Hyppää sisältöön

Tee nämä neljä markkinointitoimenpidettä nyt!

huhtikuu 16, 2020
Janne Lemmetyinen

Koronavirus on muuttanut maailmaa ennennäkemättömällä tavalla ja nopeudella. Epävarmuudesta on tullut uusi normaali muutamassa viikossa, ja moni arkinen asia tehdään nyt eri tavalla kuin ennen. Työnteko on siirtynyt koteihin ja kanssakäyminen hoidetaan lähes poikkeuksetta tietokoneen tai puhelimen välityksellä.

Teknologia on mahdollistanut kaikki nyt käytössämme olevat digitaaliset ratkaisut jo kauan, mutta vasta koronaviruksen aiheuttama tilanne on nostanut ne uudenlaiseen arvoon ja keskiöön. Nythän ei voida luottaa siihen, että alan messut järjestetään tai että myyjä voisi käydä henkilökohtaisesti tapaamassa asiakasta tämän toimistolla.

Monet yritykset pyörivät hitaasti tai ovat kiinni kokonaan, ja investointi markkinointitoimenpiteisiin saattaa tuntua kaukaiselta ajatukselta.

Katse eteenpäin 

Vallitseva tilanne on muuttanut pelikenttää, ja perinteisiä vaikuttamisen ja myynnin keinoja on nyt erittäin vaikeaa, ellei mahdotonta, toteuttaa. Digitaalisen näkyvyyden tärkeys on tullut todistetuksi jo nyt. Siksi kysynkin sinulta, hyvä lukija: miten hyvin sinun yrityksesi löytyy netistä?  

Sinulle, modernin markkinoinnin ammattilaiselle, on varmasti tuttua niin hakukoneoptimointi, avainsanamarkkinointi, some-markkinointi kuin markkinoinnin automaation avulla tehtävä sähköpostimarkkinointikin, mutta mitä niistä toteutat tällä hetkellä? Oletko kasvattanut panostustasi muuttuneen tilanteen vuoksi? Vai laskenut sitä?

Markkinoinnin suuret ja perinteiset menoerät, kuten messut, matkat ja asiakastapahtumat, ovat toistaiseksi hyllyllä. Liiketoimintaa pitäisi kuitenkin poikkeustilanteessakin pystyä jatkamaan, joten älä jää tuleen makaamaan, vaan suuntaa katseesi tulevaisuuteen.

Kohdista, vaikuta ja näy 

Laadin muutamia markkinointiin liittyviä puhdetöitä, joita kannattaa tehdä vallitsevassa poikkeustilanteessa. Suosittelen alla lueteltuja toimenpiteitä kaikille yrityksille.

1.     Määrittele yrityksesi tärkeimmät tuotteet ja palvelut. Määrittele myös ne termit, joita asiakaskuntasi käyttää kyseisistä tuotteista ja palveluista puhuessaan niistä.

2.     Tarkista, miten hyvin näille termeille luodut laskeutumissivut löytyvät verkkopalvelustasi. Onhan kyseisillä sivuilla selkeä liiketoiminnallinen maali?

3.     Tee kohdistettua markkinointia sosiaalisessa mediassa sekä uusille että olemassa oleville asiakkaille. Muistuta, että yrityksesi on olemassa muuttuneesta tilanteesta huolimatta.

4.     Ylläpidä dialogia asiakkaisiisi markkinoinnin automaation avulla – kerro, miten olette sopeutuneet tilanteeseen ja miten hommat hoituvat entiseen malliin.

Ei siis mitään rakettitiedettä, mutta erittäin tarpeellisia ja arvokkaita toimenpiteitä juuri nyt. Älä tyydy minimisuoritukseen, vaan panosta näkyvyyteesi kunnolla. Nämä markkinointitoimenpiteet kantavat hedelmää myös poikkeusajan jälkeen.

Nyt on aika toimia 

Liiketoiminnan soveltaminen muuttuneeseen tilanteeseen on erittäin haasteellista, jos yrityksellä ei ole tähän mennessä ollut digitaalista näkyvyyttä tai se on ollut vähäistä.

Lohdullista digitaalisen markkinoinnin tekemisessä on kuitenkin se, että työ ei mene hukkaan, vaikka sen aloittaisi vasta nyt. Työn tulokset näkyyvät viimeistään siinä vaiheessa, kun maailma palaa taas raiteilleen.

Digitaalinen markkinointi on jo pitkään ollut yksi tärkeimmistä markkinointikeinoista, ja nyt olemme tilanteessa, jossa se on se tärkein – ja monelle ainoa – vaihtoehto. Älä siis epäröi, vaan sopeudu tilanteeseen ja mieti tulevaa. Aika toimia on nyt!
PS.

Jos innostuit aiheesta, sukella siihen syvemmälle täällä.

Janne Lemmetyinen
I work as a Demand Generation Specialist, which is basically a short version of I build ad campaigns, track them, analyse them and tell you what you should be doing based on your data. There's more, but that's the gist of it. I find there is a lot of work ahead of me – so far, I have never visited a website that could not have been improved somehow. That's both frustrating and somehow compelling at the same time. Usually, I have only two opposite ways of looking at things – I am either passionate about something or completely uninterested. I pick the latter if I hear IT jargon and gibberish. I find it pretentious and simply loathe it. Let's talk like people normally do, shall we? Oh, I almost forgot to mention my superpower: I am exceptionally skilled in building Lego. At least according to my 4-year-old son!

Search