Hyppää sisältöön

Kesälomalla opiskelu – stressin tuottaja vai poistaja?

elokuu 6, 2021
Susanna Juusti

Keskustelimme kevään 2021 aikana ID BBN:n johtoryhmässä paljon siitä, mihin toimialamme on menossa ja millaisia palveluja asiakkaamme meiltä jatkossa haluavat. Pinnalla oli myös se, miten töitä tehdään tulevaisuudessa ja millaisia asioita meidän kaikkien tulee oppia ja omaksua.

Lähdimme keskusteluidemme innoittamana työstämään ID BBN:n uutta strategiaa yhdessä koko henkilöstön kanssa Humap Consultation Oy:n Terhikin ja Piian johdatuksella. Yhteistyöstä rakentui aivan huikea prosessi, jonka aikana rakensimme toimintasuunnitelmat lyhyelle ja vähän pidemmälle aikavälille.

Strategia kiteytyi kolmeen avainalueeseen:

  1. Konsulteillamme on kyky rakentaa kumppanuutta tarvelähtöisesti
  2. Analytiikan hyödyntäminen asiakkaan parhaaksi
  3. Yhdessä oppivan kulttuurin rakentaminen

Totesimme myös, että data ja analytiikka ovat osa jokaisen työtä ja voittajatiimi rakennetaan uutta oppimalla.

Kuuden viikon tehokoulutus

Kuten usein elämässä, auringonpilkut menevät linjaan ja samaan aikaan tapahtuu samaan suuntaan vieviä asioita. Tähän yhdessä tekemisen virtaan löytyi Growth Triben järjestämä kuuden viikon tehokoulutus ”Rethink Business – Lead Differently”, joka starttasi kesäkuun alussa ja jatkui heinäkuulle. Ensimmäistä kertaa järjestetyn koulutuksen keskeisiä teemoja olivat muun muassa growth mindset, data literacy, experimentation, continuous learning ja antifragility.

Lähdimme strategiaprosessin innoittamana mukaan koulutukseen isolla tiimillä, tavoitteenamme uusien toimintamallien tehokas jalkauttaminen syksyn aikana.

Myönnettäköön tässä vaiheessa, että kesäkuun kiireiden keskellä alkoi ahdistaa ja homma ei meinannut edetä. Jäin heti alkuun aikatauluissa jälkeen, viikkotehtävät kasautuivat ja oppimisalustan ”completed”-kohdat ammottivat tyhjyyttään. Vaikka jo ensimmäisen opetusvideon aikana huomasin, että sisältö on todella mielenkiintoista ja materiaalit laadukkaita, aikaa ja energiaa ei tahtonut riittää paneutumiseen. Loman kynnyksellä olkapäällä istui iso apina muistutellen tekemättömistä opinnoista.

Tuumasta toimeen

Ensimmäisen levätyn lomaviikon jälkeen homma lähti rullaamaan, ja huomasin istuvani kesämökin terassilla kuulokkeet päässä katsomassa videoita, työstämässä tehtäviä ja lukemassa artikkeleita. Tunti toisensa jälkeen. Aihe vei mukanaan, ja mitä pidemmälle kurssi eteni, sitä paremmin kokonaisuus alkoi hahmottua ja myös se, mitä mahdollisuuksia meillä on täysin uudenlaisten työskentelymallien rakentamiseen. Ahaa-elämykset seurasivat toisiaan, ja tehtävien avulla rakentui kattava malli ja valmiit suunnitelmat siihen, miten tiimi kannattaa uudistaa ja mihin jatkossa kannattaa keskittyä.

Kaiken perustana on tietenkin data ja sen hyödyntäminen. Päätöksiä ei perusteta mutuun, eikä edes kokemukseen, vaan ainoastaan dataan. Minuun kolahti myös käsite HIPPO eli Highest Paid Person’s Opinion, joka valitettavan usein ratkaisee, tehdäänkö A vai B. Ja se, että uuden oppimista edeltää poisoppiminen, eli jostain pitää päästää irti, jotta jotain voidaan tuoda tilalle.

Kyllä kannatti

Kurssi meni läpi ja sain sertifikaatin, josta olen tietenkin erittäin ylpeä. Nyt, elokuun ja arjen alkaessa olen huomannut, että sertifikaatin lisäksi olen saanut kurssilta lukuisia hyviä malleja ja työpohjia, uusia ajatuksia ja intoa uuteen. Yksi kurssin tärkeimmistä opeista oli se, ettei paras tiimi rakennu vaihtamalla ihmisiä, vaan kehittämällä nykyistä ja opettelemalla aktiivisesti uutta.

Vastaus otsikkoni kysymykseen: Ainakin kesällä 2021 opiskelu oli minulle stressin poistaja. Se antoi minulle uutta ajateltavaa ja intoa, jonka avulla on ilo tarttua syksyn haasteisiin.

Susanna Juusti
Susanna rakastaa hyvää markkinointia. Hänelle hyvän markkinoinnin määritelmä on yksinkertainen: se tukee myyntiä, eli sillä tehdään rahaa. Susanna tietää, miten se onnistuu parhaiten. Susanna on yksi ID BBN:n perustajista, ja hän luotsaa kokemuksella ja kovalla draivilla asiakkaitaan ja firman tiimiä tuottamaan toimivia kampanjoita. Hänen blogistaan saat vinkkejä ja näkemystä siihen, kuinka markkinoinnista otetaan kaikki tehot irti.

Search