Hyppää sisältöön

Mitä markkinoinnissa tapahtuu 2022?

22 joulukuun, 2021
Timo Kruskopf

Minulta alettiin jo marraskuun puolella kysellä ennusteita tulevan vuoden markkinoinnin trendeistä. Mietin tovin, onko minulla povaamiseen tarvittavia henkisiä lihaksia. Sain uskoa itseeni, kun tarkastelin menneitä ja huomasin, että aika moni asia on edennyt viime vuosina juuri siihen suuntaan kuin olin alun perin olettanutkin.

Otin esille kirjoitukseni viiden vuoden takaa. Silloin laadin ennusteita vuodelle 2018. Tarkastellaanpa, miten moni ennustus on osunut oikeaan.


Trendiennustus 1:

”Sinusta tulee osa markkinoinnin Big Dataa ja oman datan käyttö markkinoinnissa lisääntyy.”

Osuinko oikeaan 2018?

Ennusteestani löytyy totuuden siemen – aikaa ennusteen toteutumiseen kului kuitenkin melkoisesti enemmän kuin vuosi. Nyt dataohjattu markkinointi on valtavirtaa ja kuuluu menestyvien yritysten reseptiin.


Trendiennustus 2:

”Teknologiat ottavat hoitaakseen luovat rutiinit.”

Osuinko oikeaan?

Luovuuden avulla pyritään yleensä vaikuttamaan vastaanottajan tunteisiin ja personoimaan viestiä. Euroopan Unioni laatii parhaillaan asetuksia, joilla personointia pyritään rajoittamaan, sillä Amazon, Google, Facebook ja muut suuret tekijät ovat siinä jo aivan liian taitavia.


Trendiennustus 3:

”Agiili organisaatio ja teknologian eksponentiaalinen kehitys.”

Osuinko oikeaan?

Markkinointia tehdään agiilisti yrityksille, jotka ovat antifragiileja. Moniosaajatiimit yhdistävät data-analytiikan, uusimmat kanavatyökalut ja nopean oppimisen menetelmät. Testaus ja tuotanto tapahtuvat samanaikaisesti.


Trendiennustus 4:

”Opit ymmärtämään, mitä Account Based Marketing todella tarkoittaa.”

Osuinko oikeaan?

B2B-markkinoinnissa ABM on muuttunut tiettyjen toimijoiden perustyökaluksi. Pikemminkin on kyseessä toimintatapa, jossa markkinointi ja myynti ovat yhdistäneet tekemisensä yhdeksi tehotiimiksi.


Trendiennustus 5:

”Merkityksellinen sisältö voittaa markkinointisisällön.”

Osuinko oikeaan?

Ei mene enää päivääkään, etteikö joku kyselisi tarinankerronnan perään. Osallistava sisältö rakentaa pitkäjänteistä suhdetta brändin ja asiakkaan välille.

Miten povaaminen meni noin niin kuin omasta mielestä?

Retrospektiivisesti sanoisin, että ennusteni näyttävät menneen noin 78 prosenttisesti kohdalleen. Tilastollisesti riittävä tulos, jonka kannustamana uskallan jatkaa povaajan toimessa.


Tätä en nähnyt ennalta

Covidin aiheuttama työelämän muutos oli ilmiö, jota ”todelliset” ennustajatkaan eivät osanneet kuvitella. Etätyöhön siirryttiin vauhdilla ja jopa face-to-face-myynti oli yhtäkkiä mahdollista teamsien ja zoomien avulla. Yllättävää kyllä ­­– tulokset eivät ole olleet huonoja – päin vastoin.


Mitä tapahtuu vuonna 2022?

Etätyö on tuonut mukanaan hybriditapahtumien trendin, josta muovautuu todellisen kasvun siemeniä myös muille markkinoinnin osa-alueille. Kohta toisella puolella maailmaa järjestettäviin tapahtumiin osallistutaan virtuaalilasien avulla. Kasvaa uusi VR-markkinoinnin kategoria, joka myy luksusautoja, maansiirtokoneita ja muita B2B-markkinoiden investointihyödykkeitä.

Growth Marketing – kasvumarkkinointi – on muovannut alaa jo muutaman vuoden. Testaa ja toteuta -trendi on ymmärrettävä, koska uusista teknologioista ja kanavista ei ehdi kertyä riittävästi dataa, kun pitää jo siirtyä seuraavaan vaiheeseen. Ehdoton NO kvartaalin yli meneville piloteille ja YES keveille testeille, joista on tuloksia nähtävissä muutaman viikon frekvenssillä. Kun kasvumarkkinointiin yhdistetään myynti, syntyy Revenue Marketing. Vihdoinkin on näkymä tuloksentekokykyyn, ja markkinointi muuttuu kuluyksiköstä tuottoyksiköksi.

Humaanit teot tulevat osaksi markkinoinnin sisältöä. Työntekijät kokevat tärkeänä, että yrityksen arvomaailmaan kuuluu myös hyvän tekeminen, niin ympäristölle kuin ihmisille. Deloitten arvio on, että työmotivaation kerroin on 2,6 humaanin yrityksen hyväksi.

Vaihtoehtoisen totuuden ilmiöstä syntyi myös vahva vastareaktio: markkinoinnin sisältöihinkin vaaditaan vahvistettua totuutta. Faktantarkastus laajenee yritysten myyntiväitteisiin.  Uskottavuudesta tulee kilpailukeino, jossa ylisanat on puettava luotettujen vaikuttajien sanomiksi. Influencer Marketing lisääntyy ja siitä tulee yhä tärkeämpää.

Asiakaskokemusta unohtamatta, hyvää markkinoinnin vuotta 2022!

Timo's signature

Timo Kruskopf

 

Timo Kruskopf
”Yritykset eivät osta mitään. Ihmiset ostavat. Aina. Ainoa haasteesi markkinoijana ja myyjänä on tietää, miksi ja milloin ihminen haluaa ostaa ja millä perusteilla hän valintansa tekee. Jopa atomivoimalatoimittaja valitaan, tai jätetään valitsematta, tunneperustein. Miksi siis ei pienempiä hankintoja. Maaliviivalla voittaja on se, johon luotetaan ja uskotaan eniten – tehdään kauppa, joka tuntuu parhaimmalta ratkaisulta.” Timo kehittää ratkaisuja, joilla yritys voi hankkia lisää asiakkaita ja pitää ne. Muun ajan hän on mieluusti golfkentällä tai syventyy tiedekirjallisuuteen.

Search