihmiset ostavat. Aina. Ainoa haasteesi markkinoijana ja myyjänä on tietää, miksi ja milloin ihminen haluaa ostaa ja millä perusteilla hän valintansa tekee. Jopa atomivoimalatoimittaja valitaan, tai jätetään valitsematta, tunneperustein. Miksi siis ei pienempiä hankintoja. Maaliviivalla voittaja on se, johon luotetaan ja uskotaan eniten – tehdään kauppa, joka tuntuu parhaimmalta ratkaisulta. Timo kehittää ratkaisuja, joilla yritys voi hankkia lisää asiakkaita ja pitää ne. Muun ajan hän on mieluusti golfkentällä tai syventyy tiedekirjallisuuteen.

Search