Hyppää sisältöön

Saippuaa mustassa laatikossa – miksi tekniikkaa ei saa jättää insinöörien huoleksi

huhtikuu 19, 2018
Markku Alikoski

Kun järjestelmien välinen tietojen vaihto eli integraatiot tehdään näkyviksi ja tuodaan kaikkien käyttäjien ulottuville, koko organisaatio hyötyy.

Järjestelmäintegraatiot ovat perinteisesti olleet – hieman ilkeästi sanoen – pienen piirin puuhastelua, eräänlainen erikoisasiantuntijoiden hieman vinksahtanut herrainklubi, jonka omituista kieltä ja outoja rituaaleja vihkiytymättömän on vaikea ymmärtää. Kun keskustelu viedään tasolle ”pitäisikö käyttää saippuaa vai levollisuutta”, olisi helppoa jättää peräkammarin pojat pajattamaan keskenään. Näin ei kuitenkaan koskaan saa tehdä.

Modernit tietojärjestelmät koostuvat useamman toimittajan yhteensovitetuista järjestelmistä. Kaikissa uudenaikaisissa järjestelmissä on hyvät rajapinnat. Asiantuntevan ohjelmoijan on helppo siirtää tietoa järjestelmästä toiseen. Integraatiomallin valintaa ei kuitenkaan saa jättää yksin insinöörien päätettäväksi, vaan liiketoiminnalla pitää olla aktiivinen rooli päätöksenteossa.

Ohessa pohdintojani kolmesta erilaisesta integraatiomallista:

  1. Point-to-point -integraatio

    Yksinkertaisin tapa liittää järjestelmät yhteen on ns. point-to-point -integraatio, musta laatikko. Integraatio-ohjelman tiedonsiirto on toteutettu esim. SOAP tai RESTful -protokollien avulla. Mustaksi laatikoksi tätä integraatiota kutsutaan siksi, että sillä ei ole käyttöliittymää, vaan se on kätkössä integraatiopalvelimen uumenissa.
    Koska jokaisella ohjelmoijalla on oma käsialansa,
    voi toimittajan vaihtaminen olla hankalaa”

    Jos sen toiminta on dokumentoitu, toimintalogiikka ei avaudu tekniikkaa ymmärtämättömälle. Pienetkin muutokset vaativat aina järjestelmäkehittäjän apua. Koska jokaisella ohjelmoijalla on oma käsialansa, toisen ohjelmoijan vuosia sitten muinaisella kielellä kirjoittama koodi voi olla vaikealukuista. Toimittajan vaihtaminen voi siksi olla hankalaa. Hyvä puoli on, että usein tällaiset integraatiot toimitetaan kertakorvauksella. Joskus lisänä on pieni kuukausimaksu, jos sovellus pyörii kehittäjän palvelimella.

  2. Middleware-integraatio

    Sovittimen (middleware) avulla toteutetussa integraatiossa tiedonsiirron hoitaa tehtävään erikoistunut ohjelma. Yksinkertaisimmillaan integraatio määritellään vuokaaviomaisen käyttöliittymän avulla, jossa erilaiset laatikot edustavat tietolähteitä ja käsittelyprosesseja. Paremmat sovitinohjelmat ovat erittäin kalliita ja niiden käyttöoikeus perustuu vuosilisenssiin. Jos ohjelma on helppokäyttöinen, se on usein ominaisuuksiltaan kovin rajoittunut. Monipuolisemmat ohjelmat vaativat lähes aina ohjelmointiosaamista. Etuna kuitenkin on, että osaajia on suhteellisen helposti saatavilla, eikä siksi olla sidottuja yhteen toimittajaan.

”Paras vaihtoehto on rakentaa integraatiot 
suoraan osaksi integroitavaa järjestelmää”

  1. Integraatiot osana järjestelmää

    Kolmas ja mielestäni paras vaihtoehto on rakentaa integraatiot suoraan osaksi integroitavaa järjestelmää, osaksi sen kaikille käyttäjille avointa työkalupakkia. Tällainen integraatio vaatii käyttökokemuksen (UX) syvällistä ymmärrystä ja huolellista käyttöliittymäsuunnittelua, sillä tavoitteena on, että käyttäjä voi itse rakentaa annetuista palikoista haluamansa kaltaisia prosesseja. Siksi on tärkeää, että työkalut suunnitellaan yhdessä kaikkien asianosaisten kanssa. Mukaan tulee kutsua eri tasoisia myynnin, markkinoinnin, analytiikan, teknisen tiimin ja yhteistyökumppanien edustajia.

    Aikaa menee muutaman workshop-päivän verran, mutta lopputuloksena on yhteisymmärrys siitä, mihin pyritään, mitä työkaluja pakki sisältää, miten ne toimivat ja miten niitä voi yhdistellä. Useat eritasoiset käyttäjät myös parantavat järjestelmän laatua; useampi silmäpari löytää virheet nopeammin ja parannusehdotuksiakin tulee useammin.

Kuvassa näet esimerkin integroidusta kampanjasta, joka yhdistää viiden eri järjestelmän toiminnallisuuksia. Järjestelmät ovat: Eloqua-markkinointiautomaatiojärjestelmä, Salesforce CRM, e-kauppa, lisenssipalvelin ja Twilio SMS-palvelu. Kampanja on oteutettu Eloquan Campaign Canvas -automaatiotyökalupakkiin liitetyillä lisäkkeillä.

1. CRM-integroidulla segmentillä haetaan joka päivä kaikki, joiden lisenssi on umpeutumassa tasan 3 viikon kuluttua

2. Lähetetään sähköposti, joka listaa asiakkaan lisenssit. Call to Action: linkki e-kauppaan.

3. Haetaan e-kaupan lomakkeen kautta tulleet ostot

4. Lähetetään tilausvahvistus sähköpostitse

5. Haetaan lisenssiavain lisenssipalvelimelta

6. Lähetetään lisenssiavain asiakkaalle SMS-viestinä

7. Päivitetään tieto ostetusta lisenssistä CRM-järjestelmään.

 

Lue myös:
Zen ja integroinnin taito, osa 1: CRM-integroinnin perusteet
Zen ja integroinnin taito, osa 2: Asiakasprosesseja palvelevat integraatiot

Markku Alikoski
Modernin markkinoinnin taustalla on huikean monimutkaista järjestelmäarkkitehtuuria, jossa tieto viuhuu järjestelmästä toiseen liki reaaliaikaisesti. Vaikka koneisto on kimurantti, sen suunnitteluperiaatteet eivät sitä ole. Modernit tietojärjestelmät rakennetaan paremman asiakaskokemuksen varaan, ja yksi automaation tehtävistä on helpottaa asiakkaan, markkinoinnin ja myynnin arkea. Näistä asioista kirjoittaa Markku. Vapaa-aikansa Markku viettää 11-vuotiaan tyttärensä varttumista seuraten. Markun harrastuksia ovat ruuanlaitto, viinit, musiikki ja pelaaminen.

Search