Hyppää sisältöön

SEO ja SEM – kaksi eri asiaa

lokakuu 1, 2020
Janne Lemmetyinen

B2B-myyttikestiblogi

Myytti: Jos teet hakukonemarkkinointia, sinun ei tarvitse hakukoneoptimoida.

Hakukoneoptimointiin ja hakukonemarkkinointiin liittyy paljon väärinkäsityksiä, koska kaikki eivät ymmärrä niiden eroa.

Optimointia on, kun luomme sivustollemme hyvän sisällön eri elementteineen, parannamme sivustomme teknistä suorituskykyä ja rakennamme linkkejä tärkeimmille sivuillemme. Näistä elementeistä koostuu orgaaninen löydettävyys.

Hakukonemarkkinointi puolestaan on maksettua mainontaa – yleisimmin Google Adsin kautta tehtyä sellaista. Markkinoidessamme Google Adsissa valitsemme avainsanat, joilla haluamme tulla löydetyiksi ja ohjaamme käyttäjiä näillä termeillä valitsemillemme sivuille. Samalla maksamme klikeistä, konversioista tai näyttökerroista.

Miksi siis tehdä hakukoneoptimointia, jos liikenteen voi ostaa ja tavoitteeseen pääsee oikotietä?

Google Adsin kautta mainoksia operoivat tietävät, että järjestelmä tarjoaa laadullisen arvon valituille avainsanoille. Arvo määräytyy sen mukaan, miten hyvin mainoksen teksti ja laskeutumissivu vastaavat valittua avainsanaa. Huonosta vastaavuudesta sakotetaan kahdella tavalla: sivun klikkihinta on kalliimpi kuin optimoidulla sivulla ja pahimmassa tapauksessa Google yksinkertaisesti jättää mainoksen näyttämättä.

Otetaanpa käytännön esimerkki. Pyöritin täysin samanlaista avainsanakampanjaa yrityksen samalle laskeutumissivulle sekä vuosina 2019 että 2020.

Vuonna 2019 sivua ei ollut vielä optimoitu sisällöllisesti eikä teknisestä. Avainsanamainonnan klikkihinta oli 50 snt – 1 euron välissä.

Vuoden 2019 syksyllä teimme projektin, jonka ensisijainen tarkoitus oli hakukoneoptimoida yrityksen sivut: niiden kokoa pienennettiin, niille suoritettiin konversio-optimointi ja sisältöä parannettiin.

Vuonna 2020 vastaavan, samoilla avainsanoilla toteutetun, kampanjan klikkihinta oli 10–20 snt, eli kehitys oli merkittävä.

Vaikka hakukonemarkkinoinnilla saa oikaistua jotkut mutkat suoriksi, se ei tarkoita, etteikö hakukoneoptimoinnista olisi hyötyä. Minä suosittelen aina hakukonemarkkinoinnissa huolehtimaan siitä, että yksittäiselle sivulle ei johda liian monta avainsanaa. Sisällön avulla voidaan nimittäin vaikuttaa laatupisteisiin: kun pisteet ovat hyvät, klikkejä saa edullisesti.

Vinkit:

1. Valitessasi avainsanoja, joilla haluat löytyä Googlesta, varmista, että kyseiset avainsanat löytyvät myös laskeutumissivusi sisällöistä.​

2. Älä ohjaa samalle sivulle kaikilla mahdollisilla termeillä, vaan pidä avainsanalistaus kohtuullisena. Tämä auttaa mainosten optimoinnissa.​

3. Ymmärrä hakukoneoptimoinnin ja -markkinoinnin synergia. Optimoinnin tulokset eivät ole välittömiä. Optimoinnin eteen tekemäsi työ näkyy kuitenkin korkealaatuisena hakukonemarkkinointina – hyvä vastaavuus alentaa klikkihintaa.​

 

Blogikirjoitus on osa B2B-myyttikestejä. Pääset illmoittautumaan B2B-myyttikestien webinaareihin tai katsomaan tallenteita täällä. Syynissä someen, hakukoneisiin, dataan, asiakasymmärrykseen, luovuuteen ja markkinoinnin automaatioon ja -teknologiaan liitetyt myytit.

Janne Lemmetyinen
I work as a Demand Generation Specialist, which is basically a short version of I build ad campaigns, track them, analyse them and tell you what you should be doing based on your data. There's more, but that's the gist of it. I find there is a lot of work ahead of me – so far, I have never visited a website that could not have been improved somehow. That's both frustrating and somehow compelling at the same time. Usually, I have only two opposite ways of looking at things – I am either passionate about something or completely uninterested. I pick the latter if I hear IT jargon and gibberish. I find it pretentious and simply loathe it. Let's talk like people normally do, shall we? Oh, I almost forgot to mention my superpower: I am exceptionally skilled in building Lego. At least according to my 4-year-old son!

Search