Hyppää sisältöön

Katsaus Insights Dayn antiin – poimi asiantuntijoiden parhaat vinkit

kesäkuu 30, 2021
ID BBN

Kesäkuun alussa järjestetty virtuaalitapahtuma Insights Day 2021 keskittyi juuri siihen dataan, analytiikkaan, koneoppimiseen, tekoälyyn ja digitaaliseen transformaatioon, jota menestyvässä liiketoiminnassa tarvitaan. Palataan hetkeksi asiantuntijavieraidemme esityksiin.

 

Miten sadan nettisivuston tilkkutäkki pyöräytetään hallitusti seitsemän sivuston ekosysteemiksi?

CODE: Customer-Oriented  Digital  Ecosystem
Gudmund Semb, Chief Marketing & Communications Officer, MANN+HUMMEL

Gudmund Semb aloitti filtteröintiratkaisuja tarjoavan MANN+HUMMEL-yrityksen markkinointi- ja viestintäjohtajana reilu vuosi sitten, tehtävänään yhdistää ja yhtenäistää 14 eri brändin ja yli sadan nettisivuston muodostama kokonaisuus.

– MANN+HUMMEL toimii kolmella eri liiketoimintasektorilla. Tarjoamme filttereitä autoteollisuuden ja kuljetusalan tarpeisiin, Life Science -yrityksille ja erilaisiin ympäristöratkaisuihin.

MANN+HUMMEL operoi yli 30 maassa, sillä on yli 80 toimipistettä ja 21 480 työntekijää. Vuosien saatossa yrityksen digitaalinen toimintaympäristö oli orgaanisesti kasvanut siellä täällä siten, että sivustot eivät enää olleet yhteydessä toisiinsa. Hajallaan olevaa, yli sadan nettisivuston kokonaisuutta oli hankalaa ja kallista hallita. Sellainen ympäristö on aina myös tehoton ja haavoittuva. Sivustoilta kertyvää dataa ei saatu yhteiseen käyttöön, joten arvokkaan tiedon hyödyntäminen jäi vähäiseksi. Lisäksi sadan erillisen sivuston tietoturvasta huolehtiminen oli kallista ja epävarmaa.

– Ymmärsimme, että meidän tulee siirtyä keskitetympään malliin. CODE eli Customer-Oriented Digital Ecosystem rakennettiin vastaamaan näitä tarpeita, Semb sanoo.

Askeleen edellä asiakasta

Asiakaslähtöinen lähestymistapa oli projektin suunnittelussa kaiken A ja O. Semb mietti tiimeineen, mitä MANN+HUMMELin asiakkaat haluavat ja miten ja missä yritys tavoittaa asiakkaansa parhaiten.

– Asiakkaan matkaa voi verrata flirttailuun. Jos niissä haluaa onnistua, täytyy osata tarkkailla, kuunnella, analysoida, lähestyä, etsiä kontakteja ja olla kiinnostava ja relevatti.

Asiakkaiden lisäksi ekosysteemin tuli palvella yrityksen kaikkia liiketoimintayksiköitä keskitetysti. Data tuli saada yhteiseen, tehokkaaseen käyttöön siten, että myynti ja markkinointi pysyivät asiakkaan matkalla askeleen edellä asiakasta.

Katso, miten CODE eli Customer-Oriented Digital Ecosystem rakennettiin. Löydät kolmen askeleen esittelyn kohdasta 7:01.

MANN+HUMMELin Customer-Oriented Digital Ecosystemin yhteydessä ei enää voida puhua pelkästä nettisivustosta. CODE on koko yritystä palveleva, keskitetty digitaalinen ohjelma, centralized program.

– Uskon, ettemme enää puhu verkkosivustoista parin vuoden päästä. Sen sijaan puhumme yksilöllisistä alustoista, joita tekoäly ohjaa.

Katso kohdasta 10.55, miten CODEa kehitetään seuraavaksi.

 

Hyppy uuteen vaatii aina uskallusta

S-ryhmän muutosmatka kohti kasvuun tähtäävää digitaalista markkinointia
Johanna Koskela, Marketing Automation and​ Growth Marketing Lead​, SOK​

Miten toimia asiakaskeskeisemmin? Minkälaisella digitaalisella markkinoinnilla kasvatetaan liiketoimintaa? Näitä kysymyksiä Johanna Koskela pohti aloittaessaan SOK:lla kaksi ja puoli vuotta sitten.

– Tiesin, että kasvumarkkinointi on se tapa, jolla saamme liiketoimintaa kasvatettua, tiimien toimintaa tehostettua ja mediainvestointeja optimoitua, Johanna kertoo.

SOK:n muutosprosessia viitottivat seuraavat ideat:

  1. Tuodaan kampanjatekemisen rinnalle jatkuvat, automatisoidut markkinointiohjelmat.

  2. Eri osaamisalueiden asiantuntijoista kootut kasvutiimit toteuttavat markkinointiohjelmia.

  3. Moniosaajatiimi ratkoo yhdessä haasteita ja tuottaa liiketoiminnoille tuloksia kokeilukeskeisellä ja ketterällä toimintatavalla.

  4. Kasvumarkkinoinnin keinot ovat keskeisessä roolissa markkinointiohjelmien suunnittelussa, toteutuksessa ja optimoinnissa.

– Hyppy uuteen vaatii aina uskallusta. Tärkeintä on ryhtyminen, Johanna sanoo.

SOK:n kasvuun tähtäävän digitaalisen markkinoinnin muutosmatka oli monivaiheinen. Katso kohdasta 5.35 edellytykset kasvumarkkinoinnin implementointiin ja vaiheet, jotka S-ryhmä kävi läpi muutosmatkallaan.

Mitä seuraavaksi?

– Keskitymme lähitulevaisuudessa tiimien hyvien käytäntöjen skaalaamiseen, osaamisen kehittämiseen (dataohjautuva kasvumarkkinointi) ja digitaalisen markkinoinnin tarkemman tason prosessin määrittämiseen ja implementointiin, Johanna paljastaa.

 

Voiko markkinointia tehdä tieteen keinoin?

Run modern marketing operations with an extreme data drive 
Jaime López, General Manager, Marketing Operations and Digital Acceleration, Wärtsilä

Jaime Lópezin tavoitteena on muuttaa markkinointia siten, että taiteesta tulee tiedettä. Tieteen tekeminen vaatii toistettavuutta, todennettavuutta ja mitattavuutta. Lisäksi tutkittavan asian tulee kestää kriittistä, dataan perustuvaa tarkastelua.

Miten Wärtsilä on muuttanut markkinointioperaatioitaan viimeisen kolmen vuoden aikana? Katso kohdasta 9:28.

 

Haluatko katsoa kaikki Insights Dayn esitykset?

Löydät puheenvuorot tapahtumasivultamme.

 

Buukkaa vartin pikatreffit Matin kanssa!

Matti Aalto-Setälä

Herättikö Insights Day kysymyksiä tai saitko uuden idean, jota haluat sparrailla Matti Aalto-Setälän kanssa? Varaa vartin pikatreffit. No strings attached!

Buukkaa pikatreffit Matin kalenterista

 

ID BBN
ID BBN on Pohjoismaiden johtava automaatioasiantuntija ja asiakaskokemuksen kehittäjä.

Search