Hyppää sisältöön

Henkilöstön osallistuminen strategiatyöhön on onnistuneen fuusion edellytys

18 helmikuun, 2022
Susanna Juusti

Koko ID BBN:n henkilökunta osallistui yrityksen ylimmän tason strategiatyöhön viime keväänä. Nyt työ kantaa hedelmää – huolella tehty strategiatyö vauhdittaa ID BBN:n ja Luxus Worldwiden fuusiota.

Vuosi sitten ID BBN:n johtoryhmä päätti uudistaa strategian laadinnan metodeja ja päästä tavoitteisiinsa selkeän tiekartan avulla. Pandemia oli pitänyt ihmiset etätyössä jo pitkään, joten johtoryhmämme halusi koota henkilöstön yhteisen asian äärelle ja vaalia samalla yhteisöllisyyttä.

ID BBN:ssä ei johdeta ylhäältä yksisuuntaisesti – johtoryhmässämme on huomattu, että ihmiset löytävät parhaiten itse vastauksia, kun heille annetaan tilaa etsiä niitä. Siksi halusimme osallistaa henkilöstöä strategiatyössämme – yhteinen prosessi palvelee niin tiimiytymistä kuin kehitystyötä. Viisaus ei asu yhdessä päässä tai yhdessä joryssä.

Jaettu strategiatyö näkyy nyt ID BBN:ssä monella tavalla. Osallistaminen on tuonut tiimit lähemmäs toisiaan samalla kun se on sitouttanut kysyttyjä huippuosaajia yritykseen – työntekijät arvostavat mahdollisuutta vaikuttaa yrityksen kehitykseen. Strategia, visio ja kasvu muodostavat nyt konkreettisen, yhteisen projektin.

Tammikuussa 2022 toteutimme työyhteisöviremittauksen, ja sen tuloksissa yhdessä tehty strategiatyö näkyy myös. Pisteet ovat nousseet selvästi seuraavilla osa-alueilla: yrityksen visio ja strategia on kommunikoitu selkeästi johdon toimesta sekä yrityksessä kannustetaan yhteistyöhön ja tietojen jakamiseen.

Yhdessä tehty strategiatyö teki myös näkyväksi siilot ja sen, että siiloutumisen välttäminen vaatii aktiivista työtä ja ihmisten tuomista yhteisen asian äärelle. Kehityssuunnitelmien tekemisessä ja prosessien työstämisessä sekoitettiin tietoisesti ihmisiä eri tiimeihin.

Fuusiotyötä yhdessä

Ystävänpäivänä kerroimme, että ID BBN:n ja Luxus Worldwide yhdistyvät. Fuusio on luonnollinen jatke jo kuusi vuotta jatkuneelle yhteistyöllemme.

Molempien yritysten työntekijät ovat alusta asti olleet mukana yhdistymisprosessissa. Dialogia on käyty yhteisissä hybridipalavereissa ja verkkoalustalla, jossa yritysten työntekijät ovat osallistuneet keskusteluun ja ideointiin. Lisäksi moni on mukana uutta yhtiötä rakentavissa työryhmissä.

Howspace on toiminut erinomaisena yhteistyöalustana, ja tähän mennessä henkilöstö on vieraillut siellä jo yli 10 000 kertaa. Parhaillaan tiimit pohtivat johtajuutta – mitä leadership meille tarkoittaa ja millaista johtajuutta menestyvä yritys tarvitsee.

Yhteistyöprojektien myötä on käynyt selväksi, että jaamme yhteisen ajattelutavan ja toimimme yhteisten arvojen pohjalta. Haluamme, että yhdistyminen on toimiva yhtälö ihmisten, kulttuurin, liiketoiminnan ja asiakkaidemme kannalta. Tavoitteenamme on olla yksi suosituimmista työpaikoista markkinoinnin ammattilaisten keskuudessa.

 

Ihmislähtöisen yhteistyökulttuurin rakentamiseen erikoistunut Humap toimii strategia- ja fuusiotyömme kumppanina. Lue, kuinka Humap auttaa yrityksiä menestymään.

Digitaalisen B2B-markkinoinnin ja markkinoinnin automaation asiantuntija ID BBN ja markkinointiteknologian ja digitaalisen suunnittelun asiantuntija Luxus Worldwide yhdistyvät. Yhdistyminen kiihdyttää jo kansainvälisesti toimivien toimistojen kasvua ja kansainvälistymistä, ja uusi yritys (ID-LUXUS, markkinointinimi 1.5.2022 asti) haluaa harpata Euroopan datavetoisten markkinointitoimistojen kärkikastiin. Uuden yrityksen liikevaihto on 12 miljoonaa euroa, ja se työllistää yli 100 henkilöä. Yrityksen toimitusjohtajana tulee toimimaan Pasi Voho, Luxus Worldwiden nykyinen toimitusjohtaja. Timo Kruskopf, ID BBN:n toimitusjohtaja, siirtyy hallituksen puheenjohtajaksi. Lue uutinen etusivultamme.

 

Susanna Juusti
Susanna on yksi ID BBN:n perustajista. Hän rakastaa hyvää markkinointia ja tietää miten sitä tehdään. ”Minusta hyvän markkinoinnin määritelmä on yksinkertainen: se tukee myyntiä, eli sillä tehdään rahaa.” Susanna on markkinointialan edelläkävijä ja asiantuntija. Hänen blogistaan saat vinkkejä siihen, kuinka markkinoinnista otetaan kaikki tehot irti.

Search