Hyppää sisältöön

Osaatko valita markkinointikumppanisi oikein?

elokuu 6, 2021
ID BBN Vieraskynä

Jotta digitaalisesta jalanjäljestä – tai big datasta – on hyötyä liiketoiminnassa, tarvitaan markkinointikumppani, joka tietää, miten datan kanssa toimitaan.

Olen törmännyt turhan usein markkinointiin, jossa analysointi perustuu lähinnä mittareiden määrään. On käppyrää ja prosenttilukuja, monenlaisia termejä ja kirjainlyhenteitä. Kun tiedustelen investoinnista saatua tuottoa, tulee hiljaista. ROI on jäänyt huomioimatta.

Saisinko tulosvastuullisen tarjouksen?

Olen joskus pyytänyt markkinointitoimistoilta tulosvastuullisia tarjouksia, varsinkin, jos toimiston omat markkinointiviestit lupaavat pomminvarmoja, kaupaksi konvertoituvia liidejä. Jos toimisto uskoo omaan viestiinsä, tulosvastuullisuudessa ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Jos tuloksia syntyy, maksan siitä ilosta mielelläni ekstraa.

Yritys tarvitsee kumppanin, joka todistetusti pärjää ja saa tuloksia aikaan. Kumppanin, joka ymmärtää markkinoinnin taloudellisen merkityksen ja sen, että asiakas haluaa ja tarvitsee tuottoa investoinnilleen. Kumppanin, joka osaa muuttaa epävarmuuden riskiksi ja laskea todennäköisyyksiä. Kumppanin, joka osaa vastata asiakkaan kysyessä markkinoinnin tuomista euroista.

Toinen merkittävä asia markkinointikumppanin valinnassa on se, että kumppani osaa ajatella asiakassuhteita pitkäjänteisesti. Karkeasti jaoteltuna markkinointia toteutetaan kahdella aikajänteellä: pitkäjänteisesti luottamusta luoden sekä lyhytkestoisina kampanjoina.

Kolmanneksi kiinnittäisin huomiota markkinoinnin tekemisen osaamiseen. Kumppanin täytyy tietää, mitkä kohdat markkinoinnissa ovat kriittisiä ja mitattavia ja mikä vaikuttaa konversioon. Samalla odottaisin kumppanin ymmärtävän, että sisältömarkkinointi ei yksinään riitä. Content is NOT King! Markkinointi vaatii kehyksen. Tuo kehys tarkoittaa esimerkiksi asiakasyrityksen arvojen, vision ja mission tai vaikkapa jonkin arvopohjan luomaa tukirunkoa, johon sisällön voi kiinnittää. Kehovertaus toimii tässä hyvin. Tarvitaan lihaa luitten ympärille: luut = kehys ja liha = sisältö. Ja lisäksi hermosto, jotta signaalit kulkevat = konversiopisteet, sekä verenkierto = eurot, jotka kiertävät.

Context is king with content

Neljäs kohta liittyykin big dataan. Kumppanin täytyy ymmärtää, miksi ihminen käyttäytyy niin kuin käyttäytyy. Miten esimerkiksi kulttuuri ajaa yksilön valinnan edelle. Miten syntyy ilmiö? Miten valinnat syntyvät? Ja miten tämä liittyy kertyneeseen dataan.

Viidentenä tärkeänä kumppanin valintaan liittyvänä pointtina pidän kokemuksesta kertynyttä taitoa – nimenomaan pitkällä aikajänteellä hankittua kokemusta ja taitoa. Tämä tietenkin riippuu kumppanitoimiston ihmisistä ja siitä, kuinka pitkään he ovat olleet alalla ja kuinka syvällisesti he ovat kehittäneet asiantuntijuuttaan. Kolmessa vuosikymmenessä on jo nähnyt, miten markkinoinnin maailma on muuttunut. Ihminen ja hänen käyttäytymisensä tai motiivit eivät ole muuttuneet. Juurisyyt ihmisen toiminnalle ovat edelleen samat.

Hyvä kumppani:

  • ymmärtää asiakkaan tarpeen markkinointi-investoinnin tuotolle ja osaa vastata tarpeeseen
  • ajattelee asiakassuhteita pitkäjänteisesti
  • on markkinointitaitoinen eli ymmärtää markkinoinnin kriittiset pisteet
  • ymmärtää ihmisen juurisyyt
  • omaa riittävän pitkän kokemuksen nykyaikaisesta markkinoinnista ja tietää, miten ala on vuosikymmenten saatossa kehittynyt.

Timo Risku

Olen toiminut liiketoiminnan vetäjänä ja kehitystehtävissä koko työurani ajan. Urani alussa kohtasin huipputalousjohtajia, jotka juurruttivat mieleeni kassavirran ja kassavirtabudjetin tärkeyden. Onneksi. Olen nimittäin huomannut, että turhan moni yrittäjä pitää vasemmassa taskussa omia rahojaan ja oikeassa taskussa firman rahoja. Sekaantumisen vaara on ilmeinen. Olen oppinut, että liiketoimintaa kannattaa aina seurata kannattavuuden ja kassavirran näkökulmasta. Excelit ovat siis tulleet minulle vuosien varrella tutuiksi. Silloin kun en seuraa Exceleitä, minut löytää veneilemästä, luonnosta tai lentopallokentältä.

Timo Risku, toimitusjohtaja
10times Oy – Ihminen ensin
Osaa – Kasva – Jaksa – Vaurastu

ID BBN Vieraskynä
Vieraskynäosiossa ID BBN:n valitsema asiantuntija tuo esille omia näkemyksiään kiinnostavista ja ajankohtaisista ilmiöistä.

Search