Hyppää sisältöön

Onko kevään luontoääni muutosvastarinta?

helmikuu 8, 2021
Matti Aalto-Setälä

Suurin osa yrityksistä on muuttanut toimintaansa entistä digitaalisemmaksi kuluneen vuoden aikana, koska muuta vaihtoehtoa ei ole ollut. Minunkin täytyi monen muun asiantuntijan lailla miettiä työni tekemisen tavat uusiksi.

Vuosi 2020 muokkasi arkeani dramaattisesti. Normaalisti tapaan asiakkaita kasvotusten ja suhaan tapaamisissa ja workshopeissa ympäri Suomea, välillä maailmalla. Tykkään suhata. Minusta on todella hauskaa tavata uusia ja vanhoja tuttavuuksia, tutustua kunnolla ja kuunnella ja oppia, mitä milläkin alalla ja missäkin yrityksessä on meneillään. Ja tietenkin miettiä miten meidän tiimimme voisi olla yritysten tavoitteiden saavuttamisessa avuksi.

Välitän työkseni digitalisaation ilosanomaa ja hehkutan asiakkailleni sen suomia mahdollisuuksia. Vuosi sitten minun täytyi tarttua omiin oppeihini toden teolla ja luopua suhaamisesta hetkeksi. Keskustelin menneen vuoden aikana 140 myynti- ja markkinointijohtajan kanssa online ja kehitin kymmenille yrityksille digistrategioita ja digitaalisia myyntitapoja etänä. Haluan jakaa tekemäni havainnot kanssasi.

Suurin osa yrityksistä on muuttanut toimintaansa entistä digitaalisemmaksi, koska muuta vaihtoehtoa ei ole ollut. Jotkut sen sijaan ajattelevat yhä, ettei asioita ole mahdollista tehdä eri tavalla kuin ennen. Se on ollut yllättävää. Tällaiselle yrityksille en povaa helppoa tulevaisuutta.

Muistatteko sen ajan, kun internetin sanottiin olevan ohimenevä muoti-ilmiö? Minä muistan. Noh, tämä muoti-ilmiö on ja pysyy, ja niin pysyy uusi tapa tehdä myyntiä ja markkinointiakin. Sen voin luvata, vaikka muuten tulevaisuuden ennustaminen onkin hankalaa.

Olkoonkin, että tulevaisuuden ennustaminen on hankalaa – me olemme onnistuneet myös siinä. Ryhdyimme ID BBN:ssä nimittäin puhumaan nopeasti muuttuvasta ostokulttuurista jo reilut 10 vuotta sitten. Näytimme asiakkaillemme, kuinka ihmiset tutkivat palveluita ja tuotteita internetissä omin päin ja kuinka he tekevät ostopäätöksiä sitten ihan itsekseen. Sekä B2B- että B2C-puolella. Osoitimme myös, miten näihin ostopolkuihin pääsee vaikuttamaan tilanteessa, jossa myynti ei enää saa potentiaalisia asiakkaita perinteiseen tapaan kiinni.

Kohtaamisten ROI

Kun pandemia iski vuosi sitten, moni perinteisillä keinoilla markkinointia ja myyntiä tekevä yritys oli kovan paikan edessä. Jos ajanmukaisia työkaluja ei ollut hankittu ajoissa, ne täytyi hankkia aikamoisella rytinällä.

Yrityksillä, joiden työkalupakki oli ajanmukainen ja kunnossa jo ennen pandemia-aikaa, on ollut helppo sopeutua muutokseen. Myyntipalavereita voi järjestää useamman per päivä, kun ei tarvitse ajaa Tampereelle tai lentää Düsseldorfiin tai Hong Kongiin. Säästyneet matkustustunnit voi käyttää tehokkaasti muihin työaskareisiin. Koulutukset, tiimipalaverit ja workshopit hoituvat kätevästi verkossa. Se tuo merkittäviä kustannussäästöjä. Toisaalta etäily ja online-työskentely aiheuttavat läheisyysvajetta, joka on paha juttu varsinkin Aasian markkinoilla. Siellä arvostetaan fyysisiä tapaamisia ja aito läsnäolo ja kanssakäyminen ovat erittäin tärkeä osa bisnestä.

Mitäs muuta iloa pandemia-aika ja pakollinen online-elämä on tuonut? No ainakin myynnistä ja markkinoinnista on tullut entistä mitattavampaa – varsinkin niille yrityksille, jotka tekevät myyntiä ja markkinointia suunnitelmallisesti älykkään teknologian avulla. Kohtaamisille ja sen jälkeiselle viestinnälle voidaan määrittää ROI: Katsoiko se tuon webinaarin? Menikö se sen jälkeen tsekkaamaan laskeutumissivun? Mitä se sitten teki?

Toinen positiivinen juttu on se, että yritysten avainhenkilöitä saa ihmeellisen hyvin kiinni, koska he eivät ole kaiken maailman lentokenttäkahviloissa, matkalla johonkin tai palaamassa rättiväsyneenä toiselta puolelta maapalloa. Nyt pystytään rauhassa, ilman pelkoa siitä, että bisnessalaisuudet kantautuisivat kanssamatkustajien korviin, keskustelemaan yritykselle olennaisista asioista.

Monissa yrityksissä tarkastellaan nyt, jääkö hybridimallinen työnteko heille vakituiseksi työtavaksi. Perinteinen ”ysistä viiteen” -toimistoaika on tullut ainakin asiantuntijatyössä tiensä päähän. Menneen vuoden aikana hyväksi todettu hybridityömalli tarjoaa juuri sellaista joustavuutta, jota organisaatiot tarvitsevat pandemian kaltaisissa yllättävissä tilanteissa. Valitettavasti monet yritysjohtajat edelleen kyseenalaistavat uuden työntekomallin ansiot. Se johtuu siitä, että he eivät tiedä, mitä hybridityömalli kokonaisuudessaan tarkoittaa tai että missä, milloin ja miten yrityksen työntekijät tekevät työtään tehokkaimmin.

Jos Hybrid Workforce -aihe kiinnostaa, suosittelen lämpimästi Gartnerin julkaisemaa ajankohtaista artikkelia: Are you a hybrid workforce champion or a laggard?

Matti Aalto-Setälä
Digitalisaation keskipisteessä oleva Matti kirjoittaa näkemyksistään tämän päivän markkinoinnista. Matti auttaa päivätyönään Suomen parhaita yrityksiä modernin markkinoinnin ihmeellisessä maailmassa. Yötyönään hän vetäytyy studioonsa musiikin vielä ihmeellisempään maailmaan. Ennen vanhaan markkinoinnissa ei ollut kyse teknologiasta – eikä ole nytkään. Kaiken keskiössä on asiakas ja hänen tunteensa. Asiakkaiden kokemus on pyhä asia. Previously marketing was not about technology - nor is it today. At the heart of everything is the client and his or hers feelings. The customer's experience is a sacred thing.

Search