Hyppää sisältöön

Hyvän markkinointikumppanuuden askelmerkit

helmikuu 8, 2021
Eija Väliranta

Kaikkea osaamista harvoin löytyy yhden yrityksen sisältä. Siksi on kannattavaa ja luontevaa verkostoitua sopivien partnereiden kanssa.

Vuoden 2021 ensimmäisillä B2B-myyttikesteillä aiheena oli kumppanuus markkinoinnin suunnittelussa. Asiantuntijavieraanamme oli Saija Korppi, joka kertoi miten Roche Diagnostics Oy:ssä kumppanuutta ja verkostoistumista hyödynnetään.

–      Perustimme asiakaskokemustiimimme reilut kaksi vuotta sitten. Silloin meidän täytyi todella tarkasti miettiä, mitä asiakaskokemus meillä tarkoittaa ja minkälainen sen arvontuotto ja vaikuttavuus on. CX näkyy viivan alla, siksi siihen on tärkeää kiinnittää huomiota, Korppi kertoo.

Kun asiakaskokemusta lähdetään parantamaan ja edistämään strategisella tasolla, se muuttuu sattumanvaraisesta hallituksi ja halutunlaiseksi.

–      Tiimissämme on neljä henkilöä, mutta Customer Experience on tietenkin koko organisaation asia. Siksi yrityksessämme jokaisen työntekijän tulee tietää, minkälaisia tunnetiloja haluamme kussakin kosketuspisteessä herättää.

Parhaimmillaan CX parantaa yhteistyötä ja edistää kumppanuuksia niin organisaation sisällä kuin sen ulkopuolellakin. Asiakaskokemus ei voi olla vain yhden tiimin vastuulla, vaan sen tulee olla holistisesti läsnä kaikkialla. Markkinointi, myynti, huolto, asiakaspalvelu ja -tuki muodostavat kokonaisuuden, jolla Customer Experience rakennetaan – yhdessä.

–      Kaikkea osaamista harvoin löytyy talon sisältä, jolloin on luontevaa verkostoitua sopivien partnereiden kanssa, Korppi sanoo.

Muutos on uusi normaali

Roche Diagnostics Oy:ssä visio ja tavoitteet määritellään pitkällä tähtäimellä, mutta operatiivinen tekeminen on jatkuvassa muutoksessa.

–      Nopea reagointi muutoksiin ja valmius muuttaa suunniteltua ovat oleellisia ominaisuuksia menestymisen kannalta. Kyky ja taito toimia agilesti on tätä päivää, Korppi korostaa.

Tutkimukset osoittavat, että agilen suunnittelumallin käyttäjillä on huomattavasti vähemmän ongelmia teknologioiden käyttöönotossa ja hyödyntämisessä kuin perinteisten suunnittelumallien käyttäjillä.

–      Hyödynnämme Rochen markkinoinnissa useita alustoja ja ohjelmia. Kaiken muun muutoksen keskellä myös näistä useat vaihtuivat viime vuoden aikana ja uuden oppiminen oli välttämätöntä. Osaava kumppani ja agilen työtavan edut korostuvat tällaisissa tilanteissa, Korppi sanoo.

Saijan vinkit

Panosta hyvään asiakaskokemukseen ja tee sen eteen jatkuvasti töitä.

Asiakaskokemuksen kehittämiseen kannattaa suhtautua ikuisuusprojektina. Aina kun kuvittelet saavuttaneesi hyvän aseman, myös asiakkaan odotukset ovat muuttuneet ja kasvaneet.

Ole itsellesi armollinen ja nauti matkasta. Matka kannattaa tehdä sellaiseksi, että siitä pystyy oikeasti nauttimaan ja sitä pystyy datan avulla viemään oikeaan suuntaan.

Verkostoituminen on kaiken A ja O. Rakenna siis ympärillesi ammattilaisverkosto, jossa voit vaihtaa mielipiteitä ja kuulet uusia näkemyksiä. Näin opit, miten muissa yrityksissä tehdään asioita.

Muista jatkuva oppiminen ja kehittyminen. Kehitä omaa tiimiäsi ja sen osaamista. Maailma muuttuu ympärillä, alustat muuttuvat, teknologia kehittyy ja datan käytettävyys muuttuu. Oppimisessakin kannattaa olla armollinen ja priorisoida, mitä haluaa oppia missäkin vaiheessa ja mitä kannattaa ostaa kumppanilta. Anna itsellesi ja omalle kehittymisellesi aikaa.

Luo visio ja tiekartta kohti visiota ja tee systemaattisesti töitä niiden eteen. Muista, että matkan suunta voi muuttua. Jos näin käy, kannattaa rohkeasti ja uteliaasti lähteä uuteen suuntaan.

Opi epäonnistumisesta, äläkä lannistu.

Katso webinaaritallenne

Eija Väliranta

Search