Hyppää sisältöön

Markkinointiautomaation askelmerkit – tuskasta tuloksiin

marraskuu 9, 2020
Niina Sariola

B2B-myyttikestiblogi

Myytti: Kun järjestelmä on pystyssä, kaikki on valmista.

Ihan näin se ei ole. Markkinointiautomaatio on jatkuvasti kehittyvä hanke, joka ei varmasti koskaan tule aivan valmiiksi.

Olen huomannut, että markkinointiautomaation käyttäjissä herää melko pian – ehkä noin vuosi järjestelmän käyttöönoton jälkeen – tietynlainen tuska. Koetaan riittämättömyyden tunnetta ja ahdistusta siitä, että järjestelmää ei ole saatu riittävän tehokkaaseen käyttöön. ”Ei meillä oikein osata käyttää tätä, uutiskirjeitä tässä vain lähetellään” on aika tyypillinen toteamus. Organisaation sisäisten prosessien muuttaminen voi tuntua ylivoimaisen hankalalta.

Pää pystyyn. Markkinointiautomaatioon pitää ehdottomasti suhtautua ennemmin muutaman vuoden projektina kuin kertarykäisynä. On tietenkin tärkeää saada tuloksia ja onnistumisia heti alusta lähtien, mutta toisaalta on ymmärrettävä se, että parhaat onnistujat ovat tehneet pitkäjänteistä työtä vuosikausia. Tämä vuosien työ pitää vain pilkkoa pienemmiksi projekteiksi. Vaikkapa seuraavalla tavalla.

Noviisit:

Järjestelmä käyttöön

Pidetään tarvittavat strategiset koulutukset ja järjestelmän käyttökoulutukset, luodaan ensimmäiset automatisoidut ohjelmat ja uutiskirjeprosessi, tehdään tärkeimmät integraatiot verkkosivuihin ja CRM-järjestelmään.

Perustaitajat:

Asiakkaan matka kartalle

Määritellään asiakaspersoonat ja asiakaspolut. Aloitetaan liidigenerointi hyödyntämällä gated content -materiaaleja, integroidaan tarvittavat lomakkeet ja markkinointia tukevat järjestelmät: webinaarijärjestelmä, tapahtumanhallintajärjestelmät, asiakastyytyväisyystutkimus, extranet, CRM-integraation laajentaminen.

Konkarit:

Dataymmärrys kasvuun

Syvennetään datan analysointia ja dataan perustuvaa markkinoinnin ohjausta. Kohdennetaan ja personoidaan yhä tarkemmin datan perusteella ja yhdistetään eri kanavista saatavaa dataa päätöksenteon tueksi. Varmistetaan datan avulla, että markkinoinnin toimenpiteet ovat linjassa liiketoiminnan tavoitteiden kanssa.

Gurut:

Ennustava markkinointi haltuun

Otetaan käyttöön dataan ja koneoppimiseen perustuva prediktiivinen markkinointi. Analytiikan avulla mallinnetaan, millaiset toimenpiteet todennäköisemmin johtavat haluttuun lopputulokseen ja miten asiakas tulee todennäköisimmin käyttäytymään.

Esimerkki-roadmap:

 

Neljä vinkkiä

Jos mietit markkinoinnin automaatioon siirtymistä tai sen käytön tehostamista:

1.    Valitse hyvä automaatiokumppani.

2.    Osallista ja sitouta koko asiakkuusorganisaatio.

3.    Asetu asiakkaan saappaisiin ja mieti, miten tuet asiakasta ostopolulla.

4.    Aseta lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteet ja suunnittele roadmap niiden saavuttamiseksi.

 

 

Blogikirjoitus on osa B2B-myyttikestejä. Pääset illmoittautumaan B2B-myyttikestien webinaareihin tai katsomaan tallenteita täällä. Syynissä someen, hakukoneisiin, dataan, asiakasymmärrykseen, luovuuteen ja markkinoinnin automaatioon ja -teknologiaan liitetyt myytit.

Niina Sariola
Niina on markkinoinnin automaatioon erikoistunut projektipäällikkö, joka hallitsee suvereenisti niin liiketoiminnan kehittämisen kuin dataan perustuvan asiakasviestinnän. Niinalla on 20 vuoden kokemus markkinoinnista, digitaalisten palvelujen kehittämisestä sekä digitaalisten strategioiden ja markkinointiteknologiaa vaativien ratkaisujen toteuttamisesta.

Search