Hyppää sisältöön

Tiedätkö kuinka prospektisi muuttuvat ostaviksi asiakkaiksi?

helmikuu 14, 2014
Matti Aalto-Setälä

Asiakkaan matka prospektista ostavaksi asiakkaaksi on pitkä ja mutkikas. Mitä paremmin yritykset tuntevat matkan vaiheet ja prospektin tiedon tarpeet, sitä nopeammin konversio asiakkaaksi tapahtuu. ID BBN:n opas auttaa tämän matkan suunnittelussa.

Myyminen on asiakkaan kuuntelemista. Kun multidigitaalisessa maailmassa asiakkaat viestivät paikasta, ajasta ja välineestä riippumatta, täytyy oleellisia asioita kuunnella vielä tarkemmalla korvalla. Sen lisäksi pitäisi vielä ymmärtää kuulemansa ja vieläpä toimiakin sen perusteella.

Sanotaan, että B2B-markkinointi ja B2C-markkinointi eivät eroa toisistaan. Joidenkin mukaan kaikkea pitäisi kutsua H2H-markkinoinniksi – human to human. Siinä on paljon järkeä. Ihmiset ostavat, eivät yritykset. Suurin ero on, että monimutkaisempien tuotteiden ostoprosessiin osallistuu useampia päättäjiä ja ostopäätöksen tekeminen kestää kauemmin.

Kun kyseessä on tuote, josta asiakas hakee tietoa verkosta ennen ostopäätöstä, markkinoijien täytyy tuottaa kiinnostavaa sisältöä asiakkaille. Luotuamme kiinnostavaa sisältöä meidän täytyy myös miettiä milloin ja mitä kautta annostelemme sitä asiakkaalle.

Tälle iloiselle ostajan matkalle täytyy tarjota matkantekoa jouduttavaa sisältöä. Sellaista, joka vie asiakasta eteenpäin kohti ostopäätöstä. Mitä pidempi matka on ja mitä enemmän siinä on kosketuspisteitä asiakkaaseen, sitä tärkeämpää on suunnitella ja analysoida matkan kulkua – minkälainen tiedon polku johtaa kauppaan?

Opettele rakentamaan ainutlaatuinen matkakokemus!

Lataa Asiakkaan matkaopas

AM_LinkedIn_1000x341

Matti Aalto-Setälä
Digitalisaation keskipisteessä oleva Matti kirjoittaa näkemyksistään tämän päivän markkinoinnista. Matti auttaa päivätyönään Suomen parhaita yrityksiä modernin markkinoinnin ihmeellisessä maailmassa. Yötyönään hän vetäytyy studioonsa musiikin vielä ihmeellisempään maailmaan. Ennen vanhaan markkinoinnissa ei ollut kyse teknologiasta – eikä ole nytkään. Kaiken keskiössä on asiakas ja hänen tunteensa. Asiakkaiden kokemus on pyhä asia. Previously marketing was not about technology - nor is it today. At the heart of everything is the client and his or hers feelings. The customer's experience is a sacred thing.

Search