Hyppää sisältöön

Zen ja integroinnin taito, osa 1: CRM-integroinnin perusteet

marraskuu 16, 2016
Markku Alikoski

Markkinointiautomaation järjestelmää hankittaessa on aina syytä kysyä, mitä integraatiomahdollisuuksia kyseinen järjestelmä tarjoaa. Perustuuhan moderni markkinointi juuri raja-aitojen rikkomiseen, vähintään markkinoinnin ja myynnin väliltä.

Tietojärjestelmien välisellä integraatiolla tarkoitetaan järjestelmien kykyä välittää toisilleen tietoa tai palveluita automaattisesti. Integroitu järjestelmä on kuin erikoistunut työyhteisö, jossa eri alojen parhaat asiantuntijat hoitavat juuri koulutustaan ja osaamistaan vastaavia hommia.  Olenkin ylpeä omasta henkilökunnastamme, joka orkestroi toimintansa modernien työkalujen avulla ostaen toisiltaan asiantuntijapalveluita hyvässä Kanban-hengessä, aina vähintään Just In Time. Miksi siis vaatia tietojärjestelmiltä vähemmän?

Perusintegraation kolme vaatimusta

Markkinointiautomaation järjestelmää valittaessa keskeinen kriteeri on yhteensopivuus oman CRM-järjestelmän kanssa. Integrointimalleja on toki useita, mutta ne kaikki täyttävät vähintään alla mainitut vaatimukset, jotka muodostavat perusintegraation. Perusintegraatio tehdään lähes aina järjestelmän käyttöönoton yhteydessä. Se antaa hyvät eväät hienostuneemmille, asiakasprosesseja mallintaville integraatioille.

Perusintegraatiomalli

Kuva 1: perusintegraatiomalli

CRM-integraation perusvaatimukset ovat:

  1. Aina ajantasaisena markkinoinnin käytössä oleva asiakasrekisteri.

    Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asiakasyritykset, niiden yhteyshenkilöt ja liidit haetaan vähintään kerran päivässä CRM-järjestelmästä markkinointiautomaation järjestelmään. Markkinoinnin kyky kohdistaa viestejä on sitä parempi, mitä enemmän tietoa on tarjolla.

  2. Markkinoinnin kyky tuottaa myynnille laadukkaita, uusia myyntimahdollisuuksia, liidejä.

    Jokaisesta liidistä on voitava helposti nähdä, mistä se on tullut ja miksi se on luotu. Markkinointiautomaation järjestelmän keräämä käyttäytymistieto, Digital Body Language, on tärkeä osa jokaista luotua liidiä. Se kertoo yksityiskohtaisesti, mistä sisällöistä mahdollinen asiakas on kiinnostunut ja mikä sai hänet ottamaan yhteyttä.

  3. Helposti myynnin saatavilla oleva nykyasiakkaiden digitaalinen kehonkieli.

    Kun vanha, hyvä asiakas aktivoituu ja alkaa selailla sivustoa, myynnin on saatava tästä ajoissa vihiä.

digitaalinen kehonkieli Eloquan profiler-työkalussa

Kuva 2: digitaalinen kehonkieli Eloquan profiler-työkalussa

Vertaile järjestelmien kykyjä

Hyvässä markkinointiautomaation järjestelmässä on valmiit integraatiotyökalut yleisesti käytettyihin Enterprise-tason CRM-järjestelmiin. Perusintegraation tulee onnistua ilman ohjelmointia, osana normaalia käyttöönottoprosessia.

eri järjestelmien integraatiokyvyt

Kuva 3: eri järjestelmien integraatiokyvyt

Zen ja integroinnin taito -sarjassa seuraavaksi: asiakasprosesseja mallintavat integraatiot.
Kerron mielelläni lisää aiheesta, ota ihmeessä yhteyttä:

+358 40 5718172
markku.alikoski@idbbn.fi

 

Jatka lukemista sarjan toisella osalla: Zen ja integroinnin taito, osa 2: Asiakasprosesseja palvelevat integraatiot

Markku Alikoski
Modernin markkinoinnin taustalla on huikean monimutkaista järjestelmäarkkitehtuuria, jossa tieto viuhuu järjestelmästä toiseen liki reaaliaikaisesti. Vaikka koneisto on kimurantti, sen suunnitteluperiaatteet eivät sitä ole. Modernit tietojärjestelmät rakennetaan paremman asiakaskokemuksen varaan, ja yksi automaation tehtävistä on helpottaa asiakkaan, markkinoinnin ja myynnin arkea. Näistä asioista kirjoittaa Markku. Vapaa-aikansa Markku viettää 11-vuotiaan tyttärensä varttumista seuraten. Markun harrastuksia ovat ruuanlaitto, viinit, musiikki ja pelaaminen.

Search