Hyppää sisältöön

Ota jatkuva hakukoneoptimointi tavaksi

syyskuu 28, 2020
Janne Lemmetyinen

B2B-myyttikestiblogi

Myytti: Hakukoneoptimointi on kertaluontoinen projekti.

Hakukoneoptimoinnista puhuttiin jokin aika sitten liikaa. Syntyi optimointiähky, jonka seurauksena aiheesta ei yksinkertaisesti jaksettu enää innostua. Moni jopa tyytyi siihen, että sivut ylipäätään olivat löydettävissä.

Olen huomannut, että nykyäänkin hämmästyttävän moni lähestyy hakukoneoptimointia yksittäisenä projektina. Ajatellaan, että jos homma tehdään kerralla hyvin, sitä ei enää sen jälkeen tarvitse miettiä.

Minä neuvoisin tekemään hakukoneoptimointia samoin kuin laitehankintoja: hankinnoista tehdään poistoja, ja kun hankinnan poistot on tehty, on aika tehdä uusia laitehankintoja. Hakukoneoptimointi nimittäin on parhaimmillaan silloin, kun se on jatkuvaa. Voit kirjoittaa mitä parhaimman sisällön ja luoda vetoavat sivut, mutta jos kokonaisuus ei päivity ajan mittaan, se ei myöskään löydy hakutuloksista.

Hyvä käytäntö hakukoneoptimoinnissa on, että tärkeitä sisältöjä päivitetään aika ajoin, puututaan alan ajankohtaisiin ilmiöihin, tarkistetaan linkkien toimivuus ja lisätään tärkeimmille sivuille linkkejä yrityksen muilta sivuilta. Samalla on hyvä pysyä ajan tasalla siinä mitä kilpailijat tekevät.

Kannattaa kiinnittää huomiota myös käyttäjäkokemukseen – löytyykö sivulta selkeä maali ja onko sivu helppokäyttöinen? Latautuuko se nopeasti ja onko sivu mobiiliystävällinen?

Edellä luetellut toimenpiteet kuulostavat haastavilta ja aikaa vieviltä, ja siksi hakukoneoptimointia on helppo ajatella kertaluontoisena projektina.

Haluan murtaa tämän myytin.

Tärkeitä avainsanoja on useimmilla yrityksillä melko vähän. Kun jokaiselle avainsanalle on oma, hyvin optimoitu sivunsa, ja sivujen ylläpidossa on selkeä rutiini, ei hakukoneoptimointi ole työlästä tai vaikeaa.

Sivujen ylläpitoa voi verrata vaikkapa kivijalkamyymälän ylläpitoon – siisti ja ajanmukainen ympäristö pitää sekä nykyiset asiakkaat tyytyväisinä ja houkuttelee uusia.

Vinkit:

1. Tee hakuja yrityksellesi tärkeillä avainsanoilla.

2. Perehdy siihen, mitä kilpailijat tarjoavat ja pyri tarjoamaan enemmän.

3. Selvitä tärkeiden sivujesi koko. Selvitä tekniset seikat, kuten sivulla käytettyjen kuvien koko ja sivun latausaika. Tee parannuksia tarpeen mukaan.

4. Linkitä tärkeimmille sivuillesi suoraan muilta sivuilta ja pyri saamaan linkkejä myös oman sivustosi ulkopuolelta.

5. Päivitä sisältöä säännöllisesti. Muutosten ei tarvitse olla suuria, mutta päivitysten avulla sivu pysyy tuoreena

 

Blogikirjoitus on osa B2B-myyttikestejä. Pääset illmoittautumaan B2B-myyttikestien webinaareihin tai katsomaan tallenteita täällä. Syynissä someen, hakukoneisiin, dataan, asiakasymmärrykseen, luovuuteen ja markkinoinnin automaatioon ja -teknologiaan liitetyt myytit.

Janne Lemmetyinen
I work as a Demand Generation Specialist, which is basically a short version of I build ad campaigns, track them, analyse them and tell you what you should be doing based on your data. There's more, but that's the gist of it. I find there is a lot of work ahead of me – so far, I have never visited a website that could not have been improved somehow. That's both frustrating and somehow compelling at the same time. Usually, I have only two opposite ways of looking at things – I am either passionate about something or completely uninterested. I pick the latter if I hear IT jargon and gibberish. I find it pretentious and simply loathe it. Let's talk like people normally do, shall we? Oh, I almost forgot to mention my superpower: I am exceptionally skilled in building Lego. At least according to my 4-year-old son!

Search